בעקבות הפרסומים ובצל הדיון בבג"ץ: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הורה לבחון את התנהלות ראש הממשלה נפתלי בנט בפרשת המעון ברעננה והנחה את האגף הרלוונטי ללמוד את הנושא. זאת, לאחר שהבוקר (שני) נערך דיון בבג"ץ בעתירת שכניו של ראש הממשלה, הטוענים כי ביתו אינו מעונו הרשמי, זאת ברקע השיפוץ המתמשך המתקיים במקום.

ח״כ אופיר אקוניס, שהעביר את הפנייה למבקר, אמר: "תשובת המבקר היא הוכחה ברורה ונחרצת, שהפעולות שנקט בנט ונקטה לשכתו בעניין העברת המעון הרשמי מירושלים לרעננה נעשתה בניגוד מוחלט לכל התקנות וללא כל פיקוח. הפרשייה הזאת היא אחת מפרשיות השחיתות הציבורית הגדולה ביותר בתולדות ישראל, וטוב עשה מבקר המדינה שהחליט לבחון אותה ביסודיות וללא משוא פנים".

בסיום הדיון בבג"ץ החליט השופט סולברג לדחות את ההחלטה לעיון. "זה ללכת עם אבל להרגיש בלי; יש תחושה שאין יד מכוונת, שלא היתה חשיבה מלכתחילה אלא הגררות לסיטואציה שבה אנו נמצאים. יכול להיות ששקיפות גדולה יותר היתה חוסכת גם לבית המשפט הערות", אמר השופט אלרון במהלך הדיון.

נציגת המדינה הודתה כי בעוד שהעבודות בביתו של ראש הממשלה בנט לקראת הסוף, הליכי ההיתר רק בראשיתם. השופט אלרון הגיב ושאל "מי מקבל פה החלטות?". השופטים תקפו את העובדה שהעבודות בבלפור לא התחילו. השופט סולברג אמר: "זה אבסורד, לא צריך לשמוע אותנו בכדי להבין את זה. זה אלף בית".

ד"ר מתן גוטמן, המייצג את השכנים העותרים, אמר בדיון: "הבית של בנט ברעננה הוא בפועל מעון ראש הממשלה הרשמי. המפגינים לא מעוניינים להפגין מול הלקוחות שלי, אלא מול ראש הממשלה. גם המעון ברעננה הפך לסמל בחודשים האחרונים, כמו בלפור".

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה נפתלי בנט, ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ולמבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לקבל מהם את לוחות הזמנים הצפויים לסיום השיפוצים במעון רה״מ הרשמי ברחוב בלפור ולמעבר של ראש הממשלה לשם במכתבה הדגישה התנועה את חשיבות קביעת מקום מגוריו של רה"מ בירושלים וציינה כי ״להעתקת מקום מגוריו של ראש הממשלה מביתו הפרטי אל המעון הרשמי ישנה חשיבות מכרעת עבור השמירה על הקופה הציבורית״. 

מעון רה''מ בבלפור (צילום: פלאש 90)
מעון רה''מ בבלפור (צילום: פלאש 90)

"בעקבות ההחלטה שהתקבלה לאור השיפוצים להגדיר משפטית את ביתו הפרטי של ראש הממשלה כמעון זמני - דבר המוביל להוצאות משמעותיות ורבות על חשבון כספי הציבור. ״לפי הפרסום, ממוצע ההוצאות עומד על כ-50 אלף ש"ח בחודש. הוצאות אלו היו מופחתות משמעותית במידה ומשפחת בנט הייתה מתגוררת במעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים", כתבו בתנועה. 

עוד הם הוסיפו כי ישנן לכאורה עוד כשש דירות המושכרות מסביב למעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור, בעלות שנתית של 760 אלף שקלים בשנה, אשר עומדות ריקות: ״התשלום נמשך גם בשנה זו, בנוסף לסכום על הדירות ברעננה, כך שלמעשה ישנו תשלום כפול על צורך זה אשר מהווה עלות משמעותית נוספת המכבידה על קופה הציבורית״.

״עולה חשש כי החלטתו של ראש הממשלה להישאר בביתו הפרטי ברעננה ולהפכו למעון ראש הממשלה בפועל, מביאה עמה פגיעה קשה ביותר בקופה הציבורית״. לצד זאת התנועה לאיכות השלטון הגישה גם בקשה על פי חוק חופש מידע ובה דרשה את כל פירוט ההוצאות על מעון רה״מ הזמני ברעננה.

הוצאות ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: לשכת ראש הממשלה)
הוצאות ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: לשכת ראש הממשלה)

בשבוע שעבר הגישה פרקליטות המדינה את תשובתה לבג"ץ בנושא מעמדו של ביתו של ראש הממשלה ברעננה, במקביל לשיפוצים במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. "עמדת המשיבים היא כי המעון ברעננה אינו מהווה מעון רשמי לצורך קיום הפגנות במקום, אלא עודנו בית פרטי המשמש את ראש הממשלה ומשפחתו בנסיבות אשר נוצרו", נכתב בתשובה.

עוד נכתב: "בנסיבות אשר נוצרו, יש להעמיד בו לעת הזו את מלוא השירותים הדרושים לביצוע תפקידו ולמגוריו ומגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש ממשלה במעונו הרשמי".

לפני כשבועיים, עורך הדין אוראל ניזרי המייצג את שכניו של בנט בעיר, טען בראיון עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים כי ראש הממשלה "שיקר" כשהשיב בעתירה לבג"ץ כשהבהיר בעתירה כי הבית ברעננה הוא מעונו הפרטי ולכן אי אפשר להפגין ליד ביתו ובנוסף טען כי לא ניתן לקיים דיון בדבר השיפוצים מאחר ומדובר "בבוטקה של שומר".