הכנסת ה-24 התפזרה אתמול בשעות הבוקר והמערכת הפוליטית פתחה רשמית את תקופת הבחירות. התקופה צפויה להיות ארוכה – כארבעה חודשים עד מועד הבחירות שנקבע ל-1.11 – קשוחה ומלאת מתקפות הדדיות וקמפיינים שליליים, כאשר השאלה המרכזית היא האם הפעם תהיה הכרעה ברורה ונתניהו, לפיד או מועמד אחר יצליחו להשיג רוב ולהקים קואליציה יציבה לאורך שנים. 

שרת הפנים איילת שקד, ששלשום הפכה רשמית לראשת מפלגת ימינה, החליטה לפתוח את עונת הבחירות במקום ובאקט הכי קלאסיים: תפילה בכותל המערבי. שקד קיבלה את המפלגה משותפה הוותיק, נפתלי בנט, עם הרבה סימני שאלה בנוגע להרכב הרשימה, לפורמט הריצה בבחירות וללא ציבור מצביעים ברור. 

ובעוד שקד עסוקה בבניית הרשימה, שניים מחברי המפלגה עד לא מזמן – הח"כים ניר אורבך ועידית סילמן, נתפסים ככבר כחברי הליכוד לעתיד. גורמים בליכוד אמרו אתמול ל"מעריב" כי "לסילמן ולאורבך סיכויים ריאליים לקבל שיריון ברשימת הליכוד, אך מעבר לזה לא מסתמנת כל היתכנות לשיריונים נוספים כלשהם".

מועד הפריימריז להרכב רשימת הליכוד טרם נקבע. שתי האופציות האפשריות שנמצאות על השולחן הן 26 ביולי או 9 באוגוסט, והקרב על המקומות הריאליים צפוי להיות צמוד וקשוח. בגלל שבסבבי הבחירות הקודמים לא היו פריימריז לרשימה, מועמדים רבים המתינו בחוסר סבלנות להזדמנות הקרובה להתמודד על מקום ברשימה.

זאת לצד חברי הכנסת המכהנים שמקווים להישאר בפנים ואף לשפר את מעמדם. כרגע יש רשימה ארוכה של מועמדים חדשים, כגון העיתונאי בועז ביסמוט ששמו הוזכר בהקשר זה, ומועמדים שרוצים לחזור ולכהן כח"כים מטעם הליכוד, כמו דני דנון ואולי גם השגריר באו"ם גלעד ארדן שטרם החליט.

ובינתיים יו"ר האופוזיציה ויו"ר הליכוד נתניהו פתח אתמול את קמפיין הבחירות שלו בסיור שערך בקניון מלחה בירושלים. "המחירים עולים בגלל הממשלה הגרועה הזאת. אנחנו נוריד אותה ונוריד את המחירים. זאת המשימה הראשונה שלנו", אמר רה"מ לשעבר, אשר לאורך ביקורו לווה בתומכים רבים, שצעקו לעברו "מלך ישראל".

גם בכחול לבן מתארגנים לקראת המערכה ,כאשר היעד הוא ראשות הממשלה לבני גנץ. בסביבת שר הביטחון סבורים כי הקרב על ראשות הממשלה יתנהל בינו לבין נתניהו ומעריכים כי סיכויו של  גנץ הנם טובים. האסטרטגיה המסתמנת של מפלגת כחול לבן בבחירות הקרובות היא העצמת כוחותיה באמצעות בניית גוש מרכז סביבה.

 החרדים חדורי מטרה

במפלגות החרדיות מתכוננים לבחירות על אש נמוכה לבינתיים. גורם ביהדות התורה מסביר: "הקמפיין שלנו תמיד יוצא לדרך בישורת האחרונה. אין צורך במסע ארוך. הציבור בא ומתייצב. והפעם השטח חדור מטרה להעיף את אוייבי החרדים ולנצח".

המפלגות החרדיות תצטרכנה להתמודד הפעם עם איום אלקטורלי בדמות ח"כ איתמר בן גביר ומפלגתו "עוצמה יהודית". מדובר בתופעה שהתעצמה בשנים האחרונות , כאשר קבוצות שלמות בתוך החברה החרדית מעדיפות להצביע לבן גביר ולא למפלגות המגזריות המסורתיות. בין היתר, מדובר בצעירי המגזר ובאחוז מסויים בתוך קהל תומכי ש"ס. על כן, כבר נרשמו מתקפות על בן גביר מצידם של אנשי ורבני ש"ס.

גם ביהדות התורה ערים לאיום, אך טוענים כי הם חוששים מנגיסת קולות על ידי בן גביר. גורמים במפלגה טוענים כי יו"ר "עוצמה יהודית" מאיים בעיקר על ש"ס, בין היתר כי יש לה אחיזה בקהלים פחות חרדים. לדבריהם, "רוב רובם של בוחרי יהדות התורה הולכים עם הוראת גדולי ישראל ועם הסנטימנט החרדי. אך אנו עדיין לוקחים הכל בחשבון ולא מקלים ראש".

איתמר בן גביר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתמר בן גביר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתוך כך התקיימה אתמול ועידה מקוונת של מפלגת העבודה, שמתכוונת לנסות ולהגדיל את כוחה בבחירות הקרובות. הועידה אישרה את החלטת ההנהלה לקיים את הפריימריז לראשות המפלגה בתאריך 18.7.2022. בנוסף אישרה הועידה את התקנון לבחירות הקרובות. כרגע אין מועמד שהכריז על ריצה מול יו"ר המפלגה, השרה מרב מיכאלי. בהמשך יחל תהליך דומה לקראת הבחירות לרשימת העבודה לכנסת, כשהתאריך המסתמן הוא בתחילת אוגוסט.

גם במפלגת השמאל מרצ, המגששת את דרכה ונאבקת על הישרדותה, החלו אתמול להתניע תהליכים לקראת הבחירות לכנסת. אתמול התכנסה ועידת המפלגה. כ-11 אלף חברי מפלגה בחרו ב-800 חברי ועידה ב-35 קלפיות ברחבי הארץ. ועידת המפלגה מוסמכת להחליט, בין היתר, על חוקת המפלגה, זהות שרי המפלגה, כניסה ויציאה מהממשלה וחיבורים פוליטיים.

כזכור בעקבות המשבר עם ח"כ ג'ידא ריאנווי זועבי, ששוריינה על ידו בבחירות האחרונות, הודיע יו"ר המפלגה השר ניצן הורוביץ על כוונתו לבטל את כל השריונים וההצנחות במפלגה. חברי הרשימה לכנסת יבחרו מקרב מתפקדי מרצ.

במגזר הערבי צפוי קרב חם בין רע"מ לרשימה המשותפת. איתות לכך ניתן אתמול במליאת הכנסת בשעה שח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) קרא לעבר מנסור עבאס, שהתעמת עם נתניהו: "אתה נישקת את התחת של נתניהו כדי להיות אתו". ח"כ עבאס דיבר אתמול במליאה על הניסוי במסגרתו רע"מ היתה המפלגה הערבית הראשונה אי פעם בקואליציה ואמר: "זה אפשרי להציב אלטרנטיבה מוסרית ופוליטית. הוכחנו שזה אפשרי. שאפשר לעבוד ביחד".