הוועדה לביטחון הפנים התכנסה היום (שלישי) על מנת לדון בגל ההתפטרויות במשטרה, בהשתתפות מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי. בדיון נחשף כי מתחילת השנה, עזבו את המשטרה 456 שוטרים לעומת 631 בשנה שעברה. ההערכה היא כי מספר המתפטרים יגיע לאלף שוטרים עד סוף השנה הנוכחית. עוד עלה כי הסיבה המרכזית לעזיבת הארגון היא גובה השכר הלא מספק. במהלך הדיון, משרד האוצר הציג נתונים שהפריכו את טענות המשטרה.

בפתח דבריו, אמר מפכ"ל המשטרה: "71% מהושטרים הצביעו על השכר כגורם עיקרי לעזיבה, פחות שוטרים, פחות ניידות. אנו כרגע עדים לאירוע משברי שמחייב התייחסות לאומית מכל מי שהביטחון האישי חשוב לוזה מקצוע. להיות שוטר זה מקצוע. שמירה על הבטחון זאת המשימה שלנו. שוטר זה לא מלצר ולא שליח של פיצה. בשביל לעשות את העבודה של המשטרה אנו צריכים כוח אדם איכותי. רק שכר ראוי והולם ותנאי שירות ראויים למשטרה לאומית יוכלו לייצר יציבות תעסוקתית למשרתים בה".

מתפטרים במשטרה לאורך השנים (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
מתפטרים במשטרה לאורך השנים (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

"אדם שעומד בתור יכול להמתין חודשים ולא יקרה כלום. בן אדם שמחכה לתגובה המשטרתית לאירוע מציל חיים לא יכול לחכות. כשכקצין משטרת יש לו 18 אירועים פתוחים הוא צריך לתעדף. כואב לי להגיד את זה. באירועי חירום במדינת ישראל אנו נמדדים בשניות, באירועי אונס ורצח, אם הגעת הצלת או מנעת. מתקרבים לנקודה שלא רק שלא נגיע בדקות ספורות לאירועים, שלא נוכל להגיע בכלל. נרצה ולא נצליח".

המפכ"ל הוסיף: "ההגעה שלי לכאן נעשית בנקודת זמן קריטית. לשוטרים אין ועד עובדים. אין לנו יכולת לשבות. הקריאה שלי היום היא לא עבור הארגון ושוטרי משטרת ישראל אלא עבור מדינת ישראל. לאזרחי המדינה מגיע בטחון אישי. שקט נפשי. מגיע להורים וילדים להרגיש בטוחים בכל עיר וכפר. מגיע לכל קהילה להיות גאה במה שהיא ומי שהיא. מגיע להם משטרה איכותית".

גל ההתפטרויות במשטרה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
גל ההתפטרויות במשטרה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

"זאת לא קריאת השכמה, זאת נקודת שבר ורוב הציבור נחשף לזה בימים האחרונים. בידיים שלנו לאחות את השבר הזה. יש לזה פתרון פשוט. החזון של המשטרה בפיקודי לייצר עתיד טוב יותר לנו לילדינו לנכדינו להורינו. אנו משקיעים לילות כימים על מנת לייצר משטרה אפקטיבית יותר. אפשר למדוד אותנו במעשים", סיכם.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, חבר הכנסת מירב בן ארי אמרה: "לא השכלנו כמדינה לתגמל את השוטרים בהתאם. אנחנו לצערי היינו רגע לפני פריצת דרך בתקציב המדינה אך בשל התפזרות הכנסת המהלך נעצר. עם זאת, לא אמרנו נואש ואנחנו ממשיכים לחפש את הפתרונות לדאוג להעלאת שכר השוטרים בדרכים שונות". 

דיון בוועדת ביטחון הפנים על גל ההתפטרויות במשטרה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
דיון בוועדת ביטחון הפנים על גל ההתפטרויות במשטרה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

אמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אמר: "הדברים שנאמרים בדיון לא מאפיינים רק את מדינת ישראל מדובר במגמה עולמית. יש יותר עזיבות של מקומות עבודה, זה לא פוסח על המגזר הציבורי ועל שוק העבודה בישראל זה מאפיין לאחר תקופת הקורונה וזה לא מאפיין רק את המשטרה. יש אמירות שנאמרות כאן גם בבית הזה שהמשטרה הוזנחה, אז בניגוד לנאמר תקציבי המשטרה גדלו לאורך השנים ובהתאמה להגדלת תקציב המדינה". 

"גם בנושא התפתחות כוח האדם במשטרה, המשטרה גדלה, אבל המשטרה לא מצליחה למלא את התקנים מסיבות שונות. השכר במשטרה גבוה ביחס לשכר הממוצע במשק גם בהשוואה למול מדינות בעלות שכר ממוצע דומה בעולם. "השכר במשטרה גבוה ביחס לממוצע לכל אורך הקריירה. בכל גיל נתון גם לנגדים ולגם לקצינים גבוה יותר מהשכר הממוצע במשק", הוסיף.

חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לאחר מכן, מוריה רצבי, אשת שוטר בתחנת כפר קאסם, תקפה את נציג האוצר: "אני לא יודעת מאיפה אתה מבין את הנתונים. תתבייש. בשבוע שעבר פרש סייר. מי יבוא במקומו? בעלי. אני עוד לילה בלי בעל בבית. בעלי יוצא לעבודה ולא חוזר. ואני חושבת אם הוא בכלל יחזור. הוא במגזר".

השר לביטחון פנים לשעבר, חבר הכנסת אמיר אוחנה העיד בוועדה: "אנחנו משקיעים הרבה מאוד בצבא, אבל תפקידו להיערך ולהיות מוכן למלחמה. השוטרים נמצאים במלחמה יום יום, הם לא מתאמנים ומתכוננים הם במלחמה יום יום, מול הטרור, הפשיעה, בשנתיים האחרונות גם מול הנגיף. איזה שוטר התגייס כדי לעצור התפשטות של נגיף? אף אחד, הם היו שם".

אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כשאנחנו מדברים על שוטרים זה לא עוד עובדים במגזר הציבורי, הם בחוד החנית, הם אלה שבמגע עם האזרח לממש את ההחלטות שמתקבלות כאן, בממשלה, הכל מתפוצץ עליהם, בקור, בחום, בלילה וביום. אין בישראל לצערי הרבה שכר הולם לשוטרים. למרות שתקציב הבט"פ עלה משמעותית, זה לא מגיע לשוטר", הוסיף

"כעת צריך להכיר, יש מצוקה גדולה, שוטרים פורשים, מתפטרים. מי יעשה את העבודה? אנחנו רוצים שם את האנשים הטובים, כדי שישראל תהיה מדינת מתוקנת. פנה למפכ"ל: אני מעריך אותך, יש בינינו הסכמות. תמצאו את הדרך, את שכר השוטרים צריך להעלות וטוב שעה קודם", סיכם.