בתחילת השבוע ימשיך תיקון חוק יסוד "הממשלה", המכונה "חוק דרעי", את דרכו לקראת האישור הסופי, לאחר שמליאת הכנסת אישרה אותו בקריאה ראשונה בלילה שבין  חמישי לשישי, ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים. ל"מעריב" נודע כי במקביל לקידום החוק, עומד יו"ר ש"ס אריה דרעי עומד בפני דילמה משפטית משמעותית, על רקע התייעצויות שהוא מקיים עם שורה של משפטנים.

בשבוע שעבר הבהיר היועץ המשפטי לוועדה המיוחדת שדנה בתיקון חוק יסוד – הממשלה (המכונה "חוק דרעי") כי תיקון החוק מסתמן כחקיקה בעלת אופי פרסונלי, וכי הדרך למנוע עתירה לבג"ץ ופסילה אפשרית של החוק היא להכריז כי תיקון החוק יחול רק בכנסת הבאה, ה־26. הפתרון המוצע, כמובן, לא מקובל מבחינת יו"ר ש"ס, מפני שכל מטרת החוק הייתה בסלילת דרכו לכהונה מיניסטריאלית בכנסת הנוכחית ולא בעתיד. 

אחרי שקיבל כמה חוות דעת משפטיות המזהירות אותו מפני הפסילה האפשרית של "חוק דרעי", יו"ר ש"ס נפגש כאמור עם משפטנים בכירים שיעצו לו להימנע מהחרפת המשבר מול מערכת המשפט. על פי דעתם של אותם גורמים משפטנים, המשך קידום החוק עלול להזיק ולא להביא פתרון. על כן, הם הציעו לדרעי לוותר על המשך החקיקה של תיקון חוק יסוד - הממשלה הקרוי על שמו ולפנות כבר עכשיו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, על מנת שיחווה את דעתו - האם יש קלון בהרשעה האחרונה של יו"ר ש"ס שהסתיימה בעסקת טיעון ומאסר על תנאי.

לדעת כמה משפטנים, בסבירות גבוהה מאוד, השופט עמית יכריע כי אין קלון - ובכך ייווצר בסיס שימנע עתירות נוספות לבג"ץ. לדעתם, גם מבחינת דרעי קיים חשש מעתירה נוספת שעלולה להגיע לבג"ץ אחרי הקמת הממשלה, שתסתמך על הטענה לאי־סבירות מינויו כשר, על רקע המקרים המשפטיים המצטברים במהלך הקריירה הפוליטית שלו.

בחוגי הקואליציה קיימות שתי דעות סותרות בנושא. לפי הדעה המיליטנטית, על הקואליציה ללכת על העימות החזיתי עם מערכת המשפט ומיד עם הקמת הממשלה לחוקק חוק שיפסול את "עילת הסבירות" וכן – את פסקת ההתגברות. בכך, לדעתם, ניתן לחסום אפשרות משפטית לטרפד את כהונתו של דרעי כשר בכיר בממשלה החדשה. מנגד, דעה אחרת תומכת בדרך ההידברות עם מערכת המשפט. תומכי הדעה השנייה טוענים כי על דרעי, כאמור, לפנות לשופט עמית ובכך לאותת לאנשי מערכת המשפט כי אין מדובר בכוונות להילחם בהם.