במערכת הפוליטית מיהרו להגיב הערב (רביעי) להודעת גורמים בסביבת ראש הממשלה יאיר לפיד לפיה הוא צפוי להתייחס בנאומו מחר בעצרת האו"ם לסוגייה הפלסטינית ופתרון שתי המדינות

ישראל בחוץ, הפלסטינים וארה"ב בפנים: סעודיה כינסה דיון על הסכסוך

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט תקף: "הדרך שהובלתי כראש הממשלה: לא לריב עם כל העולם ללא צורך, אך גם לא להתקפל ללא צורך. אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית. השנה היא 2022, לא 1993. גם ידידי האמת של מדינת ישראל לא מצפים מאיתנו להתפשר על בטחוננו ועתידנו".

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער מתח ביקורת וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את בטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות".

גם באופוזיציה הצטרפו לביקורת, בליכוד מסרו: "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב״ג ולמסור שטחי מולדת לאויבינו. במשך שנים נתניהו הצליח להוריד את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, ולפיד החזיר את אבו מאזן לקידמת הבמה תוך פחות משנה".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב לנאומו הצפוי של לפיד: "אחרי שנים שבהם הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלשתינית מסדר היום ולהפוך את אבו-מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן. גנץ החזיר בשנה החולפת את אבו מאזן למרכז הבמה וכעת לפיד מחזיר אותנו בחוסר אחריות עשרים שנה לאחור ומזמין לחץ בינלאומי על ישראל לקידום צעד שהוא לא פחות מהתאבדות של מדינת ישראל".

"‏לפיד וגנץ יקימו ממשלת מיעוט עם המשותפת ויחתרו להקמת מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל ולגירוש מתיישבים אני מקווה שעכשיו כל איש ימין מבין שהוא חייב להצביע לגוש הימין ולהביא להקמת ממשלת ימין של המחנה הלאומי. הצבעה לגנץ ולגוש השמאל מסכנת את מדינת ישראל", הוסיף. 

יאיר לפיד (צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90)

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) כתב: "על מזבח השנאה, הפופוליזם, הבורות וחוסר האידיאולוגיה, לפיד מקריב את ארץ ישראל, מפקיר את בטחון ישראל ומחזיר את הסכנה הגדולה של המדינה הפלשתינית לקדמת הבמה. וזו רק מקדמה על החשבון לטיבי ועודה שותפיו לדרך. בעוד חודש וחצי בעז"ה, נקבור את רעיון העיוועים הזה קבורת חמור אחת ולתמיד".

יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה לקראת נאומו הצפוי של ראש הממשלה לפיד באו"ם: "מנהיגי המדינה התרגלו לאהוב את תהליך השלום אבל לא את השלום עצמו, מדברים יפה בעולם ומבצעים כיבוש מכוער במקביל. המבחן האמיתי בשטח זה לעשות שלום".

חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל), תקפה גם כן "בעולם לפיד יכריז שהוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית, אבל בארץ הוא מוביל את העמקת הכיבוש. שבענו מהצהרות יחצנות. המבחן הוא שלפיד יתחייב שמו״מ מדיני וחתירה לסיום הכיבוש יהיו חלק מקווי היסוד של כל ממשלה שיקים. לפיד: הגיע הזמן שתגיד מדינת פ-ל-ס-ט-י-ן מעל במת הכנסת".

מנגד, בשמאל בירכו את לפיד. יו"ר מרצ, זהבה גלאון מסרה "מברכת את ראש הממשלה לפיד, מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לרה"מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".

השרה תמר זנדברג מסרה: "צעד נכון וחשוב של ראש הממשלה לפיד להודיע על תמיכת מדינת ישראל בפיתרון שתי המדינות. שלום ושגשוג הוא העתיד הטוב ביותר - והיחיד האפשרי - לשני העמים המדממים והמסוכסכים על חלקת הארץ הזו. ישראל צריכה להוביל את התהליך הזה, ולהפוך כל אבן עד שהוא יושג".