נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא היום (ראשון) הצהרה משותפת עם נשיא גרמניה, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, בארמון הנשיאות בברלין בטקס קבלת הפנים. כמו כן, התייחס הנשיא להסכמים עם ממשלת גרמניה באשר לפיצוי לאסון מינכן, וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד איראן בשל איומה על ישראל.

"לא היה סימן של אסון מתקרב": ניצולי טבח מינכן חוזרים לשעות שלפני המתקפה
"תיקון עוול היסטורי": גרמניה הגיעה להסכמות עם נציגי משפחות אסון מינכן

"אני ניצב כאן היום, כשבפי אותה הקביעה שנשמעה כאן בעבר: 'עם ישראל חי. נצח ישראל לא ישקר'", אמר הנשיא הרצוג בפתח דבריו, "ההיסטוריה הכאובה שלנו בארץ הזאת, באה לידי ביטוי פעם נוספת לפני 50 שנה. אני מודה לך אדוני הנשיא על מחויבותך המוסרית והבלתי נלאית לצדק היסטורי, מחויבות שבאה לידי ביטוי במעורבות אישית שלך, שהביאה בסופו של דבר לפריצת דרך, אשר בעיקרה: נטילת אחריות מצד ממשלת גרמניה לכשלים באבטחה ובחילוץ, חקירה היסטורית ממצה, ומזור-מה, בדמות פיצוי, עבור המשפחות השכולות".

"אני מעריך ומוקיר את מאמציך להביא את הפרשה הכאובה הזו לכדי ריפוי; ומקווה שמכאן ואילך נמשיך לזכור, להזכיר, ובעיקר להנחיל את לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור – לדורות הבאים", הוסיף נשיא המדינה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, ונשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, ונשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

לאחר מכן, אמר הרצוג כי "הסכמי אברהם הביאו עמם פריצות דרך חסרות תקדים של ידידות, דיאלוג ושלום. הם הוכיחו שיש מקום ליחסי שכנות וקרבה; הם הוכיחו שיהודים, מוסלמים, נוצרים ובני כל הדתות והאמונות באזורנו יכולים וצריכים להיות חברים ושותפים וכך גם מדינותיהם; הם הוכיחו שהטוב יכול לגבור על הרע; וחשוב לא פחות – הם הוכיחו שהשותפות משיאה ערך עצום לאזרחי כל המדינות. כולי תקווה כי אדוות השינוי המבורכות הללו יתפתחו, יתעצמו, ויגיעו למדינות נוספות, וכך כמובן גם לשכנינו הפלסטינים".

"לצערנו, לצד הרוחות הטובות המנשבות באיזורנו, יש קולות של טרור ושנאה. הטרור לא נח לרגע והרים את ראשו גם היום, כשלפני שעות אחדות טרוריסטים שפלים ביצעו פיגוע כלפי ישראלים שנסעו באוטובוס", ציין הרצוג, "לא נשלים עם שום פגיעה באזרחינו ובחיילנו. מדינת ישראל תגן על אזרחיה, צה"ל וכוחות הביטחון שלנו יפעלו בכל זמן ובכל מקום. ומכאן שלוחה ברכת החלמה מהירה לפצועים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ונשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג, ונשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

"מכובדי הנשיא, רוחות השנאה מגיעות קודם כל מאירן. אירן פועלת במוצהר להשמדת ישראל ועל הקהילה הבינלאומית לנהוג כלפיה ביד קשה, נחושה ותקיפה. הסכמים מרוככים וחסרי שיניים, והטבות מפליגות, לא יעצרו את אירן", אמר נשיא המדינה, "אירן הוכיחה שאי אפשר להאמין לה, אירן הוכיחה שהיא מאיימת על הסדר העולמי, אירן הוכיחה שהיא לא בולמת ולא בוחלת בטרור, בהרג, ובהתנהלות בריונית שמערערת את היציבות הגלובלית".

לסיום אמר כי "מדינת ישראל לא תוכל להשלים עם איומים על קיומה. ישראל תעמוד ותגן בתקיפות ובעוצמה על אזרחיה ועל הקהילות היהודיות בכל העולם. אנו מצפים שבעלי בריתנו יעמדו איתן לצידנו בעת הזאת".