ברקע מצעד הדגלים ויום ירושלים שנחגג אתמול, היום (שני) בשעות הצהריים מתכנסות סיעות הכנסת לישיבות סיעה. שר החוץ יאיר לפיד תקף את ההתנהגות של פעילי ארגון להב"ה במצעד הדגלים: "גזענות בוטה ומכוערת". אליו הצטרף שר הביטחון, בני גנץ: אני סבור שהגיעה העת לבחון את ההגדרה של ארגונים כמו לה פמיליה ולהב"ה כארגוני טרור. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף מצדו את הממשלה ואמר: "מעבירה מיליארדים לתומכי טרור".

יאיר לפיד: "המצעד הוכתם על ידי קיצוניים, הם לא פטריוטים"

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד פתח את ישיבת סיעתו בהצהרה לתקשורת, בה התייחס תחילה למצעד הדגלים: "מצעד הדגלים הסתיים אתמול בשלום. כוחות הבטחון פעלו במקצועיות ובקור רוח. הממשלה הודיעה מראש שחוזרים למתווה המקורי של המצעד ועמדה בהחלטה שלה. לא נבהלנו מכל האיומים".

"יחד עם זאת, המצעד הזה הוכתם בידי הקיצונים. לא כך צריך להיראות מצעד הדגלים ביום ירושלים. לא הקללות והאלימות של "לה פמיליה", לא הגזענות הבוטה והמכוערת של ארגון להב"ה. במקום יום של שמחה, הם מנסים להפוך את זה ליום של שנאה. לירושלים מגיע יותר. לחברה הישראלית מגיע יותר. דגל ישראל לא שלהם. לא ניתן להם לגזול מאתנו את הציונות ואהבת הארץ", הוסיף.

יאיר לפיד נגד ארגון לה פמיליה (צילום: ערוץ הכנסת)

שר החוץ המשיך ותקף: "האנשים האלה הם לא פטריוטים. הם בריונים עלובים שמבזים את הרעיון הציוני. לא לזה חיכינו שלושת אלפים שנה. לא את זה חגגנו לפני 55 שנה כשהעיר חוברה לה יחדיו. לא ייתכן שאלה התמונות שנשארות בסוף יום ירושלים. הרוב הישראלי צריך להחזיר לידיו את מצעד הדגלים, ואת ירושלים, ואת מדינת ישראל. אנחנו הרוב, הם המיעוט הקיצוני, הגיע הזמן להעמיד אותם במקום. זה בידיים שלנו. הישראלים אוהבים את ירושלים. יום ירושלים עבורם הוא תמונת הצנחנים בכותל המערבי, והאוניברסיטה העברית, ועיר דוד וחיים משותפים וטוב משותף. אנחנו הרוב, רק ביחד ננצח", סיכם.

בהמשך, לפיד התייחס לשקר שפורסם בערוץ 12: "זה חרפה בעיני. זה לקחת את ההסתה הגזענית הכי גרועה של ביבי ובן גביר ולהפוך אותה לשאלה לגיטימית פריים טיים. זו לא שאלה לגיטימית. אין תומכי טרור בממשלת ישראל אין תומכי טרור בקואליציה שלנו".

שר הביטחון גנץ: "הגיע הזמן לשקול את הגדרת ארגונים כמו לה-פמיליה"

שר הביטחון בני גנץ פתח גם הוא ישיבת סיעתו בהתייחסות למצעד הדגלים: "אתמול התקיים מצעד הדגלים בירושלים, אנשים חגגו את העיר שחוברה לה יחדיו. מדינת ישראל שמרה על ביטחונה וריבונותה לצד שמירה על הסטטוס קוו וכך נמשיך לנהוג. משטרת ישראל והשב"כ פעלו מול טרוריסטים ופורעים מוסלמים שהתפרעו בהר הבית ואף עשו בו את צרכיהם. צריך לגנות אותם בכל העולם. הם גם פוגעים בשאר המוסלמים. לצערי גם שמענו קומץ של גזענות מצעד של אנשים מוסתים".

"אנחנו נטפל במי שצעק "שישרף לכם הכפר". אנחנו נשקיע בתשתיות - זו גם החובה האזרחית, ומצד שני נטפל בטרור", הוסיף גנץ, שהתייחס ישירות למצבו החוקי של ארגון 'לה-פמיליה': "אני סבור שהגיעה העת לבחון את ההגדרה של ארגונים כמו לה פמיליה ולהב"ה כארגוני טרור".

שר הביטחון בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הביטחון בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

שר הביטחון דיבר גם על המבצע שצה"ל מקיים בקפריסין בימים אלו ולמצב הקואליציה: "אנחנו בעיצומו של תרגיל צה"ל. אנחנו מבצעים את האימונים עם שלל היכולות שלנו בהתקפה והגנה. אין זה גם סוד שאנחנו נמצאים במצב רגיש בקואליציה. יש להגיע לפתרונות עבור אזרחי ישראל וממש לא צרכים עוד בחירות. הפתרון להתנהלות הוא למשוך את כולם למרכז. כי בשיח של קצוות לא נתקדם לשום מקום ולא נחזיק מעמד כממשלה וכחברה".

"הקמנו את הממשלה למען אזרחי ישראל כולם. אנחנו רוצים לשרת את הערבים והחרדים. את כולם, אנחנו רוצים לשמור על החוק והסדר ולפעול למען האחדות. זה גם המאבק שמוביל מיכאל ביטחון עבור תושבי הדרום והצפון. אני מברך על הסיכום שהושג", אמר גנץ.

ליברמן: "אי אפשר לפעול נגד הקואליציה וגם לקבל כסף קואליציוני"

סיעת "ישראל ביתנו", פתחה את ישיבתה בשעה 14:00, שר האוצר אביגדור ליברמן פתח את הישיבה בהצהרה לתקשורת: "אני רוצה לברך את כוחות הביטחון ומשטרת ישראל על העבודה המצוינת שהם עשו אתמול במצעד הדגלים. מצעד הדגלים אולי מבליט יותר מכל דבר בין ממשלת השינוי לבית ממשלת נתניהו - שם הכל דיבורים. ממשלת השינוי קיבלה החלטה נכונה לדבוק במסלול של עשרות שנים. גם העברנו אזהרה חד משמעית לחמאס".

"לפני שנה נתניהו נכנע לאיומים של ארגוני טרור, שינה את המסלול וגם חטפנו טילים - זה ההבדל בין מילים למעשים. אנחנו ממשלה דוברת אמת שמתכוונת למה שהיא אומרת", הוסיף ליברמן. שר האוצר המשיך: "לגבי החרדים, אני ראיתי בסוף השבוע מאמרים של יוסי ורטר ומיכאל האוזר, אני חייב לציין שלא מצאתי שם מילה אחת של אמת. מבחינת ישראל ביתנו הדבר החשוב ביותר הוא לשמר את הקואליציה הנוכחית. "מבחינה כלכלית בחירות יהיו נזק עצום למשק".

שר האוצר ליברמן תוקף את הסיעות החרדיות (צילום: ערוץ הכנסת)

ליברמן אף התייחס ללימודים במגזר החרדי: "גם בסיפור החרדי, גם פה אנחנו הולכים על התפיסה המינימליסטית. אותם מוסדות חינוך שלא רוצים ללמד ליבה - אותו פיצול אישיות שאנחנו מוצאים באותם מוסדות. המדינה מצד אחד מממנת אותם ומצד שני נותנת להם חוק פטור מלימודי ליבה. כמעט 60 אלף ילדים לומדים שם. מי שלא רוצה ללמוד ליבה - עשו זאת על חשבונכם ולא על חשבון משלם המיסים. אני רוצה רק להזכיר שאותו סעיף בתקציב הישיבות מורכב משני סכומים: 24 מיליון בסיס ועוד 400 מיליון שקלים. אי אפשר להחזיק במקל משני הקצוות. גם ללכת נגד הקואליציה וגם לדרוש כספים, אלה לימודי בטלה ולא לימודי קודש".

"כשאני מסתכל לאן הולך הכסף הקואליציוני - רוב הכסף הולך לכוללים שאנשים יושבים שם עד גיל פנסיה, אוכלים סנדוויץ, מדברים על פוליטיקה, אוכלים, לומדים איזה דף ואז הולכים הביתה. אין שום סיבה לממן אותם. אין שום סיבה שנמשיך להעביר את הכספים הקואליציוניים והם יפעלו להפלת הממשלה, אני מקווה שהחברים שלי לממשלה יקבלו את ההחלטה הזו", סיכם ליברמן.

זמן קצר לאחר מכן הגיב ח"כ מאיר פרוש על דבריו של ליברמן: "איווט מדבר כמו שיכור. במקום לדבר נגד בתי הספר הערבים בישראל שמלמדים בהם לימודי ליבה של אש"ף ובתוכם כאלה שמחנכים גם נגד המדינה, הוא מנסה לסגור דווקא את בתי הספר של החרדים. ליברמן תזכור, אין נאמנות, אין אזרחות".

שר הבריאות הורוביץ על מצעד הדגלים: "היו שם מספיק שביישו את כולנו"

גם סיעת מרצ קיימה את ישיבתה השבועית ובפתחה נשא הדברים שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתייחס תחילה להחלטת הממשלה להעמיד עמדות שיטור בפתח בתי חולים, לאור מקרי האלימות נגד צוותים רפואיים: "נוכח האלימות הבלתי נסבלת שראינו בבתי החולים אושרה אתמול בממשלה התוכנית שלי להקים עמדות שיטור בכל בתי החולים ברחבי הארץ כדי להגן על הצוותים הרפואיים. ההחלטה להציב את עמדות השיטור היא חשובה".

"המשטרה והפרקליטות חייבים להעמיד לדין אנשים שנוקטים באלימות נגד צוותים רפואיים. הוגשה גם הצעה בכנסת להחמיר את הענישה, אך משם לא תבוא הישועה. הצבת השוטרים היא קריטית. וחשוב שהפרקליטות תגיש כתבי אישום", אמר הורוביץ.

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

שר הבריאות התייחס גם לצעדת הדגלים שהתקיימה בירושלים: "ראינו אתמול לצערי כיצד יום חגיגי, יום ירושלים, לובש צורה של אלימות, שנאה, גזענות, השבוע יצעד בירושלים מצעד הגאווה ותראו איזה הבדל. הוא מצעד של אהבה, וסבלנות. לא מקללים את התושבים ולא קוראים קריאות גזעניות. "אני יודע שזה לא כולם, אבל היו שם מספיק שביישו את כולנו".

"עם חברי לסיעה סיכמנו בינינו, זה היה אקט פרובוקטיבי, אנחנו בוודאי בעד מצעדים, חופש ביטוי והפגנה, אבל נגד תקיעת אצבע בעין של הערבים. אנחנו בעד שותפות בין יהודים לערבים. אנחנו רוצים שהעיר הזו תפרח ומופע כזה לא יעזור, האלימות והגזענות וההסתה מרימים ראש", טען הורוביץ.

הוא אף חזר על קריאתו לשוב למשא ומתן המדיני עם הפלסטינים: "כל מפלגות הקואליציה צריכות לעשות מאמץ למען פיוס. אני חושב שזה האינטרס העליון, צריך לפתור את הסכסוך אבל לא רק בכוח. אין פתרון ללא תהליך מדיני. אנחנו קוראים לכל שותפינו בממשלה להוביל את הצורך בפתרון מדיני, ועד אז למנוע מעשים בשטח שיפגעוו בו, אין פתרון זולת הפתרון המדיני".

שר המשפטים סער: "כוונת הקואליציה להתנגד לחוק הסדרים משפטים באיו"ש - לא רציני ולא אחראי"

שר המשפטים גדעון סער בחר לשבח את משטרת ישראל על תפקודה והיערכותה למצעד הדגלים: "בתחילת הדברים אשבח את משטרת ישראל על ההיערכות שלה והמאמץ הניכר שלה אתמול במהלך אירועי יום ירושלים, המשך לתקופה של שבועות ארוכים ולא פשוטים מבחינת בטחון הפנים. אני חושב שכמדינה, אחרי האירועים הקשים של שנה שעברה, שבהם הוחלט ברגע האחרון לעשות תקדים בעייתי, לשנות את מצעד הדגלים. הפעם אמרה הממשלה אמרה שלא יהיה שינוי וזה חשוב".

"הממשלה שכיהנה בשנה שעברה גם שינתה את המסלול וגם זכינו במטח טילים על ישראל, בכל הנוגע לירושלים הממשלה נהגה היטב כמו בנושא הקמת הקונסוליה לרשות הפלסטינית", ציין סער.

שר המשפטים, שכיהן בעבר כשר החינוך, התייחס גם למשבר מול המורים: "היום אנחנו נמצאים במשבר לא פשוט אחרי שנתיים של קורונה. שרת החינוך עומדת בחזית על מנת לייצב את המערכת הזו שנמצאת במצב משברי ובו רבים מעובדי ההוראה עוזבים את המערכת. אנחנו מזהים שרבים עוזבים".

שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

"שרת החינוך הביעה עמדה ברורה ביותר, בין שאר הדברים החיוניים: העלאת שכר המורים כדי לתגמל את מי שצריך לתגמל - את מי שעוסקים בחינוך, כמובן שיש את עניין המורים הצעירים שאותם צריך לתגמל, אבל צריך להיות תיקון בשכר המורים. אני מצפה מהממשלה כולה, לרבות שר האוצר, לתת גיבוי לשרת החינוך בסוגיה הקריטית הזו, כדי שנוכל להבטיח את עתיד מערכת החינוך ובכך את עתיד המדינה", אמר סער.

סער גם התייחס לחוק ההסדרים המשפטים ביהודה ושומרון: "ממשלה חייבת לתפקד ולהיות מסוגלת להעביר דברים בכנסת. ברוך השם אחרי למעלה משנתיים של חוסר יציבות פוליטית וממשלות מעבר, בממשלה האחרונה עברו הרבה מאוד חוקים ורפורמות. הדבר הזה חייב להימשך".

"היום עומד החוק הנוגע להסדרים המשפטיים ביו"ש. החוק הזה שמוארך כל חמש שנים קובע את ההסדרים המשפטיים באזור. למשל, העמדה לדין של אזרחים ישראל על עבירות פליליות בבתי משפט בישראל, אלמלא זאת הם היו נשפטים בבתי דין צבאיים. בלי החוק, המשטרה לא תהיה מוסמכת לחקור ביו"ש על עבירות בישראל, מה שעלול להפוך את האזור לעיר מקלט לעבריינים. החוק הזה חייב לעבור", הסביר השר.

עוד הדגיש סער כי "יש דברים במהלך קיום של ממשלה שאפשר לחיות בלעדיהם אבל פה מדובר בהסדר משפטי שמסדיר את החיים ביו"ש מאז מלחמת ששת הימים. הוא חייב לעבור בשלוש קריאות עד סוף חודש יוני. כנראה שיש לאופוזיציה כוונה להתנגד לחוק הזה - זה לא אחראי ולא רציני, אבל הממשלה צריכה את הרוב הנדרש כדי להעביר את החוק".

שרת התחבורה מיכאלי: "קודמיי בתפקיד נתנו תעריפים מוזלים לחרדים - זו קומבינה"

שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה בפתח דבריה לרפורמה במחירי התחבורה הציבורית: "המצב בו ערים חרדיות משלמות שקל וחצי לנסיעה כשבמקומות אחרים הוא שישה שקלים לנסיעה, יש במדינת ישראל קומבינה שבה קודמי לתפקיד נתנו תעריפים מוזלים לחרדים. זה לא שוויוני. אז אני החלטתי לשים לזה סוף ויחד עם שר האוצר העברנו את התוכנית הכלכלית בממשלה, את מהפכת "דרך שווה".

"מהיום הראשון שלי בתפקיד אני נאבקת על תנאי הנהגים. אנחנו מנהלות מאבק רצוף על זה. אכן נעשתה מדיניות הנחות חדשה שעשתה כרטיס חדש משתלם לפריפריה, שמגיע לראשונה ב-50% לילדים ונוער. לראשונה, בני 70 ומעלה נוסעים חינם בתחבורה הציבורית. רפורמת דרך שווה היא רפורמה חשובה בממשלה חשובה. כל כך חשובה שיש מי שמנסים להשבית את עבודת הכנסת כאילו שיש כנסת. אבל הרפורמה סגורה וחתומה והיא יצאה לדרך ותיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט", הרחיבה השרה מיכאלי.

שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

היא גם התייחסה למצעד הדגלים בירושלים: "אתמול ציינו את יום ירושלים. היו בו דברים יפים לצד דברים רעים. את היום הנפיץ הצלחנו לעבור בשלום. אני רוצה לשבח את השר לביטחון פנים עמר בר לב. היינו כולנו רוצים לראות אירועים פחות גזעניים ופחות אלימים. "השר לביטחון פנים שספג הרבה ביקורת, העביר את היום בשקט".

ח"כ בנימין נתניהו: "בכל שבוע ממשלת בנט-לפיד מעבירה מיליארדים לתומכי טרור"

חבר הכנסת ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "ממשלת ההונאה והסחיטה של בנט-לפיד. האזרחים משלמים הרבה יותר מיסים ויוקר המחיה. ביותר משנה מחירי הדלק זינקו ב-25 אחוז. "העליות מלוות את כל התחומים, גם ירקות ומשכנתאות. הממשלה לא עושה כלום כדי לטפל הזה. הממשלה לא עושה כלום מול משבר המזון שמתקרב אלינו, יש להם תירוץ: זה משבר עולמי. אבל עדיין צריך להוציא את ישראל המשבר, כך עשינו ב-2003, גם ב-2009".

"אנחנו עבדנו יחד קשה והוצאנו את ישראל ראשנה בעולם גם מהמשבר הזה. המפלגות שלנו הפכו את ישראל למעצמה כללית עולמית, המדיניות האחראית שלנו הצליחה לבלום את עליית המחירים. לאחר שנים שהמשכנתא עלתה מדי חודש בשקלים בודדים - בשנה האחרונה היא עלתה במאות שקלים מדי חודש. זה פוגע במיוחד בזוגות הצעירים. זה מה שקורה תחת הממשלה הזו, בממשלת בנט לפיד מחירי הדיור עלו פי ארבעה מהממשלה שלנו".

בנימין נתניהו בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

נתניהו הוסיף: "בכל שבוע ממשלת בנט-לפיד מעבירה מיליארדים לתומכי טרור. ממשלה ששורדת משבוע לשבוע על ידי חלוקת הכספים של אזרחי ישראל. ממשלה שלא עושה כלום למען אזרחי ישראל ועם ישראל. הגיע הזמן לשלוח את הממשלה הזו הביתה, הגיע הזמן להחזיר לישראל הנהגה שתוריד מחירים, הממשלה תלך הביתה, מבטיח לכם".

איימן עודה: "זו המדינה הראשונה בעולם שלא מצליחה להניף את הדגל שלה, כי זה לא הדגל של המקום"

יו"ר הרשימה המשותפת תקף בפתח ישיבת סיעתו את מצעד הדגלים שנערך בירושלים: "חברות וחברים, פעם ראשונה בהסטוריה של הכנסת שיש ימין קיצוני והתנחלותי וגם באופוזיציה יש ימין קיצוני והתנחתלותי. המעשים של הממשלה הם ימניים ביותר וגם ההצהרות של האופוזיציה הן ימניות ביותר ומאיימות עלינו בנכבה שניה. אתמול היה מצעד הדגלים. זו המדינה הראשונה בעולם שבבירה שלה לא מצליחה להניף את הדגל שלה - כי זה לא הדגל של המקום זה מקום כבוש".

חבר הכנסת אחמד טיבי הוסיף: "ההוכחה לכך שירושלים תחת כיבוש, היא הצורך בלהביא כוחות רבים כמו שהביאו לשער שכם ב-67. מי שיורקים על פלסטינים הגיבורים, שיועילו לבוא בטובם לבוא ללא כוחות ביטחון לבד לשער שכם שהוא תחת כוחות כיבוש".