לאחר שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע לנשיא המדינה כי "עלה בידו", נותרו לו כמה ימים על מנת להשלים את הקמת הממשלה באופן מוחלט ולסגור את כל הקצוות מול השותפים. זאת, מכיוון שהשיחה בין השניים התקיימה אף שבידי נתניהו לא עלה באופן סופי להרכיב ממשלה וההסכמים הקואליציוניים לא נחתמו במלואם. 

"עלה בידו להקים מדינת הלכה": ראשי גוש השינוי תוקפים את נתניהו
דיווח: נתניהו בוחן למנות את יו"ר ש"ס דרעי לרה"מ החליפי; בליכוד מכחישים

השותפה הראשונה בממשלה המיועדת שהגיעה להסכמות סופיות הייתה מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ'. בין המפלגות הוסכם על קידום רפורמה במערכת המשפט, מינוי רב ראשי דתי לאומי, תיקוני חקיקה בסעיף הנכד בחוק השבות, חוק כשרות חדש, חקיקת חוק יסוד ההגירה, רפורמת הגיור הממלכתי, הרחבת והנגשת מערך הגיור, חיזוק גופים הפועלים בהסברה ובירור יהדות, תוכנית להעמקת הזהות היהודית, מרכזי מורשת רוח וזהות והקצאת מאות מיליוני שקלים לחיזוק הזהות היהודית.

 עוד סוכם על חוק יסוד לימוד תורה, תיקון חוק איסור אפליה במוצרים (חוק מוטי שטיינמץ), חוק חיזוק מעמד הרב הצבאי הראשי הקובע את מעמדו, דרך מינוי ועצמאותו ההלכתית של הרבצ״ר, תוכנית אזרחות שווה שתעביר את סמכויות אזרחי ישראל ביהודה ושומרון מהמנהל האזרחי למשרדי הממשלה, החלטת ממשלה תוך 60 יום על הסדרת ההתיישבות הצעירה, הסדרת הישיבה בחומש ע״י תיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון ומימוש מיידי של 'מתווה אביתר' .

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בציונות הדתית ציינו הישגים נוספים מבחינתם, בהם הסדרת המעברים, פיתוח כבישים ותשתיות ופתרון לסוגיית הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון, תוכנית חומש לפיתוח יו״ש, האצה של הקמת העיר כסיף, ביטול חוק החשמל, חוק לפיתוח הגליל, החלטת ממשלה על ניהול המערכה לשמירה על השטחים הפתוחים, 400 מליון ש״ח לחיזוק יישובי גבול הצפון, תוכנית לייהוד הגליל, הקמת אוניברסיטה בגליל, תוכנית לייהוד הנגב, 25 מיליון ש״ח לתוכנית ממשלתית לסיוע לערים המעורבות, חקיקת חוק החמ"ד והחלטת ממשלה לחיזוק החינוך הממלכתי דתי, חיזוק המדרשות לבנות והמכינות הקדם צבאיות, וקידום סוגיות עליה וקליטה תוך תקצוב של 350 מיליון ש"ח לשנה לעידוד עליה מצרפת וארה"ב.

באופן דומה, גם מול עוצמה יהודית הושגו הבנות. המפלגה הוציאה הודיעה הבוקר על הגעה להסכמות עם הליכוד, לאחר שסעיפי המשא ומתן סוכמו בשעות הלילה המאוחרות. לפי ההסכם אושר כי ח"כ בן גביר יכהן גם כמ"מ יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה. כמו כן, סוכמו שורה של עקרונות וחוקים בנושא המשטרה, פיתוח הנג והגליל ורפורמה במערכת המשפט. 

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השר המיועד לביטחון לאומי מסר: "כפי שהבטחנו לציבור עשינו הכל כדי להקים ממשלת ימין מלא מלא שתחזיר את המשילות והגאווה לעם ישראל, ותיתן גב לחיילים והשוטרים במאבקם החשוב. סמלי מאוד שדווקא בחג החנוכה שמסמל את הפצת האור, אנו מקימים ממשלת ימין כדי לממש את ההבטחות שלנו למען הבוחרים, למען החיילים השוטרים הלוחמים שלנו  - ולמען כל עם ישראל".

נתניהו מודיע לנשיא הרצוג שעלה בידו להקים ממשלה

בתוך כך, התקדמות הושגה גם מול המפלגות החרדיות, כאשר במפלגת ש"ס מתכוונים לחתום על ההסכם עם הליכוד עוד היום. 

לעומת זאת, ביהדות התורה העניין מורכב יותר - בעוד שאגודת ישראל הגיעה להסכמות עם הליכוד במהלך הלילה, עדיין קיימת מחלוקת בין דגל התורה למפלגתו של נתניהו. בין היתר, הוסכם בין הליכוד לאגודת ישראל כי יו"ר המפלגה, חה"כ יצחק גולדקנופף, יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

לפי החוק, ההסכמים הקואליציוניים יונחו על שולחן הכנסת תוך 24 שעות ממסירת ההודעה הרשמית במליאת הכנסת. נזכיר, כי יו"ר הכנסת יריב לוין קבע את כינוס המליאה ליום שני הקרוב, כאשר המליאה צפויה להיפתח בשעה הרגילה - 16:00.

כך, שלרשות נתניהו עומדים למעשה חמישה ימים מלאים לטובת השלמת החקיקה והחתימה על ההסכמים. אם לוחות הזמנים לא ישובשו שוב, בנימין נתניהו ישביע את ממשלתו השישית ביום שני, ה-2 בינואר.