בוועידת ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה שנערכה בסמרקנד שבאוזבקיסטן, בראשות נשיא אוזבקיסטן שבקט מירזייאיב, השתתפו מנהיגי שמונה המדינות החברות בארגון, בהם נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף, נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב, נשיא קירגיסטן סאדיר ג'פארוב, ונשיא טג'יקיסטן אמומאלי רחמון.

בפסגה השתתפו גם נשיאי שלוש מדינות בדרג משקיף - נשיא איראן אבראהים ראיסי, נשיא בלרוס אלכסנדר לוקשנקו ונשיא מונגוליה ציאנחין חורלשוך לצד אורחים, בהם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא הרפובליקה של אזרבייג'ן אילהם אלייב, ונשיא טורקמניסטן סרדאר ברדימוחמדוב.

שגרירת אוזבקיסטן בישראל פרוזה מחמודובה הדגישה בשיחה עם "מעריב" כי המדינות שחתמו על הסכמי אברהם התקבלו לארגון במעמד "חברות בדיאלוג", וכי אוזבקיסטן תומכת בהסכמים אלה ובקידום השלום האזורי.

שגרירת אוזבקיסטן  (צילום: שגרירות אוזבקיסטן)
שגרירת אוזבקיסטן (צילום: שגרירות אוזבקיסטן)

"אנחנו מנסים לקיים מדיניות חוץ פרגמטית המבוססת על כיבוד הדדי ועל אי־התערבות בענייני פנים. יש לנו יחסים טובים עם ישראל, ואנו מעוניינים להגביר את שיתוף הפעולה איתה בתחומים שונים", הוסיפה.

לאוזבקיסטן חשוב להדגיש את המסר שפסגת שנגחאי אינה מכוונת לייצר גוף שמתחרה בארגון נאט"ו, אלא נועדה לחזק את שיתוף הפעולה בנושאים שונים בין המדינות באזור. 

בתוך כך, בכיר המעורה בפסגה אמר ל"מעריב" כי גם ישראל יכולה ומוזמנת לבצע את ההליכים הנדרשים להצטרפות לארגון.