אהוד ברק, לשעבר ראש הממשלה, שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM על הבחירות הקרבות, סערת ההקלטות של בצלאל סמוטריץ', והאוטוביוגרפיה החדשה של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. 

"אני מקווה לבשורות טובות אחרי הבחירות. בחירות שהן במצב של קיטוב, בערך תיקו", אמר בפתח הריאיון. "אי אפשר לדעת מה תהיינה התוצאות, צריך להתאמץ יותר שכולם יבואו להצביע. הדבר המכריע הוא בסופו של דבר שהגוש, אני קורא לו 'גוש התקווה' שעומד בראשו יאיר לפיד, ואפילו רע"ם כשסופרים ביושר, הגוש הזה חייב לנצח". 

עוד המשיך ואמר כי "אני חושב שראש הממשלה שצריך הגוש להעמיד בראשו הוא יאיר לפיד, אבל כשזה מגיע להצבעה, אין הבדל מהותי בשאלה האם אזרח מסוים מצביע לבני גנץ, לפיד או מיכאלי". 

ברק התייחס לטענה כי כל הבחירות מבוססות על "כן ביבי לא ביבי": "במידה רבה זה כן או לא נתניהו ובן גביר. האם הכיוון שאליו מוביל נתניהו בשנים האחרונות, מנהיגות שדואגת לחילוץ עצמה מהמשפט וברית בלתי קדושה שהוא והכת של כסף, כוח וכבוד, הערכים שלהם ידועים, קרתה עם חבורת הגזענים, שלהבנתנו הולכים להיות הפתעת הבחירות כי הדור הצעיר לא מכיר את כהנא. אני בתוך הבחירות האלה גם משום שמרב עשתה במפלגה שינוי מהותי, הוציאה אותה ממצוקה גדולה מאוד ובסה"כ היא פועלת עם ראייה עקרונית נכונה". 

לשאלה האם יצביע למפלגה ערבית, השיב: "העיסוק בי אישית הוא מיותר, משום שאין שום דרך להצביע ליותר ממפלגה אחת. הגוש הזה צריך לנצח. מאגר הכוחות האמיתי של המפלגות הערביות הוא בתוכן. יש עלייה מיום ליום בתוצאות של הסקרים שבודקים את שיעורי ההצבעה, ואני מקווה שזה ימשיך. אני קורא להצביע לגוש הזה, רע"ם בפירוש הוכיחה שהיא מפלגה שיכול להיות שמטרותיה, חבריה לא תואמים את החלומות שלנו, אבל שהיא מסוגלת להיות בתוך ממשלה". 

ברק הוסיף באותו נושא: "אני לא קורא לאף אחד להצביע לשום דבר. מי שהביא את רע"ם לחיינו כמפלגה לגיטימית זה אותו אחד שהביא את בן גביר - נתניהו. אני חושב שכל הצבעה בעד רע"ם באופן טבעי תבוא מהערבים אבל יש גם יהודים שיצביעו. זה לא צריך להיות המרכז של הקשב שבוע לפני הבחירות. האם חד"ש-תע"ל הן חלק מהממשלה הבאה? הכול תלוי בתוצאות. נתניהו לא יהסס להפוך איש של חד"ש־תע"ל לשר הפנים, אם זה מה שיביא לו 61. אין לו שום מעצורים. הוא לא מתכוון לשום דבר שהוא אומר, חוץ מלנצח את הבחירות וזה איום ממשי על המשך ההתפתחות של דמוקרטיה ישראלית בריאה". 

לשאלה מדוע לפיד לא אומר שהוא רוצה שגם חד"ש וגם תע"ל ישבו איתו, טען ברק שמנהיגי מפלגות אינם יכולים לומר את כל מה שהם מתכוונים אליו: "יש חובה לאזרח לנסות לקרוא מה מתוך הדברים מה אמיתי או לא. מנהיגים לא אומרים את כל מה שיכול להיות, ויאיר לפיד אומר די ביושר 'תבואו אליי יום אחר כך ואומר לכם איך אני מתכוון לפעול'. מה שהוא יעשה זו תוצאה של המספרים שיהיו".

ברק המשיך וטען: "העובדה שאפשר לעשות דברים שכרגע קצת משונים נובעת ממי שחרב את תמונת המשטר הנורמלית שלנו, ניסיונות ההיחלצות הנואשים של נתניהו שהביא להמצאת החיה המוזרה הזו 'ראש ממשלה חלופי', ולגיטימציה של בן גביר ושל רע"ם, שהיא דבר חיובי מאוד. אני חושב שעבאס הוכיח את עצמו בשנתיים האלו כמנהיג אחראי. יש משמעות מעשית למדיניות שהוא מוביל. הימין הקיצוני, אם אנחנו ניתן לממשלת ימין מלא-מלא כמו שמתוכננת כרגע לקום, הדברים שהם מדברים עליהם, הם אומרים שהם יעשו את פסגת ההתגברות ברוב רגיל, פיצול תפקיד היועמ"ש. נתניהו כבר הוכיח שהוא חסר מעצורים". 

ברק התייחס בנוסף לסערת ההקלטות של בצלאל סמוטריץ': "אני חושב שזה מה שהוא חושב באמת, ואני חושב שנתניהו ואמירת אמת זה נושא חלש מאוד. אני חושב שחושבים עליו דברים דומים הקרובים ביותר אליו". 

ראש הממשלה לשעבר נשאל האם הוא בעצמו לא שיקר מעולם, וענה: "לפעמים אתה לא אומר לילד שלך בדיוק את כל האמת כשהוא שואל אותך שאלה, אבל אתה מנסה לחנך אותו לומר אמת. שקרים קטנים זה דבר שכל אחד חטא בו מתישהו. לפני הבחירות הודעתי שאני אוציא אחרי 18 שנה את צה"ל מלבנון והוצאתי אותו. אני אמרתי שאני אנסה להניע את התהליך המדיני, לא יכולתי להתחייב שאני אצליח. אין מה להשוות אותי לנתניהו בתחום הזה. אני לא אומר שמותר לשקר, אני אומר שפוליטיקאים מוצאים את עצמם במצב שמול המורכבות של מצבים שייווצרו אחרי הבחירות והצורך לשכנע מול פוליטיקאים אחרים להצביע בעדם, לא אומרים את כל האמת. בנט לא עשה בדיוק את מה שהוא הבטיח, הוא היה ראש ממשלה הרבה יותר טוב מנתניהו". 

ברק תקף: "השקרן הגדול בנוף הפוליטי הישראלי זה נתניהו. השקרים שלו גרמו נזקים עצומים למדינת ישראל. במקום להוקיע את המדיניות של הסתה, שקרים שיטתיים, וממש חתירה לעורר בציבור חרדות ראשוניות ואת כל הדברים שמביאים לתגובות חזקות ומסוכנות, את זה עושים נתניהו ובן גביר, לכן הם הבעיה של הבחירות. נתניהו משתמש באותן שיטות שהשתמשו בהן תנועות פשיסטיות לאורך כל ההיסטוריה. אני יודע ובטוח ששני שליש מבוחרי הליכוד לא שייכים לכת של נתניהו, מרגישים לא נוח ושליש מהם סולדים ממש גם מבן גביר וגם מההתנהגות של נתניהו". 

על האוטוביוגרפיה החדשה של יו"ר האופוזיציה: "שמעתי מהאנשים על ההכפשות עליי בספר, וגם ההקדשה על הספר משום מה שכחה את בתו הבכורה, אני מניח שהוא קיבל תגובות והבין שהדבר מזיק לו. לא פניתי אליו בנושא. כל מי שרוצה חוות דעת יותר מעודכנת או נכונה לזמן שהייתי מפקד אני ממליץ לו לפנות לנתניהו ז"ל, וחוות הדעת הזו של יוני שהוא לא פחות רציני מבנימין גם יותר אובייקטיבית". 

לשאלה האם ישתתף בעצרת רבין הקרובה, אמר ראש הממשלה לשעבר כי "אני לא יכול, יש לי דברים אחרים שנקבעו מזמן אבל אני מברך אותם שיצליחו בבחירות. אני עומד להצביע בעדם כי אני חושב שצריך לחזק את מפלגת העבודה, היא חלק חשוב. אני לא חושב שמשפחת רבין מחרימה את האירוע".

על המצב בשכם ופעילות כוחות הביטחון, שיבח: "אני חושב שמנהלים את זה טוב מאוד. מזמן אני אומר - הניהול במאבק בטרור צריך להיות קודם כל על ידי צה"ל, משטרה, שב"כ, והם עושים דברים נכונים. ההצלחות של הימים האחרונים, שתיהן קורות שבוע לפני הבחירות. אנחנו יודעים שהארגונים האלה רוצים לראות את נתניהו מנצח בבחירות ויודעים מההיסטוריה שפיגוע מוצלח עם נפגעים יהודים, ממש בימים האחרונים לפני הבחירות, הוא דבר מסוכן, לכן טוב שכוחות הביטחון נערכים למאמץ מיוחד, למנוע אירוע ביטחוני חריף בעת הזו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM