לשכת ראש הממשלה יאיר לפיד הבהירה היום (ראשון) לבית הלבן כי ביקורו של ראש המוסד דדי ברנע בוושינגטון בשבוע הבא והתדרוך שהוא מתכוון לקיים לוועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי בנושא הסכם הגרעין אינו "תרגיל" ולא נועד להתערב בפוליטיקה האמריקאית, כך אמרו פקידים ישראלים בכירים.

נתניהו: "התעוררתם מאוחר מדי"; לפיד: "עדיין מתקנים את הנזק שגרמת"
אחרי הביקורת החריפה על הסכם הגרעין: ראש המוסד דוד ברנע ימריא לוושינגטון
דיווח באיראן: ארה"ב דחתה שלוש דרישות של טהרן בהסכם הגרעין

יאיר לפיד בתדרוך לכתבים מדיניים. איתי בית און/ לע"מ, סאונד: ניר שרף/ לע"מ

ראש הממשלה לפיד ויועציו רוצים להימנע בכל צורה מהידרדרות לדינמיקה שהתרחשה בשנת 2015 כאשר המחלוקת בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה בנושא הסכם הגרעין יצרה משבר חריף ביחסים שנמשך עד סיום כהונת אובמה, חיבל ביחסים בין ישראל למפלגה הדמוקרטית והשפיע על היבטים רבים של מערכת היחסים בין המדינות.

כזכור, במרץ 2015 הגיע ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לנאום בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן. הנאום היה תוצאה של מגעים שקטים בין שגריר ישראל בארצות הברית באותה תקופה רון דרמר, לבין יו"ר בית הנבחרים דאז מהמפלגה הרפובליקנית ג'ון ביינר.

המגעים התנהלו מאחורי גבו של הבית הלבן והנשיא הדמוקרטי ברק אובמה ואנשיו ראו במהלך התערבות מצדו של נתניהו בפוליטיקה האמריקאית הפנימית. קרוב ל-50 חברי קונגרס דמוקרטים החרימו את נאומו של נתניהו לאות מחאה.

נתניהו נגד לפיד וגנץ: ״נרדמו בשמירה ואפשרו לאיראן להגיע להסכם שמסכן את עתידנו״

בינתיים, מאחורי הקלעים, בכירים בממשל ביידן קראו את התבטאויותיו של ראש המוסד דדי ברנע בתדרוכים שקיים עם כתבים ביום חמישי שעבר ובהם מתח ביקורת על ממשל ביידן. בכיר בממשל האמריקאי אמר לוואלה כי דבריו של ברנע היו "מוגזמים".

האמריקאים, שידעו על ביקורו המתוכנן של ברנע בוושינגטון, הביעו תמיהה על תוכן הדברים והעיתוי שלהם. פקידים ישראלים בכירים ציינו כי בתגובה ישראל עידכנה את הבית הלבן שראש הממשלה לפיד קיים עם ברנע שיחת הבהרה וכי ביקורו לא יהיה בסגנון התדרוכים שקיים בתקשורת בשבוע שעבר.

ישראל עדכנה את הבית הלבן בתכני ביקורו של ראש המוסד ובכוונתו להשתתף בדיון בוועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי שיעסוק בהסכם הגרעין. המסר הישראלי לבית הלבן היה שאין כל כוונה לפעול מאחורי גבו של הממשל האמריקאי בקונגרס וכי הכוונה היא לפעול בשקיפות מלאה. "אמרנו להם שאין כל כוונה לעשות תרגילים בנוסח נתניהו", אמר פקיד ישראלי בכיר.

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר לוואלה: "לראש המוסד דוד ברנע נקבע לפני זמן רב ביקור בוושינגטון בתחילת ספטמבר. אנחנו מחכים להתייעצויות שנקיים איתו, כפי שאנחנו מקיימים עם בכירים ישראלים אחרים".