בישראל מודאגים מאפשרות התערבות חיצונית בבחירות בנובמבר, בעיקר באמצעי סייבר. ל”מעריב” נודע כי ישראל פנתה לאחרונה לרוסיה בבקשה לבל תנסה להתערב בקמפיין הקרוב באמצעים כלשהם. הפנייה נעשתה כנראה ברמה ארגונית, בין השב״כ למקבילו הרוסי, לאחר הנחיה של ראש הממשלה יאיר לפיד.

"מוסר כפול וזלזול בחיי פלסטינים": רוסיה נגד רה"מ לפיד

הסוכנות היהודית בדרך לצאת מרוסיה? "אין שום כוונה לסגור"

בינואר 2019, ערב בחירות מועד א׳, הופיע ראש השב״כ הקודם נדב ארגמן באוניברסיטת תל אביב ושחרר פצצה: הוא התריע מפני ״מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות והתערבות של מדינה זרה״.

לדברי ארגמן, המידע שבידיו מבוסס. ״אני יודע על מה אני מדבר״, אמר והוסיף כי ״מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות בישראל, אני לא יודע לטובת מי או נגד מי ואני לא יודע מה האינטרס הפוליטי, אך המדינה הזו מתכוונת להתערב בבחירות והיא תעשה זאת באמצעים סייבריים, כמו פצחנים, האקרים וכו׳״.

בעקבות אמירתו של ארגמן, שפורסמה בערוץ 12, ההערכה הייתה כי מדובר ברוסיה. השגרירות הרוסית פרסמה הכחשה פומבית גורפת לאפשרות שנרמזה בדברי ראש השב״כ. כך או אחרת, ישראל השקיעה מאמץ רב בניסיון לבנות חומות אש והגנה בפני התערבות זרה מהסוג הזה, אם מכיוון רוסיה ואם מכיוונים עוינים בהרבה, כמו איראן.

ולדמיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדמיר פוטין (צילום: רויטרס)

גם הפעם, מתברר, קיימות התרעות דומות. בנושא איראן, אין במערכת הביטחון ספק כי האיראנים ישמחו להתערב בבחירות ולשבש אותן, ולו כדי להעמיק את הכאוס הפוליטי בישראל. בנושא הרוסי, כאמור, הועבר לאחרונה מסר ברור, בהנחייתו של ראש הממשלה, למוסקבה. המסר היה ענייני וממוקד, ונכללה בו בקשה להימנע מהתערבות כלשהי בתהליך הדמוקרטי בישראל.

מהשב״כ נמסרה התגובה הזו: ״שב״כ אינו מתייחס לשיח המתקיים בינו לבין ארגוני מודיעין בעולם״.