הדיון בעניין סגירת הסוכנות היהודית ברוסיה התקיים היום (חמישי) בבית המשפט במוסקבה, והוגדר כ"שיחה", כאשר דיון מהותי בנושא נקבע ל-19 באוגוסט. חברי המשלחת הישראלית עזבו את בית המשפט בלי לעבור על פני הכתבים המסקרים את האירוע. בתוך כך היועץ המשפטי של משרד החוץ ייפגש היום עם נציג ממשרד המשפטים הרוסי כדי לשוחח על הנושא ולנסות למצוא פתרון למשבר.

"מוטה ובלתי מועילה": משרד החוץ הרוסי במתקפה חריפה נגד ישראל
עובדי הסוכנות היהודית התלוננו על האזנות, מספר מבקשי העלייה מרוסיה מתגבר

על פי החוק הרוסי, המטרה העיקרית של השיחה הייתה לעבור על חומרי התיק ולהכירם. הסוכנות תנסה במהלך הדיון הבא לערער על החלטת משרד המשפטים הרוסי להורות על סגירת פעילות הארגון במדינה, לאור טענתו כי היא מפרה את החוק הרוסי. אם הערעור יידחה, יתחיל פירוקה של הסוכנות. 

יעקב חגואל, יו"ר בפועל של הסוכנות, מסר לאחר הדיון: "לסוכנות היהודית תפקיד חיוני בטיפוח הזהות היהודית וחיזוק הקשר לישראל של כלל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. פעילותה החיונית של הסוכנות בקרב הקהילה היהודית החשובה ברוסיה תמשך על מנת להבטיח את המשך שגשוגה ואת זיקתה למורשת היהודית ולמדינת ישראל".

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס הבוקר למשבר עם רוסיה בכאן ב': "היו אין ספור מגעים עם הרוסים בימים האחרונים, אני חלק מאותם מגעים, הרחק מעין התקשורת. ככה צריך לנהל את זה. צריך להבין שמבחינת הרוסים זה ארגון אמריקאי, ואני מקווה שנדע ליישב את זה".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ביום שלישי מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי סוגיית הסוכנות היהודית היא חקיקתית, ואין להשליך ממנה על היחסים בין רוסיה לישראל. "צריך להתייחס לסוגיה הזאת בזהירות יתרה. אכן, קיימות שאלות בנוגע לפעילות הסוכנות מבחינת שמירת החוקים של הפדרציה הרוסית. לא צריך להפוך את הסוגיה לנושא פוליטי ולא צריך להשליכה על כל מכלול היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות", אמר פסקוב.

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זאכרובה, אמרה כי "רוסיה מצרה על כך שישראל נקטה בעמדה מוטה ובלתי מועילה בנוגע למצב באוקראינה".