ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לנאום הערב (חמישי) בעצרת האו"ם, ולהעלות - לראשונה מזה שנים - את סוגיית פתרון שתי המדינות. מדובר כאמור, בנושא שמעורר במילא סערה במחנה הפוליטי כולו, וכך גם דברי לפיד, שהותקף ע"י גורמים רבים, בהם חברי ממשלתו.

לראשונה זה שנים מעל בימת האו"ם: לפיד ידבר על פתרון שתי המדינות | כל הפרטים
בנט תקף את לפיד לקראת הנאום באו"ם: "אין היגיון להציף את רעיון המדינה הפלסטינית"

דוד אלחייני, ראש מועצת בקעת הירדן, שוחח על הנאום עם ניסים משעל וגיא פלג: "אני חושב שניסיון העבר מלמד, ואנחנו כמעט 30 שנים אחרי הסכמי אוסלו". הוא הדגיש כי "אפילו יצחק רבין לא דיבר בנאום שלו בכנסת על מדינה או יישות פלסטינית. צריך להוריד את המילים מדינה פלסטינית מסדר היום, כי זה לא ריאלי. גם בשל העובדה שהדרישות של הפלסטינים למאה אחוזים מהשטח הן לא דרישות שאפשר לעמוד בהם, יש למעלה מחצי מיליון יהודים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן".

"זה לא הועיל לנתניהו כשהוא הלך למתווה טראמפ, זה פשוט להבטיח משהו שלא יכול להתקיים", הוסיף ב-103FM. המגישים ציינו בתגובה כי "כל ראשי הממשלה בעבר עשו את זה", ואלחייני השיב: "נכון, אתם מבציעים על נקודה מאוד חשובה. כשקראתי את התגובה של הליכוד גיחכתי, הרי מי דבר על שתי מדינות, על מתווה טראמפ שהמשמעות שלו 70 אחוזים משטחי יו"ש יימסרו לפלסטינים להקים מדינת טרור בלב ליבה של מדינת ישראל?".

ראש המועצה הוסיף: "הגיע הזמן להגיד - מדינת פלסטין היא ירדן. צריך להפנים את זה. 60 אחוזים מאוכלוסיית ירדן היא פלסטינית, אם הפלסטינים רוצים מדינה יש להם אותה בירדן". לדבריו, אסור ליצור מצב. "זה לא ליצור הרגשה שאנחנו יד נותנת יד, ואחר כך שזה לא קורה יש תסכול גדול", אמר, "המשמעות של מתן תקווה לפלסטינים - היא הגדלת הטרור, יש על מה להילחם. המנהיגים כבר שבעים, במיוחד האמריקאים, מהבטחות שבאו ואמרו להם 'שתי מדינות לשני עמים, מזרח ירושלים', הם כבר שבעים מהבטחות. כולם יודעים היום, אפילו האמריקאים, ממשל ביידן לא בכדי כשהוא נכנס לתפקיד שלו הוא לא דיבר על שתי מדינות, הוא הבין שזה בלתי אפשרי. 

אולי ראש הממשלה מחזיק סקרי עומק שמראים שיש תמיכה ציבורית רחבה בפתרון הזה?
"אני מכיר את ראש הממשלה, אני מבין שזה לא שליפה מהמותן אבל אני בטוח כמעט לחלוטין שלא מדובר בסקרי עומק. מדובר באיש, ואני מכבד אותו על זה, זאת דעתו. זאת טעות גם ברמה האסטרטגית וגם ברמה הלאומית".

המגישים הזכירו את נאום בר אילן המפורסם של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, ואלחייני השיב: "אמרנו את זה גם אחרי נאום בר אילן, וגם ביתר שאת כשהוא רצה ללכת למתווה טראמפ ואנחנו אומרים את זה גם עכשיו - צריך להוריד את זה מסדר היום, לחפש פתרונות יותר יצירתיים למציאות שאנחנו חיים בה". הוא סיכם כי "כבר אי אפשר לשנות את המציאות, אנחנו לא זורקים אותם לים והם לא זורקים אותנו לים. ברגע ששני הצדדים יבינו את זה, ימצאו פתרון שייתן מענה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm