הבוקר (שלישי) החל הכנס לקידום ופיתוח הגליל במכללה האקדמית גליל מערבי בעכו,  אשר יעסוק במצבו של מחוז הגליל והצפון ביחס לשאר המחוזות בישראל, ומתוך רצון למציאת קווים מנחים לפיתוח עתידי של הגליל. בכנס השתתפו נשיא המכללה הכלכלן פרופ' נסים בן דוד, ראש מרכז השלטון המקומי לשעבר וממארגני הכנס שלמה בוחבוט, שר המשפטים גדעון סער, השר לביטחון פנים עמר בר לב, שר השיכון והבינוי זאב אלקין, ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, חברי כנסת וראשי רשויות נוספות בצפון. 

במהלך היום נערכו דיונים בהשתתפות אנשי אקדמיה וציבור שמטרתם לגבש המלצות בנוגע לפיתוח הגליל. בין היתר נערך דיון על המוקדים המרכזיים שיכולים לשמש כמנופים משמעותיים לצמיחה כלכלי ופיתוח הגליל. בין הנושאים שעלו: הקמת אוניברסיטה במכללה האקדמית גליל מערבי בעיר עכו, הקמת בורסה לניירות ערך בעיר, הקמת מרכזים פיננסים של בנקים בצפון, העברה והקמה של מוסדות שלטון וסמלי שלטון לצפון, ועוד.

שר המשפטים גדעון סער אמר במהלך הכנס כי "מדינת ישראל צריכה לקבל ולבצע שתי החלטות מרכזיות. הראשונה שטרם קיבלה היא קידום מדיניות של פיזור אוכלוסייה, עליה הושתתה הציונות מראשיתה. לצערי, במרוצת השנים, המדינה נסוגה לחלוטין מהמקום הזה, ועד שלא תתקבל החלטה לחזור למדיניות פיזור אוכלוסין שכוללת בתוכה את חיזוק הנגב והגליל, והשנייה שהתקבלה וטרם החליטה לבצע היא יצירת תמריצים כלכליים כדי לשנות את המאזן בין המרכז לשאר הארץ, זו החלטה שצריכה להתקבל ברמה הפוליטית וממנה יגזרו הרבה מאוד דברים.  אנו לא רוצים לראות את כל ישראל מתרכזת בגוש דן".

שר המשפטים גדעון סער (צילום: שמעון איפרגן)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: שמעון איפרגן)

נשיא המכללה הכלכלן פרופסור ניסים בן דוד ציין: "הגיע הזמן שנסתכל על הגליל והצפון כעל משאב לא מנוצל ולא כמקום שצריך להשקיע בו כסף. שהרי כל השקעה, תניב השקעה בעתיד ישראל כולה. מס' מנועי צמיחה שיכולים להניע את הצפון, הקשורים לייצור ידע, מחקר ופיתוח. חשוב להפוך שתי מכללות לאוני' כאשר אחת מהן צריכה לקום כאן בעיר עכו. מנועים נוספים- הקמת בורסה לניירות ערך בעכו, הקמת מוסדות תרבות גדולים ועוד."

השר לבט"פ עמר בר לב מסר: "בקואליציה שהקמנו הייתה שותפה ערבית מתוך מטרה לשבור את תקרת הזכוכית שנמצאת מעל ערביי ישראל. שבירה זו, תשבור חלק מהחומות בין החברה היהודית במדינה לבין החברה הערבית. השת"פ הזה עזר ועוזר עדיין להתמודדות עם גל הפשיעה הנוכחי. יש פערים אידיאולוגיים עמוקים וחריפים בתחומים מסוימים, אבל במצבים של צו השעה צריך לשים את זה בצד, ולבדוק איפה ניתן לפעול למען האזרחים במאמץ משותף למדינת ישראל טובה יותר."

השר עמר בר לב בכנס לקידום ופיתוח הגליל (צילום: שמעון איפרגן)
השר עמר בר לב בכנס לקידום ופיתוח הגליל (צילום: שמעון איפרגן)

ח"כ עמיחי שיקלי שגרם לסערה בקרב ראשי המועצות הערביות במקום ציין כי "כשיהיה שינוי בחינוך ובשפה העברית ובגישה כלפי המדינה, רק אז נוכל להתקדם לשינוי. אני חושב שכל דיון שעוסק בפשיעה עם ערביי ישראל, והולכים אוטומטית לכל מיני טענות על מצוקה, זה פשוט הבל הבלים. כל מי שגר בגליל רואה את הבתים והרכבים, רואים שאין היום מצוקה בחברה הערבית, אלא זינוק אדיר בתוכניות הפיתוח והבינוי. יש עניין יסודי שחייבים לגעת בו- הנושא הלאומני והפלילי קשורים בקשר גורדי בחברה הערבית ומי שמפריד ביניהם טומן את ראשו בחול. כשעל קירות אום אל פאחם מציירים את דיוקניהם של מי שרצח שוטרים דרוזים, ושכולם הולכים בתהלוכות וצועקים דברים שלא צריכים להיאמר, וכאשר מוציאים מודעות אבל על מחבלים שרצחו חיילים ושוטרים, יש פה בעיה מאוד גדולה".

עוד הוסיף שיקלי כי "איימן עודה עומד בראש הרשימה המשותפת שמייצגת פוליטית את רובו המכריע של המגזר הערבי. רק בשבועות האחרונים הוא הסית וקרא לשוטרים ערביים לזרוק את הנשק ולא לקחת חלק בהגנה 'על הכיבוש'. ההנהגה הפורמלית של ערביי ישראל בכנסת לא מכירה במדינה, ולכן אנחנו לא יכולים לקדם עימה שום פתרון לפשיעה. הדבר השני הוא עניין השפה והתרבות; העובדה שמדובר בתרבות אלימה יותר ואנחנו רואים את זה גם ברמת אלימות במשפחה".

 שר השיכון והבנוי מר זאב אלקין ציין:" יש ביקוש גדול למגורים בנגב והגליל שבקרוב לא יהיה לו מענה. בהסתכלות ארוכת טווח, אנחנו במשבר. מבחינת היעדים הממשלתיים, 20 אחוז מהפתרונות צריכים להיות התחדשות עירונית, אך כרגע אנחנו בקושי על שני אחוזים. דווקא בצפון הצורך בהתחדשות עירונית הוא אקוטי. יש סכנה בהמון מבנים שיקרסו. לכן יצאנו לדרך  עם תכנית למימון התחדשות עירונית. מאוד מקווה שנגיע ליעדים שהצבנו ובחירות לא מקלות על העניין, ההתחדשות העירונית תהפוך לתפוח אדמה לוהט בצפון וזה יביא תרומה משמעותית למשבר".