מסר חריף למפעל ההתנחלויות: המשך מפעל ההתנחלויות "מעורר זעם" אבל אי אפשר להפסיק את כל הבנייה ביהודה ושומרון, כך טוען שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, לאחר שהסביר שעבד כדי למנוע את התקדמות פרויקט הבנייה בשטחי E1. "אנחנו לא יכולים לעשות דברים מטופשים שיעכבו אותנו בדרך להסכם שתי מדינות. אנחנו לא יכולים להרשות לישראלים להמשיך לבנות במזרח ירושלים או בגדה המערבית", אמר עוד בכנס של תנועת "שלום עכשיו" שנערך אמש.

"אני קצת נודניק בעניין הזה, כולל בעניין המשך הבנייה בהתנחלויות, שמעורר אצלי זעם, כשהם זאת זה מדליק את המצב, גם במזרח ירושלים וגם בכל הגדה המערבית", הוא המשיך. ניידס טען ש"הוא ישקר" אם יגיד שביכולותו לעצור "כל בית שיבנה" בשטחי יהודה ושומרון. "אני לא יכול לעצור הכל, רק כדי להבהיר", אמר.

מעלה אדומים (צילום: רויטרס)
מעלה אדומים (צילום: רויטרס)

שגריר ארה"ב הסביר שעליו לבחור את הקרבות שלו, וטען כי נלחם בעבר למנוע את התקדמות פרויקט הבנייה שכולל 3,500 יחידות דיור באזור מעלה אדומים, הידוע כשטח E1. מנגד, בימין טענו כי הבנייה בשטח זה תהווה יתרון יהודי באזור ותייצר רציפות טריטוריאלית ומעין "מסדרון יהודי" מסביב לכפרים הערביים באזור דרום מזרח ירושלים. הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית טענו מנגד כי הבנייה באזור הזה תהפוך מדינה פלסטינית ל"בלתי אפשרית".

בנייה ב-E1 תיחשב בגדר "אסון", טען ניידס. "התייחסתי ברצינות המירבית לאזור, שאם יבנו בו, הוא יהרוס כל אפשרות ליצירת עיר בירה לפלסטינים", הוא הוסיף. ניידס טען כי הוא מכיר בעובדה שירושלים היא עיר הבירה של ישראל, אבל הוא הזהיר כי "הסטטוס הסופי של ירושלים יהיה חייב להיות מוסכם על שני הצדדים". הוא הוסיף כי גם המשטר הקודם בארה"ב, של הנשיא לשעבר טראמפ, חשב כי על שני הצדדים להגיע למשא ומתן על מהותה של ירושלים כעיר בירה של שתי המדינות.

טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)
טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)

הוא חזר על המסר שאומר שמשטר ביידן התחייב לפתוח מחדש את הקונסוליה הכללית, שהייתה שגרירות דה-פקטו של הרשות הפלסטינית, עד שטראמפ החליט לסגור אותה בשנת 2019. "אנחנו רוצים לפתוח אותה", טען ניידס לאחר שטען שישראל "התנגדה אליה באגרסיביות", וכי הרשות הפלסטינית רצתה בהמשך התהליך של הפיכת הקונסוליה לשגרירות רשמית. ניידס המשיך וגרס כי גם ישראל וגם הפלסטינים "עשו מהעניין יותר ממה שהוא".

כמו כן, הוא הביע דאגה מהיתכנות של התפרצויות אלימות בעקבות השתלבות של שלושת החגים: פסח, רמדאן ופסחא. בנוסף, הוא הביע התנגדות למדיניות של תשלום למשפחות מחבלים שמונהגת על ידי הרשות הפלסטינית: "התשלומים האלה גרמו לכמות עצומה של בעיות. זה נותן לשונאיה של הרשות הפלסטינית תירוץ לא לתמוך בה על בסיס הטיעון שהיא 'משלמת עבור אנשים שרצחו יהודים'", הוא הסביר. הוא הוסיף כי הוא עובד לצד ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ כדי למצוא דרך להפסיק את התשלומים.

צעדים כלכליים הם חשובים, טען השגריר, כשהתייחס לפתיחת נציגויות של חברות טכנולוגיות גדולות כמו "אפל" ו"גוגל" ברמאללה. זה גם חשוב להבטיח שלפלסטינים תהיה טכנולוגיית 4G, אמר עוד. שלום כלכלי, עם זאת, הוא מוגבל ללא פתרון שתי המדינות וסוף לסכסוך: "אי אפשר לקנות את הפלסטינים", הוא טען.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

עם זאת, לא נראה שלממשל ביידן יש תוכנית ממשית לסיומו של הסכסוך, וניידס טען בעצמו כי בחצי השנה הקרובה אין צפי להגשת תוכנית שכזו: "אני אשקר אם אגיד שיש לנו תוכנית שלום שנוכל להתחיל לקדם. האם בשלב מסוים הממשלה תפעל כדי להניע איזשהו הליך רוחבי? אולי". בינתיים, עבודתו של ניידס היא לשמור על התנאים שיובילו למשא ומתן על שני מדינות, מכיוון שלטענתו: "פתרון מדינה אחת הוא אסון עבור כולם".