גורמים המקורבים למו"מ הקואליציוני טוענים: נתניהו מצא פתרון אולטימטיבי שצפוי לפתור לו את מצוקת התיקים בליכוד, וגם להרחיק מהכנסת מספר ח"כים שנתפסים כ"בעייתיים".

"כנראה שנתניהו לא יודע לנהל מו"מ": ביטן כפי שמעולם לא שמעתם | האזינו
מתח גדול בליכוד לפני חלוקת התיקים: "לרוב אין מושג מה קורה"

לפי הכלל הוותיק בליכוד, חבר הרשימה שכיהן בעבר בתפקיד שר, נחשב למועמד לתיק מיניסטריאלי גם בממשלה הבאה שהליכוד מרכיב. ברקע הדרישות של השותפים הקואליציוניים, בליכוד קיים חשש מבוסס שמספר התיקים שיישאר בידי המפלגה יהיה קטן משמעותית ממספר חברי הרשימה שמצפים למינויי שרים.

כידוע, בין בכירי הרשימה שבעבר כיהנו כשרים, מקורבי נתניהו כבר סימנו קבוצה של "בעייתיים": ח"כים ותיקים, מבוססים בתוך התנועה, אך לצד זה, אלה שלא נמנים עם תומכי או מקורבי נתניהו וקיים ספק בנאמנותם.  כדי להרחיקם מהכנסת ומהממשלה בלי לפגוע בהם, עלה הרעיון להשתמש במחצית מהמינויים הפוליטיים במשרד החוץ שעומדים לרשות ראש הממשלה ולמנות את אותם הבכירים ה"בעייתיים" לשגרירים במדינות נחשבות. בין היתר מדובר במדינות כמו מרוקו וסין.

בתוך כך, שני כיוונים הפוכים נרשמו אתמול בנושא הרכבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו. מחד, החרפת טונים דרמטית וקרב גרסאות בין הליכוד לבין הציונות הדתית. מאידך, דיווחים אופטימיים למדי שהגיעו אחר הצהריים מכיוון ש"ס. ביהדות התורה התבוננו מהצד והבהירו כי מבחינתם השיחות בהקפאה. 

כאמור, אתמול בשעות אחר הצהריים, בתום פגישת נתניהו־דרעי בכנסת, גורמים בשתי המפלגות הודיעו שמסתמנת התקדמות משמעותית במשא ומתן בין המפלגות. על פי ההערכות, ש"ס תקבל את תיק הפנים ואת תיק האוצר ברוטציה עם הציונות הדתית. בנוסף, גם תיקי הבריאות, הדתות (מוקד הקרב בין דרעי וסמוטריץ') וכן תיק התפוצות יהיו בידי ש"ס. מנגד, טרם סוכם סופית אם תיק הנגב והגליל יישאר גם הוא בידי ש"ס, או שיעבור לעוצמה יהודית, לפי דרישתו של איתמר בן גביר.

ברקע סוגיית תיק הפריפריה, הנגב והגליל עלו הערכות שונות ומשונות, בין היתר: על הפתרון שהוצע שלפיו המשרד יחולק לפריפריה ולנגב והגליל, כאשר כל צד יקבל חבילה של סמכויות ותקציבים. כמו כן, עלתה הערכה כי בן גביר, בזכות התעקשותו, יזכה בתיק הנכסף. ההערכה השלישית העניקה ניצחון לדרעי וטענה כי בן גביר יסכים לתיק החקלאות, שיכלול פיצויים תקציביים.

לאחר ההודעה המפתיעה של הציונות הדתית במהלך הלילה שבין שלישי לרביעי על "חזרה לנקודת ההתחלה", במפלגה עלו שלב ופירטו את דרישותיהם, וטענו כי דרשו את תיקי הביטחון, האחריות על ההתיישבות (המנהל האזרחי) החינוך והדתות, אולם סורבו בכל הדרישות. הציונות הדתית למעשה דרשה מנגנוני שליטה בנושאים שחשובים להם לאור ויתור על אותם תיקים - בביטחון, בחינוך ובדתות.

לצד נושא המנהל האזרחי, בחינוך סירבו לתת לסמוטריץ' סמכות על מינוי מועצת החמ"ד וראש מועצת החמ"ד. בתיק הדתות, הליכוד סירבו לתת לסמוטריץ' את האחריות על מערך הגיור וראשות הוועדה למינוי דיינים, ומנגנון לשמירה על האינטרסים של הציונות הדתית במינוי רבני עיר ורבנים ראשיים. בציונות הדתית גם דורשים את הוועדה לשירותי דת, שם עוברת כל החקיקה של משרד הדתות.

"אנחנו הולכים עם נתניהו והליכוד ולא חושבים שאחרי השנתיים האחרונות אנחנו צריכים להוכיח את זה. אבל אנחנו לא נותנים צ'ק פתוח ולא הולכים על עיוור. קואליציה בנויה על שותפות והסכמות", נמסר מהציונות הדתית. גורם בליכוד מסר: "אין מחלוקת עם סמוטריץ׳ בעניין העברת סמכויות המנהל האזרחי. זאת עוד דוגמה לפרסומים כוזבים שרק פוגעים בהקמת ממשלת ימין".