נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נפגש הערב (רביעי) בבית הלבן בוושינגטון עם הנשיא ג'ו ביידן. בפתח הפגישה אמר הרצוג כי ההזמנה לבית הלבן היא "ביטוי לחברות אמיתית". כמו כן, בירך את הרצוג ואמר כי הוא "חבר אמיתי של ישראל" וכי "ארצות הברית היא בת ברית היסטורית".

כמו כן, התייחס לנושא האיראני ואמר כי "היום מציינים 40 יום להריגתה של האזרחית האיראנית שנרצחה כשמחתה. כיום המשטר האיראני מרסק עשרות אלפי אזרחים איראניים, גברים, צעירים, נשים שמוחות וסך הכל מבקשות זכויות. זאת דוגמה לדרך בה איראן פועלת. חיסול אזרחיה שלה, התקדמות בפרויקט הנשק הגרעיני וסיפוק נשק קטלני שהורג אזרחים חפי מפשע באוקראינה".

בהמהלך הפגישה צפוי הרצוג להציג בפניו הוכחות לשימוש בכטב"מים איראניים בלחימה באוקראינה. במהלך השבועות האחרונים הצטברו עדויות לכך שאמצעי לחימה איראניים מתקדמים מופעלים נגד אוכלוסייה אזרחית באוקראינה. באמצעות ניתוח חזותי, הוכיחו במערכת הביטחון שקיימים שברי כטב"מים באוקראינה אשר זהים לאלו המפותחים באיראן.

פגישת ביידן-הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
פגישת ביידן-הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

כמו כן, הרצוג הודה לנשיא ביידן על הסיוע של הממשל האמריקאי בשיחות המו"מ עם לבנון ואמר כי הם ידונו "בשילובה של ישראל במזרח התיכון". לדבריו, "אנו רואים עוד ועוד שילוב של ישראל במיזמים שונים כמו למשל המפגש בו שנינו נתארח בעוד כמה שבועות בכנס האקלים בשארם א-שייח. אני חושב ששינוי האקלים, משבר האקלים, יכול לשמש כמכנה משותף לכל כך הרבה מדינות ועמים וגם בין ישראל לארצות הברית".

בסיום דבריו, התייחס הנשיא לבחירות בישראל ולבחירות האמצע בארה"ב והבהיר: "הביקור הזה מדגיש זאת- החברות והקשר החזק עומד מעל לכל מחלוקת ולכל מפלגה. ואני מקווה שנוכל להמשיך ולפעול לטובת מדינת ישראל, ארצות הברית והעולם כולו".

ביידן: "אם ישראל לא הייתה קיימת היינו צריכים להמציא אותה"

בהמשך, בירך ביידן את הרצוג והתייחס גם כן לההסכם עם לבנון. "מחר ישראל ולבנון הולכות לחתום על הסכם להקמת גבול ימי קבוע בין שתי המדינות. אני חושב שזו פריצת דרך יוצאת דופן. היה צריך הרבה אומץ כדי להצליח להרתם לנושא. זה דרש אומץ אמיתי, ואני חושב שנדרשה לכך דיפלומטיה עיקשת ומתמשכת, ואני מברך אותך ואת הממשלה על כך. ההסכם הזה יאפשר פיתוח של שדות אנרגיה לשתי המדינות, יצירת אפיקים חדשים של הזדמנויות כלכליות עבור תושבי לבנון, ולהגביר את היציבות והביטחון של עם ישראל. כפי שאתה בוודאי יודע, אני פועל בנושא הזה מאז שהייתי סגן נשיא ארצות הברית, ואני מברך אותך", אמר.

כמו כן, ציין ביידן כי בפגישתם הם צפויים לדון במחויבות של ארה"ב לישראל. "המחויבות מובססת על העקרונות שלנו, האידיאלים שלנו והערכים שלנו. אלה אותם ערכים. אמרתי לא פעם, אדוני הנשיא, אם ישראל לא הייתה קיימת היינו צריכים להמציא אותה. סיפרתי לך בעבר, אבי היה נוצרי אדוק שנהג לשבת לארוחת ערב על מנת לשוחח ועל הדרך גם לאכול, ואני זוכר שכשהייתי נער, אבא שלי דיבר על איך היינו צריכים לעשות הרבה יותר. למה לא הפצצנו את פסי הרכבת במלחמת העולם השנייה? מדובר בדאגה עמוקה ומשותפת. ולכן יש לנו ערכים ואינטרסים משותפים, ואני מקווה שנספיק לדון בהם היום, ואני חושב שהאינטרסים שלנו חופפים ברחבי העולם ובאזור".

פגישת ביידן-הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
פגישת ביידן-הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לו"ז ביקור הנשיא: 

יום רביעי - 

14:30: הנשיא ייפגש עם היועץ לבטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן.

19:45: הנשיא ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. 

יום חמישי - 

16:40: נחיתת נשיא המדינה בנמל התעופה "בן גוריון"