לא השאיר אף עין יבשה: שר החוץ יאיר לפיד פרץ היום בבכי במהלך דיון על הקצאת שני מילארד שקלים עבור אנשים עם מוגבלות. "זה הדבר הכי חשוב שתעשו בחיים שלכם", אמר. לפיד שיתף גם בסיפורו האישי ושיתף על מערכת היחסים עם יעל, בתו האוטיסטית, "יעל אף פעם לא אמר לליהיא שהיא אוהבת אותה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כאמור, במהלך ישיבת הממשלה שנערכה היום דנו השרים באישור החוק הממשלתי בהובלת שר החוץ לפיד ושר הרווחה מאיר כהן, שיגדיר לראשונה באופן רשמי זכויות ושירותים לאנשים עם מוגבלות בחוק. בפתח הישיבה, הצהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי הממשלה עושה צעד היסטוריה נוסף בשילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה.

"אנחנו מקצים כ-2 מיליארד ש"ח למעבר לחיים בקהילה ולשורה של שירותים חדשים – בהם סיוע של עובדים סוציאליים, הדרכה לניהול משק בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים והרשימה עוד ארוכה. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם באופן דרמטי", אמר בנט.

ישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לדבריו, "הממשלה שלנו עשתה המון למען אנשים עם מוגבלות בישראל, כי זה הדבר הנכון וכולנו גאים בזה. רק בשבוע שעבר אישרנו תיקון חשוב ומשנה חיים להרבה מאוד אנשים, שאיפשר 100 אוטובוסים נגישים בין-עירוניים חדשים עבור אנשים עם מוגבלות כדי שיוכלו להגיע לעבודה, למשפחה וללימודים. עד היום זה לא היה אפשרי".

‏"שרת התחבורה, מרב מיכאלי, וחברת הכנסת שירלי פינטו, פעלו רבות למען התיקון הזה, שפשוט נותן הזדמנויות שלא היו עד היום לציבור החשוב הזה. אלו דוגמאות קטנות מיני רבות מהפעולות שהממשלה הזו עושה למען הציבור", ציין. 

יישום החוק מחייב תקציב ייעודי של 2.2 מיליארד שקלים ועל מנת שיישומו יחל כבר בשנה הקרובה התבקשה הממשלה לאשר את הסכום כשהמקור התקציבי יגיע מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסך 1.8 מיליארד שקל, והיתר מתקציב משרד הרווחה והביטחון החברתי. על פי המוצע בחוק אלפי דיירים יועברו ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים בדירות בקהילה כשהם מלווים בתכניות תומכות.

גורם במשרד הרווחה אמר ל"מעריב" שהשר כהן אופטימי שהחוק יעבור בכנסת למרות התיקו הפרלמנטרי בזכות איתותים חיוביים מהרשימה המשותפת ואף מהסיעות החרדיות.

יודגש כי לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות אשר תחת אחריות המשרד יתגוררו בדירות בקהילה והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה עם מספר דיירים מצומצם. על פי החוק החדש, לראשונה זכויות הרווחה של אנשים עם מוגבלות יוגדרו בחוק בהתאם לאמנת האו"ם (CRPD) עליה חתומה מדינת ישראל החל משנת 2012. החוק החדש ירחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם. משמעות החוק כי היא המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד מעבר לחיים בקהילה.

במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו לזכאי השירות גם אפשרות לסל תקציב אישי: הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות, מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה: סיוע של עו"ס, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו ועוד.