האם ההתנהלות של חברי הכנסת מהאופוזיציה העתידית לא עונה על הציפיות של בוחריהם? בארגון המחאה "הדגלים השחורים" מתחו ביקורת על ההתנהלות הנרפית מדי, לטענתם, של הח"כים מול החקיקה של הקואליציה המיועדת. רועי נוימן, חבר הארגון, שוחח הבוקר (רביעי) עם גיא פלג וניסים משעל ב-103FM. אחריו עלה לשידור ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) והשיב לטענות.

"אנחנו רוצים את ראש הממשלה איתנו בוועדות ואיתנו במליאה ונלחם על כל דבר. אנחנו לא נמצאים בימים רגילים. יש פה כנסת נבחרת שמנסה להפוך את הדמוקרטיה הישראלית למשטר דיקטטורי. אנחנו לא נמצאים בימים רגילים, זו לא חקיקה על איזה תקציב. אנחנו מדברים על חוק המשטרה", פתח נוימן את דבריו.

"אתמול ראינו שהאופוזיציה החדשה, הקואליציה המכהנת, הגיעה להסכמות עם הקואליציה החדשה על סדרי דיון שאומר שהולכים הביתה בארבע, שמוותרים על זכות הפיליבסטר. אתמול הם ויתרו על זה, הם הגיעו להסכמות שהן בלתי מתקבלות על הדעת שהם מוותרים על זה לחוקים הבאים כי בתקופת חנוכה הם רוצים ללכת הביתה בשעה ארבע להדליק נרות. זה לא מקובל, כי זה מונע מאיתנו אחרי זה יכולת ללכת להוציא אנשים ולהפגין נגד פסקת ההתגברות ונגד כל החקיקה הזו. עד עכשיו, בוא ניתן להם ציון 8, הם אמרו, 'מעכשיו, נבוא רק כשנוח' וזה לא מקובל. את זה אי אפשר לעשות. כשמנסים לרסק פה דמוקרטיה, אי אפשר לבוא ולהילחם בשעות שנוחות. צריך להשתמש בכל טריק שיש בתקנון בדיוק כמו שנתניהו עשה בשנה וחצי האחרונות", הוסיף.

"ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת התחבורה לא מגיעים לדיונים. הם לא משתתפים בדיונים, הם מגיעים מדי פעם לדבר במליאה כאילו הכול פה רגיל וזה דבר שחייב להשתנות. שיודיעו, שאין יותר קיזוזים על חוקים שנוגעים לדמוקרטיה. אין יותר שום הסכמות עם הקואליציה, לא מוותרים על כלום, נלחמים. כשזה יקרה, גם אנחנו נוכל לצאת ולהילחם, אבל הגרעין הזה צריך להיות מונהג על ידי האופוזיציה, שהיא תשדר מלחמה שיישבו באולפנים כל היום, שיסבירו לציבור כמה החוקים האלה מסוכנים", המשיך נוימן.

לאחר מכן, כאמור, השיב ח"כ להב-הרצנו לטענות: "אף אחד לא יכול להאשים אותנו בעודף שעות שינה. אנחנו נמצאים בכנסת שעות ארוכות, נלחמים על החיים שלנו, על המדינה שלנו. עד לשבוע האחרון, מעולם לא הוצאתי מדיון. רק השבוע אני כבר איבדתי ספירה על כמה פעמים מוציאים אותנו מהדיונים".

כשנשאל למה הגוש ויתר והסכים לדחות את הדיון לשבוע הבא, השיב: "זה ממש לא ויתור. המטרה שלנו היא לדחות את מעבר החוקים ההרסניים האלה. תראו, הם מסתערים על הדמוקרטיה והכלים שעומדים לרשותנו הם לא רבים, אבל אנחנו נאבקים כדי לדחות את המעבר של החוקים האלה. אנחנו 38 ימים אחרי קבלת המנדט של נתניהו, והסיבה שהחוקים הללו עדיין לא עוברים ומאפשרים לו להרכיב ממשלה, היא בזכות האופוזיציה שנמצאת בוקר-בוקר, יום-יום, ערב-ערב במליאה ובוועדות. אנחנו נלחמים כנגד הקואליציה המתהווה. הגשנו 1,700 הסתייגויות על חוק דרעי, נלחמנו במחטף שהם ביקשו לעשות סביב הוספה של עוד נוסח שמכיל את זה בצורה רטרואקטיבית באופן מיידי, בלי לפרסם את זה ברשומות. אנחנו משתמשים בכל טריק ושטיק. כל השרים שלנו נמצאים בוועדות יחד עם חברי הכנסת. אנחנו נלחמים על החיים שלנו".

יוראי להב הרצנו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יוראי להב הרצנו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

על תפקודו של ראש הממשלה לפיד הרחיב: "יאיר לפיד נמצא בכנסת, אבל אני מזכיר לכם שהוא כרגע ראש הממשלה והוא מנהל את המדינה ויש לו דברים יותר חשובים לעשות מלהיות בוועדות. הוא מנהל את מדינת ישראל, ואני חושב שהוא מנהל אותה בצורה מצוינת. אבל אני אומר שוב, אנחנו נלחמים על החיים שלנו ואנחנו עושים את זה גם במליאה, גם בוועדות, גם ברחובות".

"אני רוצה לחזור לנקודה שנתניהו ביקש או תכנן להעביר את כל ארבעת החוקים הרעים האלה עד 15 בדצמבר, והסיבה שאנחנו רואים בליץ חקיקה היא כי נתניהו סחיט, פשוט נסחט תחת איומים על ידי השותפים שלו. הסיבה שהוא לא מצליח להעביר את החוקים האלה היא כי אנחנו מעמידים אופוזיציה מאוד חזקה שמשתמשת בכל הכלים שעומדים לרשותה כדי לעכב אותם, ויש לי חדשות, אנחנו נמשיך לעשות את זה", סיים להב הרצנו את דבריו.  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm