המשבר עם רוסיה: ראש הממשלה יאיר לפיד כינס היום (ראשון) שרים בכירים ואת אנשי הסוכנות היהודית והמל"ל לקראת יציאתה למוסקבה של המשלחת שתנסה לטפל בסוגיית סגירת הסוכנות היהודית ברוסיה. במהלך הדיון אמר לפיד, כי "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה. סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים". הוא הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות, ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשך קידום דיאלוג מדיני בנושא.

המשבר עם רוסיה מעמיק? גורמים ישראלים: פסימיות בכל הקשור לסוכנות היהודית
בצל המשבר עם רוסיה: התוכנית הסודית של הסוכנות היהודית לחזרה לישראל
בעקבות סגירת פעילות הסוכנות היהודית: משלחת בין-משרדית תצא לרוסיה

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בדיון השתתפו גורמים רבים, בהם: שרת העלייה והקליטה, שר הבינוי והשיכון ושר האוצר. לצדם, נכחו גם מנכ״לית משרד ראש הממשלה, מנכ״ל משרד החוץ וסמנכ״ל אירו אסיה, המשנה לראש המל״ל וסגנית ראש המל״ל למדיניות חוץ, וכן נציגי הסוכנות היהודית, המנכ"לית אמירה ארונוביץ, יו"ר הסוכנות - יעקב חגואל ומזכ״ל הסוכנות.

יצוין כי הדרג המדיני מבין שמדובר באירוע מורכב הרבה מעבר לסוגיה המשפטית גרידא, ובעל פוטנציאל להמשך שעלול להיות מורכב אף יותר. על פי גורמים ברוסיה ההחלטה על סגירת הסוכנות היא בגדר איתות של הקרמלין על כך שלעמדת ישראל בנוגע למלחמה באוקראינה יהיה מחיר שיפגע ביחסים הבילטרליים בין המדינות. בינתיים הוחלט להתמקד בדיון שיתקיים בנושא בבית המשפט ביום חמישי.

בישראל מעריכים כי אם הליך סגירת הסוכנות היהודית ברוסיה בסופו של דבר יושלם והסוכנות אכן תיסגר, התוצאה תהיה לא רק היערכות חדשה של הסוכנות, אלא צורך מידי בהיערכות ותגבור של רשות האוכלוסין. כבר עכשיו קיים תור עצום של אזרחים רוסיים שהגיעו ארצה מאז פרוץ המלחמה וקבעו תור ברשות האוכלוסין כדי לקבל מעמד עולה. העומס על הרשות בתחום הזה הוא עצום ואם הסוכנות תיסגר הוא יוכפל. 

יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

התחום שהסוכנות היהודית עוסקת בו היום הנו רחב: הסוכנות מבצעת הכנה לעלייה לארץ, הסברים על אפשרויות עבודה, לימודים, מגורים, הסבר על זכויות ממשרד הקליטה, השמה בתכניות הכשרה או הסבה מקצועית למי שרוצה, שיבוץ והשמה לבעלי מקצועות נדרשים, הפניה ורישום לאולפני עברית, הפניה למגורים במרכז קליטה או בתכנית קליטה בקיבוץ, קליטה בתכנית נעל"ה ודברים נוספים. בנוסף קיימת פעילות של הסוכנות שלא קשורה לעליה: תכניות "מסע" לצעירים, מחנות קיץ ברוסיה לנוער יהודי, לימודי עברית, יהדות וישראל וכו'.