ד"ר יבגני קלאובר, מביה"ס לממשל ומדע המדינה באוניברסיטת ת"א, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ב-103FM על המשבר המתהווה בין ישראל ורוסיה, ברקע האיום הרוסי לסגור את פעילות הסוכנות היהודית.

לא רק הסוכנות היהודית: רוסיה מרחיבה את הפעילות נגד ארגונים יהודים

"נדע להביא את העולים": המסר הישראלי לרוסיה ברקע משבר הסוכנות

"צריך תמיד לחפש את הגורמים הגאופוליטיים והטריגר. הטריגר היה ההתבטאות של גנץ, ששם נאמר שמדובר בתמיכה הישראלית באוקראינה שהיא תמיכה החלטית. עכשיו זאת לא מדיניות החוץ הרשמית, אנחנו מנסים לנווט בין רוסיה לאוקראינה, אנחנו צריכים את רוסיה בשביל סוריה ואיראן אבל יש לנו יחסים מצוינים עם אוקראינה. זו לא העמדה הישראלית, זה לא משהו שמנוסח כמדיניות משרד החוץ. לכן, זה הרגיז את פוטין. אני חושב שהיועצים הפוליטיים של גנץ עשו שיעורי בית לא מספקים, גם של לפיד", פתח ד"ר קלאובר את דבריו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"אם היו נעשים שיעורי בית והיו בודקים שפוטין הגיע לוועידת איראן והלך לו שם ממש לא טוב, הוא לא קיבל את המזל"טים כי ישראל הפציצה וזה הכעיס אותו עוד יותר, וגם האמריקאים הודיעו שאם האיראנים מוכרים את המזל"טים האלו לרוסים זה יעכב את תהליך היציאה מהסנקציות ובכל מה שקשור לתהליך הגרעיני. לא היה צריך להגיד לגנץ את האמירות האלה, כי עכשיו פוטין מחפש תמיכה בעולם. נכון שרוב המדינות לא תומכות בו אבל עם ישראל יש פה יחס מיוחד, מאוד רגיש. כיוון שזה שלטון מאוד פרסונלי אנחנו שואלים האם פוטין הוא אנטישמי בעצמו והתשובה שלי היא לא. ברוסיה יש שני סוגים של אנטישמיות, האחד היא של פוטין שהיא לא קיימת כיוון שהוא גדל עם יהודים ואנשי התקשורת שעובדים לטובתו הם יהודים. היה פה טריגר על פניו משפטי, אבל מה שאנחנו טוענים שזה לא משפטי אלא פוליטי ואנחנו צודקים", הוסיף. 

לבסוף נשאל ד"ר קלאובר מה עוד יכולה ישראל לעשות, והשיב: "לקדם את האינטרסים של ישראל ביתר נמרצות בסוריה. פוטין בסוריה עכשיו מאוד חלש, זאת עוד אחת מהמכות. הטורקים והאיראנים לא רוצים לראות שם את הרוסים. ארדואן בכלל לא נותן לרוסיה אישור טיסה. טורקיה בסוריה מאוד חזקה. ברגע שהוא נחלש ואנחנו רואים חיילים סורים במלחמה באוקראינה, זאת ההזדמנות לקדם את האינטרסים שלנו. אנחנו צריכים לנצל את חלון ההזדמנויות, הוא נחלש מבחינת לגיטימציה של העולם. גם אם פוטין מחסל את זלנסקי זה לא ישנה כלום במלחמה. מה כן יכול לשנות? נשק יום הדין מבחינתו של פוטין שזה מערכות ה־Himars, הוא לא ציפה שההשקעה של משרד הביטחון בצבא הרוסי תוך שבוע יעלם. המערכות משנות את התמונה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm