סערת מצעד הדגלים: חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיע הערב (רביעי) לכיכר ספרא בירושלים והשתתף לצד מאות אנשים בצעדת הדגלים שנערכה ללא אישור המשטרה, ולמרות שראש הממשלה נפתלי בנט הודיע כי יש למנוע את הגעתו לשער שכם בירושלים.

המשטרה נערכה בהתאם, הציבה מחסומים ועצרה את הצועדים באזור כיכר צה"ל. למרות שהמשטרה אפשרה להם ללכת לכיוון שער יפו, ניסו מאות לעבור דרך החסימה המשטרתית. גם לאחר הידברות, המשיכו חלק מהמפגינים להתעמת עם השוטרים ולא נשמעו להוראותיהם ובשלב מסוים נאלצה המשטרה להדוף את המפגינים לאחור. מרבית הצועדים המשיכו לכיוון שער יפו והכותל המערבי, וחלקם נשארו באזור כיכר צה״ל.

במקביל פעלה המשטרה להרחקת עשרות צעירים שהתגודדו מאות מטרים משם באזור שער שכם בכדי למנוע חיכוך בין הצדדים והפרת הסדר הציבורי. במקום נעצר חשוד לאחר שזרק בקבוק לעבר הכוחות וחשוד נוסף בגין יידוי אבן. 

צעדת הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

לטענת בן גביר, הוא ביקש מקציני המשטרה לקבל את הצו האוסר על התנועה אך סורב, וכשביקש לראות את הצו נאמר לו "אתה יודע על זה בעל פה". בתגובה, בן גביר טען כי "מה שעושה המשטרה זה מעשה לא חוקי. בנט חושש להציג את הצו עליו חתם, אני דורש שיציגו לי את הצו שאוסר עלי להגיע לשער שכם".

בתגובה, הודיע בן גביר כי הוא מקים לשכה בכיכר צה"ל וישאר במקום עד ערב החג, במחאה על "האיסור הלא חוקי של בנט לאפשר לו להיכנס לשער שכם". הוא שב וטען כי "עד לרגע זה ח"כ בן גביר לא קיבל אפילו צו מדוע נמנע ממנו חופש תנועה של חבר כנסת במיוחד בשעה שראאד סאלח ואחמד טיבי רשאים להסתובב חופשי בשער שכם". בן גביר יעשה את הלילה במקום.

בן גביר מקים לשכה בכיכר צה"ל

מוקדם יותר בן גביר הגיע למקום והצהיר: "אף אחד לא אמר לי שאסור לי להגיע לשער שכם, שמעתי את זה רק בתקשורת. לא יכולים לעצור אותי. מה זה לעצור חבר כנסת? מה זה פוטין כאן? זו לא הפעם הראשונה בימים האחרונים שבמשטרה באובדן שליטה. לסגור את הר הבית? להרים דגל לבן ולשחרר אנשים שזרקו אבנים על השוטרים והחיילים שלנו? מי שמפקיר את את חיי היהודים זה נפתלי בנט שהפקיר את חיי החיילים".

לדבריו, "נפתלי בנט מקבל הוראות ממנסור עבאס וממועצת השורא, שלא התאים להם שיהודים עולים להר הבית ונתנה הוראה לבנט לא להכניס יהודים להר הבית, אז בנט הרים דגל לבן וסגר את הר הבית ליהודים. מועצת השורא נתנה הוראה לשחרר 400 מחבלים שזרקו אבנים והוא ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן שאני לא מבין איך הסכים לשחרר זורקי אבנים ובקבוקי תבערה שחררו אותם.

בן גביר טען: "אני לא מכיר הוראה לא להגיע לשער שכם, לא יכול שרוצים למנוע מחבר כנסת מכהן, ההתקפלות והתבוסה היא שגורמת לטילים. לשייח' ראאד סלאח נתנו להסתובב בהר הבית ולציבור לא נותנים להגיע לשער שכם. אם תהיה פשרה עם המשטרה אני יפעל לפי הפשרה ויצעד עם הצעדה, אם לא תהיה פשרה אני מתכוון להגיע לשער שכם. שלשום אסור היה להיכנס להר הבית, אתמול לכותל, מה יהיה הסוף?".

צעדת הדגלים (צילום: מרק ישראל סלם)
צעדת הדגלים (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, ראש הממשלה בנט קיבל את המלצות השר לביטחון פנים עמר בר לב, ראש שב"כ ומפכ"ל המשטרה, והחליט כי יש למנוע את הגעתו של בן גביר לשער שכם: "אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם. לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן-גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא". 

בנט הוסיף: "שוטרינו וחיילינו ימשיכו להתמקד בשמירה על ביטחון אזרחי ישראל, בירושלים ובכל רחבי הארץ, וימשיכו להילחם בנחישות בטרור הפלסטיני. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע - יום ירושלים".

בהמשך, אמר בנט בריאיון לרשת ב': "אני כראש הממשלה לא אסכן את חיי חיילי צה"ל בשביל פרובוקציה של בן גביר או סמוטריץ'. עמדתי על זה שמצעד הדגלים יתקיים כמדי שנה ביום ירושלים, אבל לא אתן להפוך את חיי החיילים שלנו למשחק של פוליטיקאים לא אחראיים. כל מי שרוצה לעשות פרובוקציות ולהדליק פה את האזור, אני עומד נחוש מולו"

גם השר לביטחון הפנים בר-לב התייחס להתפתחויות ומסר: "הגעה של ח"כ בן-גביר לשער שכם בעת הזו במטרה להציב שם את לשכתו, היא פרובוקציה שתהווה זרז להתדרדרות ביטחונית, עד כדי סכנה להצתת האזור כולו".

בר לב הוסיף: "עצם הגעתו לשם מסכנת את ביטחון המדינה, ואף גורמת למשטרה - שמתוחה עד הקצה  כדי להמשיך ולשמור על הסדר והביטחון - להסיט את מאמציה למשימות מיותרות בעת הזו. לכן מניעת הפרובוקציה הזו של ח"כ בן גביר הייתה המלצתי לרה"מ בתום הערכת מצב שקיימתי".

שר החוץ יאיר לפיד אמר בחריפות כי "בן גביר רוצה שתהיה אלימות ואש תשרוף את ירושלים" והבטיח: "לא ניתן להם בשביל הפוליטיקה שלהם לשרוף את ירושלים". 

חבר הכנסת איתמר בן גביר בהר הבית, לצדו הרב שמשון אלבוים (צילום: מנהלת הר הבית)
חבר הכנסת איתמר בן גביר בהר הבית, לצדו הרב שמשון אלבוים (צילום: מנהלת הר הבית)

בתגובה לדבריו של בנט מסר בן גביר: "אני לא מקבל הוראות מבנט, בר לב ומועצת השורא. יממה לאחר שסגר את הר הבית ליהודים בהנחיית מועצת השורא, רה"מ בנט חילק את ירושלים באופן סופי ואוסר להניף את דגל ישראל. אחרי שהפקיר שוטרים ואזרחים הפך לדיקטטור שפוגע בחופש התנועה של חברי הכנסת, בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת בנט מנסה לעשות ספין על הגב שלי".

"אם לא יהיה מתווה מוסכם ותהיה פשרה בין המשטרה למארגנים, בכוונתי להגיע לשער שכם, בלי לשאול את בנט, בר לב, מועצת השורא והחמאס. נפגש בשעה חמש בכיכר ספרא", סיכם בן גביר.

מהציונות הדתית נמסר בתגובה: "בנט מסר את הריבונות בירושלים לתנועה האיסלמית. אצל בנט ראאד סלאח יכול לעלות להר הבית אבל חברי כנסת יהודים לא יכולים להגיע לשער שכם. כך נראית כניעה מוחלטת למועצת השורא של האחים המוסלמים. חוקי מדינת ישראל קובעים שלחברי כנסת יש חסינות שמאפשרת להם להגיע לכל מקום שירצו". 

הם הוסיפו וטענו: "בנט עובד אצל מועצת השורא. הציונות הדתית אצל אזרחי ישראל. המשימה הראשונה של הממשלה הבאה שנקים בעזרת השם במהרה תהיה לשחרר את ירושלים, את הנגב ואת הדמוקרטיה הישראלית מידי התנועה האיסלמית ולהחיל את הריבונות הישראלית מחדש".

מצעד הדגלים  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מצעד הדגלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כאמור, מוקדם יותר היום הודיעו מארגני צעדת הדגלים הודיעו כי בכוונתם להגיע הערב לשער שכם על מנת לצעוד עם דגלים ברובע המוסלמי ובמקומות נוספים, סביב העיר העתיקה. מהמשטרה נמסר כי "תהלוכה מעין זו טעונה אישור משטרה עפ״י חוק. התהלוכה לא אושרה במתווה זה ואנו ניערך בהתאם". 

לדברי המארגנים, "ההבנות עם המשטרה קרסו בגלל לחצים פוליטיים" ואלו אף ציינו כי היה "ניסיון אמיתי" מצדם להתפשר ולא להעמיס על המשטרה, אלא שזו, לטענתם, דחתה כל הצעה שלהם. 

"לצערנו המשטרה נפלה לבור פוליטי שהשר לביטחון פנים וראש הממשלה טמנו לה, במקום לעשות את עבודתה היא נתקלה בחומה פוליטית שמנעה מאתנו לעשות את כל מה שיהודי יכול וחייב לעשות - לצעוד עם דגל ישראל בעיר הבירה שלו, אנחנו לא יכולים לוותר על צעידת דגלים בעיר הבירה בגלל איומים וסחטנות של מנסור עבאס והתנועה האסלאמית", כך הוסיפו.

בהמשך הודיע בן גביר כי הוא מתכוון לקחת חלק בצעדה. "בנט הפקיר את הר הבית, הפקיר אותנו לאוייבים, נתן להם לנצח ולכן לא אוכל לשתוק ואשתתף ביחד עם פעילי הימין בצעדה לכיוון שער שכם. נרים את הדגל בגאון, עם ישראל חי", כך אמר ח"כ בן גביר.

גם חברת הכנסת מאי גולן (הליכוד) הצהירה כי בכוונתה להשתתף בצעדה שתתקיים לכותל. "הממשלה עם קאוליציית האחים המוסלמים, מתרפסת בפני האויב, מפקירה את הר הבית לאוייבים ונכנעת לתנאים ההזויים של מועצת השורא, כדי לשרוד בממשלת הכשלון, לא עוד. אצעד יחד עם פעילי הימין ונחזק את הריבונות בירושלים וארץ ישראל, ללא מורא וללא פחד", אמרה.

בהמשך, לאחר שבנט הודיע על החלטתו, מסרה גולן: "‏פחדן עלוב! לא ניתן לפוליטיקאי קטן כמוך לסכן את המדינה היהודית היחידה שיש לנו ולמנוע חופש תנועה ליהודים בעיר הבירה שלנו. הנזק שאתה עושה לנו יזכר לדיראון עולם!".

הבקשה לקיום המצעד הוגשה שלשום למשטרה, ולאחר שיח עם מארגן האירוע הוסכם כי יהיה מסלול חלופי שהוצע על ידי המארגן ויאפשר את אבטחתה, אך כעבור זמן קצר הוא הודיע כי חוזר בו מהצעתו. במשטרה לא מאשרים את קיום תהלוכת המחאה שלא במתווה שהוסכם. כמו כן, יובהר כי הצעדה המתוכננת היא לא ריקוד הדגלים המסורתי אשר נהוג להתקיים מדי שנה ביום ירושלים.

בנוסף, בחמאס שלחו מסר מאיים והזהירו מפני הכוונה לקיים את הצעדה: "ההדק בידיים שלנו". כמו כן, החליטו "לגייס את ההמון על מנת להתעמת עם התוכניות של הכיבוש שמטרתו, ייהוד ירושלים". 

כל אלו מתקיימים במקביל לבוקר מתוח בבירה, כאשר מתפללים הגיעו הבוקר לרחבת מסגד אל-אקצא ומספר צעירים מוסלמים רעולי פנים החלו ליידות אבנים לעבר כוחות משטרה תוך קריאות "אללה ואכבר", דבר שגרם לעיכוב העלייה של היהודים להר.