הסכם הגבול הימי בין לבנון וישראל, הנחשב להסכם היסטורי בין שתי המדינות, ממשיך לעורר הדים. היום (שלישי) נחשף כי ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה עבר על הטיוטה הסופית של ההסכם ונתן את הסכמתו, כך על פי גורם המקורב לארגון.

ראש הממשלה יאיר לפיד משיב לטענות נתניהו על הסכם הגז עם לבנון (צילום: רועי אברהם, לע"מ)

על פי אותו הגורם, ממשלת לבנון אישרה את ההסכם רק לאחר אישור החיזבאללה. עם זאת הוא ציין כי מעולם לא נכח נציג של הארגון בחדרי המשא ומתן. לטענתו, חיזבאללה עודכן בכל צעד ופרט במו"מ. לטענת גורמים נוספים, אישור העסקה מהווה עדות "לסדר העדיפות המשתנה של הקבוצה שהוקמה על ידי משמרות המהפכה של איראן כדי להילחם בישראל. הנהגת חיזבאללה בחנה את ההסכם שורה אחר שורה לפני שהסכימה".

סמי עטאללה, מנכ"ל המרכז הלבנוני לחקר מדינות ציין כי "הם היו צריכים להתמודד עם ההסכם באופן פרגמטי ולא אידיאולוגי. לחיזבאללה היה תפקיד קריטי בהסכם, הם ידעו שיש להם את הכוח להוביל להרס אם ירצו בכך, אבל המחיר שהיו משלמים עבור זה היה גבוה". 

לטענת הגורמים, מי שהעביר את הצעת הפשרה האמריקאית לידי חיזבאללה היה בכיר הביטחון הלבנוני עבאס איברהים, שנפגש גם עם עמוס הוכשטיין, השליח האמריקאי לשיחות. עם זאת, גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי המשא ומתן בוצע עם ההנהגה הריבונית של לבנון ולא כלל דיונים עם חיזבאללה. הגורם האמריקאי אף טען כי "חיזבאללה כמעט הרג את העסקה עם הרטוריקה הפרובוקטיבית שלו ואיומיו במלחמה".