זה לא סוד שממשלת ישראל העתידה לקום נתפסת בעיני רבים בהנהגה האמריקאית כימנית וקיצונית באופן ניכר. כפי שנוכחנו בחודשים האחרונים, העניין מעורר גלי תרעומת וחשש בעולם בכלל ובארה"ב בפרט, והפעם, שני בכירים אמריקאים המצוטטים בPOLITICO שופכים אור על דרך ההתמודדות העתידית של ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב, עם בעיות העלולות להתעורר בקום ממשלה שבעיניהם עשוייה להיחשב "ימנית מדי".

הבכירים טוענים כי ממשל ביידן יטיל את האחריות האישית לפעולות הממשלה על בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל המיועד. זאת, במיוחד אם פעולות הממשלה יובילו לקביעת מדיניות שעלולה לסכן הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. מכך נובע כי נתניהו יהיה האיש שארה"ב באופן רשמי תאשים בכל פעולה - בין אם מדובר בעניין ההתנחלויות בגדה המערבית או בנושא יחסי ישראל עם מדינות ערב. 

"ביבי אומר שהוא יכול לשלוט בממשלה שלו, אז בואו נראה אותו עושה זאת". אמר אחד מהבכירים האמריקאים.

הבכירים מתריעים כי פעולות ימניות קיצוניות שאינן עולות בקנה אחד עם השקפת ממשל ביידן עשויות להוביל לתוצאות חמורות יותר מרק מילים קשות. "נתניהו רוצה כל מיני דברים מאיתנו", מציין אחד בהתייחס לפעולות שונות שברצון ביבי לבצע ומצריכות את תמיכת ארה"ב, דוגמת הרחבת הסכמי הנורמליזציה עם ערב הסעודית, "זה עובד לשני כיוונים... אנחנו נעבוד איתו על דברים שחשובים לו, והוא יעבוד איתנו על דברים שחשובים לנו".

גישה זו, העתידה להתממש על פי שיטתם, מבליטה את המורכבות והשבריריות הגוברת ביחסי ישראל - ארה"ב; אומנם נכון כי תפקידה של ישראל כבעלת ברית בטחונית של ארה"ב מבטיח כי ככל הנראה לא יתממש משבר קריטי ביחסים בין המדיניות, אבל עדיין - עליית הימין בפוליטיקה הישראלית שוחקת את התמיכה הדו-מפלגתית האיתנה עבור ישראל שהוחזקה בעבר בוושינטון. זאת, במיוחד בקרב דמוקרטים שבאופן הולך וגובר מבקשים לבקר את ישראל.

יש לציין כי לא פורסמה אמירה רשמית הנוגעת למדיניות כזו מטעם ביידן.