משבר אחד, שהכוכבת שלו הייתה חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ מאחורינו, וכשברקע ח"כ מאיים נוסף, בדמותו של מיכאל ביטון מכחול לבן, האיום על שלמות הקואליציה עדיין קיים. אז לולא הכנסת הייתה מתפזרת והבחירות היו מתקיימות היום, כמה מנדטים הייתה מקבלת כל מפלגה והאם חיבורים מסויימים - מימין ומשמאל - יצליחו לפתור את הפלונטר הפוליטי?

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

סקר שנערך עבור הג'רוזלם פוסט מצא כי על אף סיום המשבר הקואליציוני עם חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי, מפלגת מרצ לא מצליחה לעבור את אחוז החסימה - זה הסקר השני ברציפות. הליכוד ממשיכה לשמור על כוח גדול ובן גביר, אם ירוץ לבד, ממשיך להפתיע. 

בסקר, שנערך על ידי על ידי מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, השתתפו 1,007 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פניה להשתתף בסקר נשלחה ל-6,302 חברים בפאנל). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד, ונערך ב-25-24 במאי 2022. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 3.3%.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתח ישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתח ישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

במפת המפלגות הנוכחית, מרצ, כאמור, לא עוברת את אחוז החסימה עם 2.6% הצבעה. שתי מפלגות נוספות נמצאות בקרבה גדולה לרף: תקווה חדשה עם 3.7% ורע"מ עם 3.5%. נכון לעכשיו יש לאופוזיציה בראשות נתניהו 59 מנדטים, אבל ירידה של עוד מפלגה מגוש הקואליציה אל מתחת לאחוז החסימה תקנה רוב למפלגות שבגוש האופוזיציה.

עוד עולה מהסקר, כי כרבע בלבד ממצביעי ימינה בבחירות 2021 אומרים שיחזרו להצביע למפלגה גם בבחירות הבאות. כ-20% מהם עדיין מתלבטים והאחרים התפזרו בעיקר למפלגות ימין כמו הליכוד והציונות הדתית. מצביעי ימינה בבחירות הבאות הם מי שנשארו נאמנים למפלגה בצרוף מצביעים של כחול לבן תקווה חדשה ויש עתיד. רק כשליש ממי שיצביעו לימינה בבחירות הבאות הם דתיים, הרוב הם מסורתיים או חילוניים.

התוצאות לשאלה למי היית מצביע לו היו נערכות היום בחירות חדשות לכנסת ומפת המפלגות הייתה משתנה באופן הבא: מפלגות ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו היו מתמודדות ברשימה מאוחדת וכך גם העבודה ומרצ, שאר המפלגות נשארות כפי שהן?

על פי הסקר, רשימה שמאחדת את מפלגות ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו מקבלת 12 מנדטים, פחות מאשר מקבלות שלושתן בנפרד (15 על פי הסקר הנוכחי). זאת בעיקר בשל זליגת קולות לכחול לבן ויש עתיד. רשימה מאוחדת של מפלגת העבודה ומרצ מקבלת תשעה מנדטים, שניים יותר מאשר מקבלת העבודה בריצה נפרדת, אבל לכאורה יש בכך מניעה חלקית של אבדן קולות למרצ, שנכון לעכשיו נמצאת מתחת לאחוז החסימה. 

התוצאות לשאלה למי היית מצביע לו היו נערכות היום בחירות חדשות לכנסת ומפת המפלגות הייתה משתנה באופן הבא: עמיחי שיקלי היה מתמודד בראשות רשימה עצמאית, עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר הייתה מתמודדת בנפרד ממפלגת הציונות הדתית, נפתלי בנט היה מצרף לרשימתו את יועז הנדל ואיילת שקד הייתה מצטרפת לליכוד, שאר המפלגות נשארות כפי שהן?

מהסקר עולה, כי יצירת הצרופים של ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו מחד ושל העבודה ומרצ מאידך - מביאה לכך שגוש האופוזיציה גדל ל-60. צירופו של יועז הנדל מחזק את ימינה במנדט – בחלקו בשל מעבר מסוים של קולות מכחול לבן ותקווה חדשה ובחלקו מתנודות סטטיסטיות.

בנט, ליברמן ולפיד בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנט, ליברמן ולפיד בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

רשימה חדשה בראשות עמיחי שיקלי מתקרבת לאחוז החסימה ויכולה לראות ב-2.7% שקיבלה בסקר הנוכחי הישג מכמה סיבות: שיקלי עדיין לא הכריז באופן רשמי על הקמת רשימה בראשותו וגם לא הציג רשימת אישים האמורים להיות כלולים ברשימה כזו, למצביע הימני הוצגו בשאלה זו מספר רב של אלטרנטיבות ששיקלי הוא רק אחת מהן והקולות שמקבל שיקלי מגיעים בעיקר ממצביעי ימינה, הציונות הדתית והליכוד.

מממצאי הסקר עולה עוד כי פיצול של רשימת הציונות הדתית מחזק לכאורה את כוחה לכדי 11 מנדטים (בהשוואה לתשעה ללא פיצול). איתמר בן גביר מקבל יותר מנדטים מאשר בצלאל סמוטריץ'. עוצמה יהודית בראשות בן גביר מקבלת את קולותיה מרשימת הציונות הדתית אבל גם ממצביעי ליכוד.

חבר הכנסת איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)
חבר הכנסת איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, צירופה של איילת שקד לליכוד מחליש לכאורה את המפלגה בשלושה מנדטים ביחס למספר שהיא מקבלת ללא שינוי במפת הרשימות. הסיבה לכך היא האלטרנטיבות הימניות שהוצגו בשאלה זו: הפיצול של רשימת הציונות הדתית לשניים והוספת רשימתו של שיקלי - כל אלו רשימות ימניות שגורעות קולות מהליכוד.

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


ח''כ עמיחי שיקלי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ עמיחי שיקלי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לשאלה האם אתה מרוצה או לא מרוצה מתפקודו של נפתלי בנט כראש הממשלה השיבו 65% כי הם אינם מרוצים, בעוד 30% השיבו כי הם מרוצים מתפקודו של רה"מ ו-5% השיבו כי אין להם דעה בנושא. כמו כן, 69% מקרב הנשאלים השיבו כי הם אינם רוצים לראות מפלגה ערבית שותפה פעילה בקואליציה, לעומת 22% שכן רוצים.