סערה במערכת הפוליטית: חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק (הציונות הדתית) עוררו היום (ראשון) ביקורת רבה בעקבות התבטאותם על תיקון חוק האפליה, כאשר בעוד סטרוק הכריזה כי "אסור לכפות על רופא לתת שירות אם זה נוגד את אמונתו הדתית", רוטמן ציין שבעל מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים.

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מיהר לגנות את דבריה של סטרוק, אך לא התייחס לדברי רוטמן. "דבריה של ח״כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט״בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט״בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל", ציין. 

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתגובה לדברים: "נתניהו חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה. הוא אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות האלה כי הוא לא מסוגל".

יו"ר הכנסת לשעבר, חבר הכנסת מיקי לוי תקף גם כן: "לא חשוב מה נתניהו אומר, חשוב מה הוא עושה. הכניעה המוחלטת שלו לקיצונים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, יאפשרו לגזענים וללהטבופובים לתת את הטון בממשלת בן גביר-סטרוק. דבריה המבחילים והמבעיתים של השרה לעתיד סטרוק, הם רק ביטוי אחד לחושך שהוא מוריד במו ידיו על המדינה".

אורית סטרוק, שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אורית סטרוק, שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"הכנסת אפליה למערכת הבריאות - מעוררת חלחלה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ, גינה גם הוא את הדברים ומסר: "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה".

"אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה. מערכת הבריאות תמשיך להיות המערכת המעורבת והמגוונת ביותר, ללא שמץ של גזענות ואפליה - כמטופלים ומטפלים. אורית סטרוק מחברון וסמירה פתחי מעכו - יקבלו טיפול שווה ויחס הולם מכל רופא ואחות, מכל רוקח ובכל קופת חולים. אמונתם או מוצאם או נטייתם של המטפל והמטופל - אינם רלבנטיים", הוסיף.

גם הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה: "עצם הצעה שכזו, גם אם בסוף לא תעבור, מכרסמת בערכי האתיקה הרפואית אליה מחוייבים כל הרופאים. אסור להתבלבל מהשפה המכובסת של מפלגות הימין הקיצוני דתי - הדרישה שהרופאים יעניקו טיפול שיוויוני אינה יכולה הליות מוגדרת ככפייה, זו משימתם וזה מקצועם. מי שלא מסוגל לעמוד בחובה עליונה זו ולהעניק טיפול שיוויוני לכל מטופליו ומטופלותיו שלא ילך להיות רופא. השיח שמובילים סטרוק ודומיה ירסק את הקהילה הרפואית ונדמה שלשם הוא מכוון".

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בביה"ח הדסה עין כרם, אמר בגל"צ כי "אם יגשו למהלך בלי להכיר את הקוד הרפואי, הם יקימו עליהם את קהל הרופאים. הם עושים טעות".

יו״ר האגודה למען הלהט״ב הילה פאר מסר בתגובה להתבטאויות חה״כ סטרוק ורוטמן: "הניסיון להכשיר אפליה מכוערת בחסות החוק נגד אוכלוסיה שלמה בחברה הישראלית הוא מעשה בזוי ולא יהודי".

"חברי הכנסת סטרוק ורוטמן מבקשים לסמן להט״בים כדי שניהיה בביתנו בלבד, כמו בימים חשוכים בהיסטוריה האנושית ולא נסכים לכך בשום צורה. רה״מ המיועד נתניהו הוא זה שהצהיר שימנע כל פגיעה בזכויות להט״ב בהיותו רה״מ של כל אזרחי ישראל ובכוחו למנוע את החרפה הזאת", הוסיפה.