ברקע המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון: ראש הממשלה יאיר לפיד נועד היום (שלישי) עם מלך ירדן עבדאללה השני בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. זו פגישתם השנייה של השניים, לאחר שלפיד ביקר בארמונו של המלך בעמאן ביולי האחרון. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים שוחחו על הצורך בהרגעת שטח ובלימת הטרור לקראת אירועי חגי תשרי. רה"מ לפיד הדגיש כי ישראל לא תעמוד מנגד ותילחם בכל סוג טרור שמופנה כלפי ישראל ולא תאפשר פגיעה בביטחון אזרחיה. בנוסף, המנהיגים דנו במספר סוגיות שעל סדר היום הבילטרלי, בדגש על קידום שיתוף הפעולה הכלכלי-אזרחי.

מלשכתו של מלך ירדן נמסר כי הוא "הדגיש את הצורך לשמור על השקט המקיף בתקופה הקרובה. וחשיבות של כיבוד הסטטוס קוו בירושלים ובאתרים  הקדושים לאסלאמיים והנוצרים. המלך  הצביע על הצורך למצוא אופק מדיני להשגת שלום צודק ומקיף על בסיס פתרון שתי המדינות, באופן שיגביר את הביטחון והיציבות באזור. כמו כן, חזר והדגיש את החשיבות זכויותיהם של הפלסטינים".

עוד נמסר כי הפגישה עסקה במספר נושאים דו-צדדיים הקשורים לתחבורה, מסחר, מים ואנרגיה. בפגישה השתתפו סגן ראש הממשלה ושר החוץ איימן ספדי ומנהל לשכת המלך ד"ר ג'עפר חסן.

לראשונה מאז 2008: לפיד נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן
 

בהמשך, נפגש לפיד עם  נשיא טורקיה ארדואן. מדובר בפגישה ראשונה מסוגה לראשונה מאז שנת 2008, אז הייתה הפעם האחרונה בה הנשיא הטורקי נועד עם ראש ממשלה ישראלי, אהוד אולמרט במקרה זה. לפי גורמים ישראלים, במרכז השיחה בין השניים עלו הנושאים של הגרעין האיראני וההסכם האפשרי וכן חיזוק היחסים בין ישראל וטורקיה.

לפיד וארדואן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
לפיד וארדואן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)


מלשכתו של ארדואן נמסר: "ארדואן השוהה בניו יורק במושב ה-77 של העצרת הכללית של האו"ם, קיבל את פניו של ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד במרכז טורקבי". לא נמסרו פרטים על תוכן הפגישה. 

כמו כן, ראש הממשלה נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי לפיד  ציין כי הוא מצפה שהמזכ"ל יפעל לתיקון היחס המפלה נגד ישראל באו"ם, ובפרט עצירת פעולת ה- COI. כמו כן, השניים דנו על המאבק באנטישמיות והדרכים בהן ניתן לפעול לצמצום התופעה. לפיד הדגיש את הצורך המשותף למדינות המערב להילחם בטרור.

פגישת לפיד-גוטרש:

לפיד צפוי לפגוש בהמשך גם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, וביום חמישי הוא צפוי לשאת את נאומו בעצרת האו"ם השנתית. במהלך הביקור הוא יפגוש מנהיגי מדינות נוספים. בנוסף, יפגוש ראש הממשלה את ראשי הארגונים המרכזיים של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה וכן ישתתף בכנס השנתי של ארגון FIDF.