בית המשפט העליון פרסם היום (חמישי) את הנימוקים לאישור מועמדותו של עמיחי שיקלי וקבע כי בניגוד לפרקטיקה שהשתרשה לאורך השנים, הגורם המוסמך להכריע בענייני כשירות מועמדים לכנסת אינו יו"ר ועדת הבחירות - אלא מליאת הוועדה. 

סגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד טוען: לשופט יצחק אין סמכות לפסול את שיקלי
החלטה דרמטית: עמיחי שיקלי נפסל מהתמודדות בליכוד

השופט גרוסקופף סבר בדעת יחיד כי יו"ר ועדת הבחירות קבע בצדק ששיקלי מנוע מלהתמודד ברשימת הליכוד מאחר שהוכרז כפורש על ידי ועדת הכנסת ולא התפטר מהכנסת בסמוך לכך.  לגישת השופט גרוסקופף, הנימוק בדבר הסתמכותו של שיקלי אינו יכול להיות בעל משקל מכריע, בהתחשב בכך שמדובר בהסתמכות על עמדתו של גורם לא מוסמך, עובדה ששיקלי היה מודע לה בזמן אמת.

השופט יצחק עמית (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
השופט יצחק עמית (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

בנוסף, בגץ קבע כי יו"ר הוועדה יקיים הליך מעין-שיפוטי ויניח בפני ועדת הבחירות החלטה מנומקת שתשמש כחוות דעת משפטית שתנחה את הוועדה לקראת הדיון באישור הרשימות, ובנוסף  על הוועדה להעניק משקל משמעותי ביותר לחוות הדעת המשפטית של יו"ר הוועדה בענייני כשירות.

השופט אלרון הדגיש שעל אף שיש הגיון רב כי ההכרעה בסוגיות של כשירות מועמדים תתקבל על ידי יו״ר ועדת הבחירות, "לא לבית המשפט לשנות את ההסדר שהמחוקק קבע באמצעות פרשנות מרחיבה ללשון החוק, ואף אין בכוחו של מנהג, נוהג או פרקטיקה מסוימים ליטול סמכות המוקנית בחוק למליאת הוועדה", נכתב.  

בהמשך לכך, קבע בית המשפט כי נפל ליקוי באופן ניהול הדיון בוועדת הבחירות במעמד אישור רשימות המועמדים לכנסת ה-25 משום שלא ניתנה לוועדה הזדמנות של ממש לקבל החלטה עצמאית בעניינו של שיקלי,  אך צוין כי אין צורך להכריע האם די בליקוי זה כדי להוביל לקבלת הערעור, שכן ממילא יש מקום להתערב בהחלטת ועדת הבחירות בעניינו של שיקלי לגופם של דברים. השופט סולברג סבר בדעת יחיד כי משנמצא שנפל פגם במישור הסמכות, די בכך כדי להצדיק את קבלת הערעור של שיקלי. 

עו״ד אילן בומבך, נציג הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית, הביע סיפוק מפסק הדין ואמר: "אני מברך על פסק הדין המנומק שפורסם כעת בעניינו של חבר הכנסת לשעבר שיקלי. כפי שטענתי בוועדת הבחירות בזמן אמת, ליו"ר הוועדה לא הייתה סמכות לפסול את שיקלי מבלי לכנס את מליאת הוועדה. רוב מקרב תשעת שופטי בג"ץ קיבלו עמדה עקרונית זו ואישרו במסגרת פסק הדין המנומק, המתפרס על פני 95 עמודים, את עמדתי. אני מקווה שמעתה הסמכויות המתאימות יושבו למליאת הוועדה".