שר החקלאות עודד פורר שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM והגיב לראשונה לרפורמת החקלאות שיצאה לדרך הבוקר, עם חתימתו של שר האוצר ליברמן על הצווים לביטול המכס על ייבוא הפירות והירקות: "יצרנו מהלך מאוזן, אבל כזה שמוציא את הרפורמה לדרך באופן משמעותי ופותח את השוק לתחרות".

בפתח דבריו אמר השר פורר כי "היום חתם שר האוצר על הצו להורדת המכס על הפירות והירקות. אנו המתנו עד שמשרד הכלכלה יפרסם את הדו"ח שבדקה את פערי התיווך וברגע שראינו את התוצאות, אני חייב לומר שאין יותר חד משמעויות מהן - חייבים לעשות רפורמה וכמה שיותר מהר".

הוא הסביר כי המהלך נעשה "לא רק לטובת הצרכן הישראלי שיוכל לקנות יותר בזול, אלא גם למען החקלאות הישראלית שנתקעה 20 שנה אחורה. התפוקה החקלאית בשנת 2000 זהה לתפוקה של השנה - ואוכלוסיית ישראל גדלה בחמישים אחוזים. המשמעות היא שהיום יש לנו 9 מיליון פיות להאכיל במקום 6 מיליון שהיו לנו פעם, אבל עם אותה כמות של עגבניות ומלפפונים".  

פורר הוסיף: "אני באמת חושב שלא היה מישהו שניסה למצות את המשא ומתן יותר ממה שאנחנו ניסינו, עם פגישות ליליות מסביב לשעון ורעיונות לפתרונות, אבל הייתה מן תחושה שנציגי החקלאים לא כל כך רצו רפורמה. הם לא מסכימים לשום דבר שהצענו, קיבלנו כל בקשה שלהם - אבל אז עלתה בקשה חדשה. בסוף יצרנו מהלך מאוזן, אבל כזה שמוציא את הרפורמה לדרך באופן משמעותי ופותח את השוק לתחרות".

על ההתנגדות מצד החקלאים אמר כי "כשהצד השני לא מוכן לקבל את העובדה שתהיה פה רפורמה, אז זה כבר לא עניין 'האם הגעתי להסכמה או לא'. עשינו הכל בשיתוף פעולה, ישבנו איתם ושמענו אותם, היינו מוכנים ללכת רחוק מאוד כדי שזה יקרה בהסכמה, אבל מהרגע שהבנו שצריך לקבל החלטה - קיבלנו את ההחלטה שאומרת שממשלת ישראל מחויבת קודם כל לכלל אזרחי המדינה ולחקלאות הישראלית, כדי להפוך אותה לתחרותית יותר".  

על ההתנגדות שנשמעה בתוך הממשלה לרפורמה אמר השר כי "אני לא זקוק לתמיכתן של מפלגת מרצ והעבודה, כי מדובר בצו שחותם שר האוצר והוא נכנס לתוקף עוד היום. אנחנו אחרי שימוע ציבורי מאוד ארוך ואחרי למעלה מחצי שנה של משא ומתן. אני מעריך שבקיץ הקרוב נראה מגוון רחב יותר ומחירים זולים יותר ממה שראינו בקיץ הקודם". 

החקלאים מתנגדים לרפורמה: "הממשלה הזו צריכה להיעלם כמה שיותר מהר"

בהמשך, עלה לשידור דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים בישראל, שתקף בחריפות את חתימתו של השר ליברמן על צווי ביטול המכס לייבוא פירות וירקות וטען: "הממשלה הזו צריכה להיעלם כמה שיותר מהר". 

אמיתי סיפר כי "הופתעתי, הופתעתי כי אני מבין היום שניהלנו שמא ומתן שלא בתום לב. רק בסוף השבוע האחרון נפגשתי עם שר החקלאות והוא ביקש ממני לבחון השפעות נוספות על הרפורמה, וממוצאי שבת נותק הקשר. אני מבין שכנראה מה שהרגשתי לאורך כל הדרך לא נכון, שאין כוונה לנהל איתנו משא ומתן מקצועי. האנשים שיקרו אותי, פשוט שיקרו אותי, וצר לי שככה צריכים להיות הממשקים בין הממשלה לבין המנהיגות החקלאית".

לטענתו, "הרפורמה בחקלאות תתרום אולי 40 שקלים בממוצע למשפחה בת 5 נפשות בחודש. מצד שני היא תחסל את החקלאות בגולן ב-60%, בגליל ב-50%, ובעוטף עזה ב-40%. אם זו המדיניות, אז שאלוהים ישמור אותנו. הממשלה הזו צריכה להיעלם כמה שיותר מהר. אני לא רוצה 100 שקלים מהמדינה, שהיא תיתן את הכסף הזה לפליטים באוקראינה - אני רוצה רפורמה שמצד אחד תוריד את המכסים, אבל מצד שני שתוריד גם את עלויות היצור לחקלאים".

אמיתי הוסיף וסיפר כי "יש תוכנית שאני וחבריי בהנהגה החקלאית עבדנו עליה במשך 3 חודשים עם מיטב המומחים, אבל מה שמעשה כעת זה לנשום עמוק וללמוד את הדו"ח. לאחר מכן נפגש עם ראש הממשלה, כי יש לו אחריות עלינו - הרפורמה הזו היא אסון לביטחון המזון של מדינת ישראל ובמיוחד לביטחון המזון". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm