לאחר המשבר הלילי בין הציונות הדתית לליכוד, יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', קרא הבוקר (רביעי) להקים ממשלה בהקדם. לאחר הפיגוע המשולב בירושלים אמר סמוטריץ' כי "הטרור הערבי הרצחני מתדפק על דלתנו, חייבים להקים ממשלה לאומית מיד!". 

מתקדמים בדרך לממשלה? הליכוד פרסמה רשימה חלקית של דרישותיה במו"מ הקואליציוני
מרכיבים ממשלה: המטרה - מהפכת בזק משפטית | אלו הקווים המרכזיים
לקראת פיצוץ נוסף במגעים? הערכה: סמוטריץ' לא יוותר על דבר במשרד האוצר

"אני קורא לראש הממשלה המיועד נתניהו לכנס את ראשי הסיעות כדי להגיע להסכמות ולהקים באופן מידי ממשלת ימין שתעשה שינוי אמיתי ותחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל", הוסיף יו"ר הציונות הדתית. 

גם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, הצטרף אליו, באומרו כי "חייבים להקים ממשלה כמב שיותר מהר - הטרור לא מחכה".

בציונות הדתית יודעים להצביע על שתי נקודות חולשה מרכזיות שעומדות בלב המשבר עם הליכוד, שהראשונה בהן היא הרוטציה בין סמוטריץ' לדרעי. לפי גורמים בציונות הדתית, לנציגיהם למו"מ הוסבר כי בחלק הראשון דרעי יכהן כשר הפנים+שר התחבורה, בעוד שסמוטריץ' יכהן כשר האוצר. עם זאת, לאחר הרוטציה יקבל סמוטריץ' את תיק הפנים בלבד, בעוד שדרעי ימשיך להחזיק בתחבורה בנוסף לאוצר. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נקודת מחלוקת נוספת קשורה לסמכויות במנהל האזרחי, שאותן דרש סמוטריץ' לקבל לידי מפלגתו. בעוד שבתחילה סוכם כי תיק השר במשרד הביטחון יועבר לחה"כ אופיר סופר, הלילה התברר כי ההצעה ירדה מהפרק. גורם בליכוד הכחיש ומסר: "אין מחלוקת עם סמוטריץ׳ בעניין העברת סמכויות המנהל האזרחי. זאת עוד דוגמה לפרסומים כוזבים שרק פוגעים בהקמת ממשלת ימין מיד".

מנכ״ל הציונות הדתית יהודה ולד התייחס בפייסבוק לקשיים במשא ומתן וכתב: "אנחנו עובדים על כך קשה מאוד יום ולילה. בניגוד למה שנתפס בתקשורת זה לא מחלוקות על כבוד ותיקים אלא מו"מ משמעותי על אידיאולוגיה וערכים וחשוב לי לעדכן אתכם - ציבור הבוחרים שלנו ושותפינו למחנה הלאומי -בתמונת המצב כדי שתכירו את המציאות באמת ולא רק בספינים.

הנחנו לפני הליכוד מסמך מפורט עם דרישות בנושאי ההתיישבות, בדת ומדינה, בחינוך, במערכת המשפט, בכלכלה וחברה, בתקציבים ועוד. מאז קום המדינה היו הסכמים קואליציונים מפורטים, כל הבקשות שלנו הם מה שהבטחנו לכם הבוחרים שלנו בבחירות, הם לטובת כל עם ישראל והם הגיוניות ושקולות".

עוד כתב ולד, כי "רק לפני שנה בצלאל הוכיח שמה שמעניין אותו זה אידיאולוגיה ולא כיסאולוגיה, כשהציעו לו את כל ההצעות בעולם של תפקידים בכירים כדי שייכנס לממשלה עם רעמ -והוא דחה הכל.

גם עכשיו אין כמעט מחלוקת על התיקים. הסכמנו להתגמש ולוותר מעל ומעבר לאור בקשות הליכוד כדי שנוכל לקדם את הקמת הממשלה.
בהערת אגב חשוב לציין שגם ויכוח על תיקים הוא לגיטימי. תיקים זה לא כסאולוגיה אלא כלים וסמכויות לעשות ולהשפיע. אבל כאמור, זה לא עיקר העניין כרגע".

"חשוב לנו מאוד להבין אלו כלים ונקודות השפעה יינתנו לנו כדי שנוכל לקדם את המדיניות שהבטחנו לכם ערב הבחירות", המשיך. "אתן לכם דוגמא על מחלוקת מהותית שתוקעת אותנו כרגע: אנחנו הסכמנו לוותר בקושי רב על תיק הביטחון ולקבל את האוצר עם אחריות על ההתיישבות. זה אומר להעביר את האחריות על המנהל האזרחי ממשרד הביטחון למשרד האוצר. המטרה היא שנוכל לחזק את ההתיישבות היהודית ולמנוע הקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון ולטפל בהשתלטות הפלסטינית על השטחים הפתוחים".

בנוסף אמר, כי "נתניהו שעד כה הסכים לך והליכוד אף מתדרך על זה את התקשורת כבר שבועיים, חזר בו פתאום וכעת מסרב להעביר לנו את זה בטענה ששינויים כאלו יכולים לפגוע ביחסים עם ביידן.

זו מחלוקת אידיאולוגית עקרונית שאסור לנו לוותר עליה. זו הייתה הבטחה של כל גוש הימין לבוחרים. למה שלא נעמוד בהבטחות? הממשלה הזו היא הזדמנות אדירה אבל גם סכנה גדולה.

אם נפספס את ההזדמנות המשמעות היא שבעצם הימין לא באמת יכול לקדם את מדיניותו. אם ממשלת ימין על מלא לא מצליחה אז אף אחד לא יצליח וזה נזק תודעתי גדול. לכן אנחנו מתעקשים להיות במקומות שבהם נוכל להשפיע ולוודא שמה שצריך לקרות יקרה. אנו תפילה שבעז"ה במהרה חברינו היקרים בליכוד יגלו אחריות ונגיע יחד להסכמות לטובת כל עם ישראל".