ועדות הכלכלה וביטחון הפנים בראשותם של חברי הכנסת מיכאל ביטון ומירב בן ארי התכנסו היום (שני)  לדיון דחוף בנושא סיקור תקשורתי בעת אירוע ביטחוני, בעקבות הביקורת שהושמעה נגד סיקור הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. הסיקור בכלי התקשורת גרף ביקורות שליליות הן מצה"ל ומשטרת ישראל והן מפוליטיקאים, בעקבות מה שהוגדר כתיעוד שסיכן לוחמים בעת פעולותיהם.

יו"ר ועדת ביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי, אמרה בפתח הדיון: "אירוע הירי שקרה כמה מטרים מהבית שלי, נחשפתי אליו גם ברחוב, סירנות ומשטרות והמשכתי אותו בצפייה בחדשות. הצפייה התחילה כרגיל והתדרדרה למחזה סוריאליסטית שהתנהל מניהול זירה ענקית, מחבל מבוקש ומאידך כתבים שרודפים ומנהלים תוכנית ראליטי על המציאות של המחבל".

"אני מצפה שכתבים יפעילו שכל ישיר. שמעתי שישב צנזור, לא יודעת מה הוא עשה. ההליכה של עיתונאים יחד עם שוטרים ואנשי צבא שנחשפים, לדעתי נחצה גבול אדום במדינת ישראל שאני לא זוכרת, אני חושבת נחצה קו אדום. לא בכדי הגיעו 5000 תלונות. כיביתי את הטלוויזיה, לא יכולתי לצפות בזה יותר, חשבתי על האימהות שרואים את הילדים ברחוב. האחריות לא רק על התקשורת, גם השב"כ המשטרה והצבא אחראים, אבל אני חושבת ששוטר לא צריך לרדוף אחרי כתב. נעשה הכל שאירוע כזה לא יחזור ולכן זו הסיבה שביקשנו לקיים את הדיון".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר: "אנחנו במציאות חירום, גל פיגועי טרור בבני ברק, ת"א ובב"ש. מצאנו תופעה קשה שלא נראתה בשידורי הטלוויזיה ובה אנחנו רוצים לדון. קודם כל, אנו שולחים תנחומים למשפחות ההרוגים והחלמה לפצועים. גופי התקשורת הראשונים הבינו שהאירוע לא שגרתי, ערוץ 13 הבין ואמר שהוא יפיק את הלקחים. אנחנו לא בעניין של אשמים, ושיהיה ברור שהמציאות לא תיהיה ככה".

בהיבט המבצעי, לראות לוחם צהל מטהר חדר מדרגות, על כתף אחת נשק וכתף שנייה מצלמה של ערוץ טלוויזיה, מה חשבה הכתבת שניסתה להכנס בין הלוחמים, אתם מהווים דוגמא אישית. אם כתבת יכולה להסתובב ככה, כל אזרח יכול. חשיפת כתובות, מידע, כל זה יכול לשמש את האויב או את גורמי המודיעין שמזינים אותו. יש ילדים ומראות שלא הראנו בעבר, למה להראות את זה בלי הגבלה. מצפים להציג את הצעדים שנקטתם, את הלקחים ומה נדרש מאיתנו בכנסת מבחינת חקיקה ורגולציה. גם לכוחות הביטחון והמשטרה אנחנו לא באים בהאשמות, אלא חשיבה חדשה. האיזור הסטרילי צריך להיות 500 מ', אם המחבל דינמי הזירה דינמית".

שר התקשורת, יועז הנדל, התייחס לביקורת ואמר כי "הפקת הלקחים מהפיגוע האחרון מחייבת שינוי רוחבי. קיימנו היום דיון מקצועי נוסף במשרד יחד עם המשטרה וארגוני העיתונאים. יש כמה מסקנות עיקריות לביצוע – המרכזיות שבהן באחריות המשטרה ומערך ההסברה הלאומי - ניהול זירת פיגוע/ ירי. רוב הפיגועים מסתיימים בנטרול המחבל/ תפיסתו. באירועי ירי מתמשכים יש צורך לסגור שטח, רחובות בדיזנגוף כמו שסוגרים בעוטף עזה או באירוע בטחוני בירושלים. אם היו נסגרים רחובות היה יותר קל לשלוט על האירוע. נקודות ריכוז ומידע באחריות המשטרה ומערך ההסברה הלאומי".

ואז מגיעה אחריות כלי התקשורת, בחמישי התחוללה הפקרות. במציאות הנוכחית שהכל משודר בזמן אמת קשה מאוד לצנזור או לעורך לקדם החלטות, אחת ההחלטות שעלו אצלנו בדיונים - זה שידור בדיליי, שיהוי בין זמן הצילום והשידור. מסקנה נוספת, בפיגועים בשנות האלפיים הערוצים עשו רגולציה עצמית. ניסוח קוד אתי משותף בסיקור אירועים כאלו יכול להיות פתרון טוב. במידה ולא יעשו, לא נהסס להפעיל רגולציה. בטחון המדינה קודם לתחרות בין הערוצים", הוסיף. 

שר התקשורת יועז הנדל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות, אמרה: "אנחנו מתנגדים לחקיקה שתגביל את הסיקור התקשורתי, אך תומכים ברגולציה עצמית. בימים אלה אנו פועלים לניסוח קוד אתי שייתן מענה לסיקור אירועים ביטחוניים, במסגרת מועצת העיתונות החדשה שאנחנו מקימים. בין השאר נשקלת האפשרות לבחון שידור מושהה שייאפשר לעורכים לבדוק מה משודר ומה לא".

"תפקיד התקשורת אינו לשמור על ביטחון המדינה, זהו תפקידם של גורמי הביטחון. תפקידה של תקשורת אינו לשמור על המורל הלאומי, אלא לשרת את זכות הציבור לדעת ואת האינטרס הציבורי. קל מאוד לתקוף את התקשורת, כאשר מה שקרה באירוע היה כאוס ניהולי. התקשורת עשתה את תפקידה ושיקפה את הנעשה בשטח".

נציג המשטרה בדיון, תנ"צ מוריס חן, אמר: "אני חושב שלתקשורת ולגופי הביטחון יש מטרות משותפות. זכות הציבור לדעת עם סימן קריאה - סיקור אמין ובזמן אמת זה בסדר גמור, משתדלים לאפשר זאת. דבר שני, למנוע הפצה של מידע שיפגע בביטחון המדינה. אחד אתגרים שלנו בזירת אירוע, לייצר שליטה ותמונת מצב מדויקת ופה היה אתגר משמעותי, אנחנו עם כלל הגופים מתחקרים. במסגרת התמונות שראינו, נחשפו אמצעים ולוחמים מיחידות מיוחדות. זה מאוד מטריד. מרדף אחרי מחבל, נכנסים לבניין עם תקשורת, זה מטריד. הדבר השלישי לשרת את הפיגוע נועד - לזרוע פחד וחרדה ואנחנו צריכים לייצר איזון וחוסן הדרוש ולעשות הכל כדי לשמור על הזירה".

ראש חטיבת הדוברות של משטרת ישראל, תנ"צ הדס שפירא-מדמוני, הוסיפה: "בשתי הנחות ייסוד וגם הם נאמרו - חשיבותה של התקשורת במדינה דמוקרטית ואחריות משותפת לחוסן הלאומי במדינה, זה עומד לנגד עיינו. התקופה האחרונה מאתגרת וגם זה ברור. מבחינתו, לגופי הביטחון יש מטרה להעביר מידע אמין ומוקדם ככל שניתן. המידע הראשוני אינו מבוסס על עובדות ולכן אנחנו משתהים בהוצאת המידע, אם גיבוש תמונות המצב אנחנו יוצאים עם הודעה ראשונית. בבני ברק תחילה דווח שהמחבל היה על אופנוע".

"כשאנחנו מוצאים מידע, אנחנו מחויבים לציבור. לצד זה יש מאמצים מודיעיניים, אנחנו תלוים בגופים אחרים, גופי ביטחון. תמונת המחבל והסרטון לא יכולנו לאשר. יש לנו אחריות, לא נאשר בלי אישור של הגופים הביטחוניים. ברור לנו שבעולם התקשורת אין וואקום, מתחילות הודעות הכזב, היום כל אזרח מצלם, הסרטונים מגיעים לכלי התקשורת. הבעיה שאין סינון ופה אנחנו מתקשים להתמודד", הוסיפה.

עוד אמרה: "הזירה מבודדת, אנחנו מקימים נקודות כינוס לכתבים וככה היה כל הזמן. יש לנו משל"ט מול המהדורות, לאשר וויזואליה. אנחנו עוסקים בפייק ניוז, באירוע בבני ברק, קיבלנו שבשער שכם ובערים המעורבות מתחילות מהומות. גם אצלנו היו ליקויים בזירות האירוע האחרונות, אנחנו מפיקים לקחים. אנחנו בדוברות הפקנו לקחים, בדקנו את ההודעות. ממתינים להפקת הלקחים בציר המבצעי ונעשה את החיבור הנדרשים - שדכנים לכל ערוץ, איש שמחבר בין הערכת מצב לשדרים כדי שפעם הבאה הכל יהיה אחרת. אנחנו מחויבים לאמת, לא לזרוע בהלה בציבור. האירוע הזה הוא הזדמנות לשלב זרועות איך אנחנו מגבירים את שיתוף הפעולה כדי להגדיל את החוסן הלאומי".

נציג דובר צה"ל דיון, ראש תחום תקשורת ערבית, סא"ל אביחי אדרעי, אמר: "היינו תחת פיקוד המשטרה, השיתוף פעולה בין גופי הדוברות הוא טוב מאוד. גם בסיפא של המכתב ששוגר בשישי למערכות התקשורת, יש סעיף עם אמירה חד משמעית - מתחילים בתהליך.  באירועים שהם תחת צה"ל ודו"צ, יש סדר פעולות מסגירת האירוע דרך שטח צבאי סגור ופתיחתו ממגוון טעמים".

ח"כ בן ארי קטעה אותו ואמרה: "לא עשיתם את העבודה שלכם, הייתם צריכים לבוא לשם ולמנוע את זה פיזית".

הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ארגון העיתונאים והעיתונאיות מסר מיד לאחר האירוע כי הוא "סבור שראוי להפיק לקחים משידורי הפיגוע המחריד אמש. בשבועות האחרונים אנו עמלים על הקמת מועצת עיתונות חדשה ומתפקדת, ועוד בטרם תושלם הקמתה, יתכנסו כמה מנציגיה, עם נציגי הארגון, על מנת לגבש המלצות לסיקור אירועי טרור ואסונות, באופן מיטבי מבחינה עיתונאית אך מבלי לפגוע בעבודת כוחות הביטחון, או ברגשות הצופים. הארגון שולח תנחומים למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים".