סעיף בהסכם הקואליציוני של הליכוד עם מפלגת הציונות הדתית בראשות חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' קובע כי "הממשלה לא תאשר את הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול", כך דווח הערב (ראשון) ב"וואלה!". מדובר באמנה למאבק באלימות נגד נשים עליה חתמו למעלה מ-40 מדינות באירופה, שבין היתר מבהירה כי אלימות נגד נשים ובתוך המשפחה אינה עניין של הפרט אלא תופעה שיש למדינה חובה למגר באמצעות מדיניות מקיפה.

"התחלה של מהפכה משטרית": מומחית למשפט מזהירה מההסכמים הקואליציוניים

עוד דווח ב"וואלה!", כי הממשלה היוצאת הייתה אמורה לאשר את הצטרפותה של ישראל לאמנה, מהלך שעורר זעם של גורמים בימין בטענה כי האמנה עלולה לחייב מתן מעמד לנשים רבות שנרדפות. לבסוף אישור הצטרפותה של ישראל נבלם על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה היות ומדובר בתקופת בחירות.

סמוטריץ' מבטיח: "תקום בימים הקרובים ממשלה טובה" (צילום: ערוץ הכנסת)

אמנת איסטנבול היא האמנה הבין-לאומית הראשונה שבה מוסדר תחום מניעת האלימות כלפי נשים ושיש בה הכרה בתופעת האלימות כלפי נשים, במרחב הפרטי והציבורי כאחד, כתופעה גלובלית. מטרת האמנה היא למנוע אלימות כלפי נשים בכלל, ואלימות כלפי נשים במשפחה בפרט, להגן על קורבנות, ולהחיל ענישה מתאימה על מבצעי העבירה.

האמנה נכנסה לתוקף לראשונה בשנת 2014 והיא מחייבת את המדינות שאשררו אותה לפעול בארבעה תחומי פעילות: מניעת אלימות, הגנה על קורבנות אלימות, העמדה לדין של התוקפים ושיתוף פעולה בין גורמים רלוונטיים. 45 מדינות והאיחוד האירופי חתמו על האמנה, והיא אושררה ונכנסה לתוקף בלפחות 35 מדינות, שכולן חברות במועצת אירופה.

רעות אופק, מייסדת ומנכ״לית עמותת אופק לנפגעות ונפגעי אלימות במשפחה: "הצהרת ההתנגדות לחתימת ישראל על אמנת איסטנבול שמציבה סטנדרט בינלאומי לטיפול ומניעת אלימות נשים, היא לא פחות מפשע והפקרת חיים. חיים שאפשר להציל, חיים של נשים מוכות, חיים של ילדים החשופים לתופת אלימות במשפחה. בשנת 2021 בלבד נרצחו בישראל 22 נשים כתוצאה מאלימות במשפחה, בחצי הראשון של שנת 2022 חלה עלייה של 71% ברצח נשים. בנושא אלימות במשפחה בכלל ונשים בפרט, אין קואליציה או אופוזציה. יש כאן חובה מוסרית ואנושית של המדינה להגן על נשים מוכות וילדים החשופים לאלימות במשפחה.

"כשאבא שלי ניסה לרצוח את אמא לנגד עיניי, אף אחד לא עשה עם זה כלום. את הנזקים וההשלכות אני נושאת עד היום כנכה בשיעור 100% לצמיתות על רקע פוסט טראומה מאותו יום ארור בו אבא ניסה לרצוח את אמא לנגד עיניי. לצערי, אני מכירה, על בשרי, את עצימת העיניים של כל רשויות המדינה מול הזעקות שלנו. דווקא בחג החנוכה, חג האורות, אני קוראת לכל אלה שעדיין לא מצאו את המתג להדלקת האור - הבחירה בידיים שלכם באיזה צד של דפי ההיסטוריה אתם רוצים להיכתב - אלה שהצילו חיי אדם או אלה שהפקירו נשים להירצח".