לאחר מאבקים ממושכים בין הקואליציה לאופוזיציה: הצעת חוק ממדים ללימודים אושרה הלילה (שלישי) במליאת הכנסת ברוב 55 של חברי כנסת מול שישה מתנגדים. 

אישור החוק במליאה הגיע לאחר ששר הביטחון, בני גנץ, הציע פשרה ולפיה גובה מימון הלימודים יעלה ל-75 אחוז משכר הלימוד והעברת הכסף ללוחמים תתבצע באופן מידי. בתום התייעצות בסייעת הליכוד, הוחלט לקבל את הפשרה ולתמוך בחוק, אולם לאחר שהרשימה המשותפת הפכה את ההצבעה להצבעת "אי-אמון", בליכוד נמנעו מלהשתתף בהצבעה.

למרות הפשרה, בליכוד הותירו את ההסתייגות שדורשת 100% מימון ובמהלך ההצבעה השמית צעקו ״בושה״ לכל ח״כ בקואליציה שמתנגד. נתניהו הצביע בעד ואמר: ״בעד 100% לחיילי צה״ל וניאבק על כך״. ההסתייגות נפלה ברוב 61 חברי כנסת מול 53.

"אני מבקש להגיד לכם משהו על הימים האחרונים",אמר שר הביטחון בפתח דבריו והוסיף כי "הימים האחרונים קשים עבורי כמי שגדל במערכת הביטחון, כמי שעומד בראשה היום כשר הביטחון. חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי – ואני חושב שכל אחד כאן צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול לאן הגענו? יש שאומרים לי שכדאי לי למשוך את הוויכוח – אני פוגע בליכוד, ומצטייר כמי שפועל לטובת החיילים. אני החלטתי לשים לזה סוף".

הצעת הפשרה של שר הביטחון גנץ (צילום: ערוץ כנסת)

"המטרה שלי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה"ל ולשמור על שלמות הממשלה. לכן, אני מבקש להציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%. זו הצעה שמשמרת את העיקרון המוביל בבסיס השיטה של תמיכת המערכת מזה,  ומחוייבות הפרט מזה, ומגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם. יותר מהכל, זו הצעה טובה, שמשרתת את החברה הישראלית. אני שולח חיילים שנפצעים בשדה הקרב בשם המדינה ולעיתים גם נופלים בו, אני לא מוכן לפצוע בכנסת ישראל את החברה הישראלית כולה ולפגוע באמון החשוב בצה"ל. אני לא מוכן שהפוליטיקה תפגע בצה"ל", הוסיף.

לדבריו, "אני מבקש מכולם, קואליציה ואופוזיציה כאחד להצביע בעד ההצעה הזו בתיאום עם ראש הממשלה ושר החוץ, שאני מבקש להדגיש, שמצטרפת לשורה של מעשים שאנחנו עושים לחיזוק חיילי צה"ל וחשיבות השירות – מהעלאת דמי הקיום, דרך שיפור התחבורה והמזון וההטבות לחיילי מילואים. אם נעשה זאת, נפסיק את המצב הרע בו אנו נמצאים בכל הקשור למחויבותנו לחיילי צה"ל".

נתניהו מסר בתום התייעצות: "אחרי שהממשלה הזאת הוכיחה שהיא תלויה ברע״מ והמשותפת, רק אז הגיע בני גנץ, הודה בכישלון והסכים להסתייגות הליכוד להעלאת מלגות הליכוד. זאת ההוכחה שצדקנו מההתחלה שללוחמים שלנו מגיע יותר. צדקנו מההתחלה שהממשלה הזאת מסוכנת לישראל וצריך להחליף אותה באופן מיידי. 

"בלוק הימין והליכוד הסכימו להעביר את ההסתייגות שלנו ובהזדמנות הראשונה לתת 100% ללוחמים. זה לא מאוחר מדיי. אני אומר לשר הביטחון בני גנץ - אתה היית לוחם. אתה יודע שמגיע ללוחמים שלנו 100%. אם אתה לא תעשה את זה, אנחנו נעשה את זה, וניתן 100% ללוחמים שלנו שנותנים לנו 100%", הוסיף. 

מהליכוד נמסר: "ניצחון לליכוד, המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה״ל. ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין. הליכוד יעלה חוק ל100% מלגה ללוחמים".

ח"כ סמוטריץ' מסר: "אחרי שחיזר מהבוקר אחרי אצבעותיהם של רע"מ וזועבי, גנץ עלה לדוכן והודה בפה מלא בכישלון ובעובדה שהוא חבר בממשלה ללא רוב ציוני, ממשלה שלא יכולה להעביר ללא האופוזיציה שום חוק ציוני או חוק למען לוחמי צה"ל. ולכן את הממשלה הזו צריך להפיל באופן מידי ולהחליף בממשלה יהודית, ציונית ולאומית".

מהלוחמים נמסר: "אנחנו שמחים שבדקה ה90, התעשטו חברי הקואליציה והאופוזיציה, הבינו שהלוחמים הם מעל הכל. יישר כוח גדול לשר הבטחון בני גנץ שהיה אחראי והגיע לפשרה יחד עם מפלגת הליכוד, ששמה את הפוליטיקה בצד. כך צריך להיות, לוחמים שנתנו מעצמם למען המדינה, לא צריכים להיות חלק ממאבק פוליטי".

ח"כ שיקלי: "‏בשוך הרעש והצלצולים ולאחר ששקע האבק למדנו דבר אחד, קואליציית הפרוטקשן של זועבי, לפיד גנץ ומנסור לא מסוגלת לקדם חקיקה ציונית אלמנטרית. לעם ישראל מגיעה ממשלה שתומכת מקיר לקיר בחיילי צה״ל ובלוחמיו".

גורם בהנהלת הקואליציה: "שורה תחתונה, זה יהיה נצחון של הקואליציה. אחרי שנים של שלטון נתניהו, סוף סוף קמה ממשלה שקדמה את ממדים ללימודים. הבטיחה וקיימה".

נתניהו ונציגי הלוחמים (צילום: ללא)
נתניהו ונציגי הלוחמים (צילום: ללא)

 
ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס לחוק ומסר: "לוחמי צהל נלחמו בשבילנו והיום תורנו להילחם בשבילם, לתת להם מה שמגיע להם היום ולא עוד חצי שנה או ארבע שנים, אם הליכוד יחזור לשלטון או לא. אני קורא מכאן לאופוזיציה, תפקידכם להילחם בממשלה ולא בלוחמים. אל תעשו פוליטיקה קטנה ואל תרימו יד נגד חייליינו".

בתחילת הדיון של הצעת החוק, תקף יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, את הליכוד ואמר: "לא האמנתי שיכול להיות מצב שחברי הליכוד יתקעו סכין בגב לוחמי צה"ל. לא האמנתי שהליכוד יהיה נגד חוק שאין צודק ממנו. לא האמנתי שהליכוד יהיה נגד עשרות אלפי לוחמות ולוחמים שחוק 'ממדים ללימודים' הוא עבורם, ובשבילם. לא האמנתי שחברי כנסת ששירתו בעצמם כלוחמים וכקצינים בכירים מסוגלים להפנות עורף לדור הנהדר שעכשיו נלחם עבורנו".

"חשבתי שברגע האמת יקום האלוף יואב גלנט ויפגין אומץ; חשבתי שרב סרן, הצנחן – ניר ברקת יסתער ויצביע בעד החוק; חשבתי שהטיס יואב קיש ינסוק מעל הפוליטיקה הקטנה והוא יהיה בעד הלוחמים. מודה - טעיתי. תחשבו על זה רגע, אלו הם הלוחמים של כולנו, אלו הלוחמים שהצביעו ליכוד, אלו שהצביעו יש עתיד, וש"ס, העבודה וכחול לבן, מרצ והציונות הדתית. אלו הלוחמים של כולנו, שכשהם נלחמים הם לא שואלים אם המפלגה שהצביעו עבורה היא בממשלה", הוסיף.

לדבריו, "נדמה לכם שאכפת להם עכשיו מענייני קואליציה ואופוזיציה שהם תופסים קו בגבול לבנון או מבצעים מעצרים באיו״ש? מה אתם עושים? את מי אתם דופקים? בשביל זה הלכת לפוליטיקה גלנט? בשביל להיות נגד לוחמי צה"ל? ואתה קיש, באמת? בשביל זה? בשביל למנוע מהלוחמים שלנו מלגת ללימודים? ניר ברקת, הכומתה האדומה שלך סמוקה מרוב בושה עכשיו, ככה חינכו אותך בצנחנים? ולא משנה כמה תצעקו, לא משנה כמה ספינים תנסו למכור, כל המדינה רואה לכם, כל המדינה רואה אתכם. השאלה היא איך אתם מסוגלים להסתכל בראי מחר בבוקר?"

בהמשך, ח"כ קיש פנה לשר הביטחון בני גנץ ואמר: "החוק הזה הולך ליפול, אני רוצה לחסוך את הנפילה. ניהלנו משא ומתן על הצעה פשוטה שעל השנה הראשונה והשנייה יקבלו 66% ועל השנה השלישית יקבלו 100% במקרה של סיום הלימודים. אין כאן בעיה של תקצוב, זו הצעה שהיא פשרה והיא תעביר את החוק, אם לא החוק נופל".

ח"כ דודי אמסלם תקף את יו"ר הכנסת מיקי לוי, על רקע החלטת מנכ"ל הכנסת לאסור על סיעת הליכוד להשתמש באולם ירושלים: "מר לוי השיר ׳אני העבד׳ של איציק קלה נכתב עליך. אתה עבד נרצע. כשנהיה בשלטון נכין לכם תאים בשירותים. המאסת את עצמך עלינו. לא הייתי קורא לך מיקי לוי אלא מיקי מאוס".

ברוב של 59 חברי כנסת: הצעות אי האמון בממשלה נפלו

עוד קודם לכן בדיון במליאה, סיעת הליכוד הגישה הצעת אי-אמון בממשלה - "איום הגרעין האיראני, משבר האקלים ויוקר המחיה". במהלך הדיון, חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) התייחס לסערת חוק "ממדים לימודים" ותקף את האופוזיציה: "בסוף כולם ידעו שמי שנגד חיילי צה"ל אלא הממשלה והקואליציה. אנחנו אלה שהעלנו את שכר חילי צה"ל בזמן אמת כשהיינו בקואליציה. אנחנו אלה שבשנת 2016 הענקנו לחיילי צה"ל 100 אחוז מימון ומלגה".

"למה האופוזיציה מתנגדת להעלות את המלגה ל-100%? משום שאתם צריכים לשלם לחברת הכנסת זועבי, לחבר הכנסת מנסור עבאס, לשלם מיליונים לאחמד טיבי, צריך לממן את כל הדברים האלו. כדי לממן את הסכומים האלו, מה לא נשאר? לא נשאר תקציב לממן את הלימודים לחיילי צה"ל", הוסיף.

לאחר מכן, הצביעו במליאה על שתי הצבעות אי האמון שהגישה סיעת הליכוד ביחד עם הסיעות החרדיות. ההצבעה הראשונה נדחתה ברוב של 59 מתנגדים מול 52 שתמכו, וההצבעה השנייה נדחתה ברוב של 59 חברי כנסת מול 51 בלבד שתמכו. חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי הצביעה יחד עם הקואליציה וחברת הכנסת עידין סילמן נעדרה מההצבעה.

בקואליציה מקווים להשיג את תמיכת רע"מ 
נכון לשעה זו, לקואליציה אין רוב להעברת החוק ונמשכים המגעים עם סיעת רע"מ לתמוך בהצעה, וכן על פי הודעת ח"כ זועבי (מרצ) על שובה לשורות הקואליציה מקווים שגם היא תתמוך בהצעה. במידה והצעת החוק תיפול בקואליציה מתכוונים לצאת בקמפיין שיאשים את הליכוד באחריות לכך, אבל במקביל מקווים שכמה מחברי הכנסת של הליכוד או מהאופוזיציה יעדרו מההצבעה.

לצד זאת, בליכוד הודיעו כי יעלו להצבעה הסתייגות להצעת החוק לפיה המדינה תממן 100% משכר הלימוד ולא רק 66%. אם ההסתייגות תתקבל הם יצביעו בעד החוק כולו ואם היא תיפול הם יתנגדו להצעת החוק.

לוחמים משוחררים הפגינו מחוץ למשכן הכנסת
מחוץ למשכן הכנסת החלה הפגנה של כ־100 לוחמים משוחררים, בקריאה לקואליציה ולאופוזיציה גם יחד לשים בצד את המחלוקות הפוליטיות ולאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית. הם תלו בכניסה למשכן כרזת ענק עליה נכתב "מהכנסת לא יוצאים בלי 'ממדים ללימודים'. חברי הכנסת, הצביעו היום רק בעד".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) הזמין ליציע האורחים במליאה כ־50 לוחמים משוחררים, ממובילי מאבק "ממדים ללימודים". ארבעה ממובילי המאבק הגיעו אתמול לאזור הכנסת והצטלמו ליד הגדר: יהורז בן יהודה, רועי מחפוד, עידן סיבוני ורון פרץ. לדברי ח"כ קושניר, הוא עושה זאת "כדי שהלוחמים יסתכלו בעיניים לחברי הכנסת של האופוזיציה שמתכוונים להצביע נגד". במקביל, לישיבת סיעת הליכוד הוזמנו סטודנטים לוחמים משוחררים התומכים ביוזמת הליכוד למימון של 100% של מלגת הלימודים. 

מובילי המאבק ''ממדים ללימודים'' (צילום: ללא)
מובילי המאבק ''ממדים ללימודים'' (צילום: ללא)


החוק אמור להקנות תקציב לשם רכישת השכלה גבוהה ללוחמים המשוחררים משירות סדיר. את החוק צפוי להציג במליאה שר הביטחון בני גנץ, וההצבעה תהיה שמית. בהנהלת הקואליציה אין ביטחון בכך שהחוק יזכה לרוב הנדרש ויאושר בהצבעה. לפי בכירים בקואליציה, המגעים מול הליכוד שהתנהלו בשבוע שעבר נעצרו ללא המשך או הבנות בסיסיות בין הצדדים. 

הגשת ההסתייגות של הליכוד
מנגד, בליכוד הוחלט להגיש היום הסתייגות לחוק, שלפיה מלגת התמיכה בלוחמים המשוחררים שילמדו באקדמיה תהיה 100% – ולא 66% כפי שקובעת הצעת החוק. אם ההסתייגות תתקבל, הליכוד יתמוך בחוק כולו, ואם ההסתייגות תיפול - חברי הכנסת של הליכוד יצביעו נגד.

לדברי בכיר באופוזיציה, "באנו לקראת הקואליציה והצענו מתווה שלפיו חייל משוחרר מקבל 66% בשנת לימוד הראשונה, 66% גם בשנה השנייה ו־100% מימון בשנה השלישית. אם החייל יסיים את כל התואר, הוא יקבל את הפער. בסוף המשא ומתן התפוצץ".

ראש הממשלה נפתלי בנט קרא אתמול בישיבת הממשלה לחברי הכנסת של הליכוד להימנע או להיעדר מהצבעה כדי לאפשר את אישור החוק. 
לדבריו, "16,500 לוחמים משוחררים ממתינים כרגע למלגת לימודים. אם חברי הכנסת של הליכוד יצביעו נגד - החוק ייפול, והלוחמים לא יקבלו את המלגות. רבים מהלוחמים לא יוכלו להרשות לעצמם לגשת ללימודים בכלל, ואחרים, שהתחילו לימודים בהסתמך על הכסף הזה – פשוט ייתקעו ללא מענה".

"אני רוצה להבהיר", הוסיף ראש הממשלה. "להצבעה נגד החוק אין שום השפעה על הקואליציה והממשלה, רק פגיעה בלוחמים. אני קורא לח"כים מהליכוד ומהאופוזיציה: אל תרימו ידיכם נגד החוק של לוחמי צה"ל".

בתוך כך, פנתה אתמול התנועה לאיכות השלטון לכל חברי הכנסת בקריאה להצביע היום בעד הצעת החוק: "מדובר בתכלית מבורכת וחשובה ביותר שמטרתה להביע הוקרה לחיילים משוחררים משירות סדיר ששירתו בתפקידי לחימה, תפקידים קשים במיוחד בצבא, שמעטים מבקשים להתגייס אליהם מקרב הציבור הכללי״.

בתוך כך, מבטחי - פורום מפקדים לאומי, קורא לכנסת להחליט פה אחד על החוק שמזכה לוחמים בסבסוד של 80% מעלות הלימודים האקדמיים. "הכנסת כולה, ללא יוצאים מהכלל, חייבת להבין שהחוק מכפיל את הכוח האסטרטגי של צה"ל. החוק יגביר את המוטיבציה של מתגייסים איכותיים לשרת ביחידות לוחמות, ויעניק  ללוחמים 'שיורים באויב ונמצאים תחת אש', את ההוקרה וההערכה שלהן הם ראויים. במדינה שפויה זו קריאה שפויה  הקוראת לקונצנזוס, כשמדובר בהגנתה", מסר אלוף (במיל') עודד טירה, מחברי הפורום.