לקראת השבעת הממשלה נחתמו ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לשותפותיה, כשבתוכם לא מעט סעיפים המהווים מהפכה של ממש, ובעצם שינוי קיצוני של המציאות - מה שכבר מעורר מחאה נרחבת. בין הסעיפים המרכזיים: חקיקת פסקת התגברות על פסיקות בית המשפט, שינויים בשיטה לבחירת שופטים, שינויים בחוק השבות (סעיף הנכד), וכן מתן סמכויות לשר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר על המשטרה וכוחות מג"ב, סמכויות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על המינהל האזרחי וסמכויות לסגן השר אבי מעוז על תוכניות לימוד.

קרבות התיקים בליכוד: ביטן עולה להתקפה וחושף איך "עבדו" על ישראל כ"ץ | צפו 

שגרירים לשעבר במסר לנתניהו: "חוששים מפגיעה במעמדה של ישראל" 

גנץ במסר לנתניהו: "צריך לדאוג ששריו לא מרחיקים לכת בהקצנה"
 
 בלילה שבין שלישי לרביעי חתמו נציגי יהדות התורה על הסכם קואליציוני משותף לדגל התורה ולאגודת ישראל מול הליכוד. לחתימה הלילית החגיגית קדמה דרמה ארוכה וסוערת, שכללה עימות פנימי ונתק בין שתי הרשימות החרדיות־אשכנזיות, איומים בפיצול והתערבות של ראש הממשלה המיועד נתניהו, שהביא ליישוב המשבר ולחתימה המשותפת על ההסכם הקואליציוני.

כדי שזה יקרה ושלום הבית הפוליטי יחזור ליהדות התורה, נאלץ יו"ר הרשימה יצחק גולדקנופף לוותר על חברות בקבינט המדיני־ביטחוני, זאת לנוכח מחאתו של יו"ר דגל התורה משה גפני. ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה כולל יותר מ־120 סעיפים, רובם בסוגיות החשובות למגזר החרדי (החינוך החרדי, גיוס בני הישיבות, משבר הדיור במגזר, נושאי דת ומדינה ועוד).

יצחק גולדקנופף (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יצחק גולדקנופף (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהסכם נכתב, בין היתר, כי יחוקק חוק יסוד: לימוד תורה, וזה יקרה סמוך למועד אישור התקציב. יחוקק חוק שיעקוף את פסיקת בג"ץ הנוגעת לנשות הכותל. הממשלה תפעל נגד מסחר בשבת, תבטל את רפורמת השוק הסלולרי של שר התקשורת היוצא יועז הנדל, תחזיר את "הקומה הכשרה" ואת ועדי הרבנים לענייני התקשורת, תגדיל את שכרם של מורים חרדים וכן את מלגות האברכים.

על פי ההסכם הקואליציוני, תוקם ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שתדון בענייני חשמל בשבת. בנוסף תינתן קדימות על פני כל חקיקה אחרת לחוק יסוד החקיקה, פסקת התגברות ושינוי השיטה לבחירת שופטים. עוד מתוך ההסכם: איסור הכנסת חמץ לבתי החולים, הנחות בתחבורה הציבורית לערים החרדיות, הטבות בדיור ועוד. לפי ההסכם, ליהדות התורה יהיה וטו בסוגיות דת ומדינה, וכך גם בנושא בעלי חיים.

אתמול בבוקר ובצהריים נחתמו שאר ההסכמים עם השותפות הקואליציוניות, והמסמכים הונחו על שולחן הכנסת, לפי דרישת החוק, ופורסמו באינטרנט. בליכוד הודיעו כי לראשונה זה שנים ההסכמים אינם כוללים העברת כספים קואליציוניים. סכומים גדולים מאוד נכנסו אל תוך ההסכמים עצמם ויועברו בדרכים אחרים, כולל הבסיס התקציבי. גם מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' רשמה שורה ארוכה של הישגים בתחומים שונים. גם ההסכם עמם נחתם אחרי שבועות של כיפופי ידיים, ישיבות ליליות, פיצוצים ומשברים.

נתניהו וסמוטריץ' בכנסת  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נתניהו וסמוטריץ' בכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אחד הדגלים הבולטים של ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית הוא קידום רפורמה דרמטית במערכת המשפט. כמו כן, סעיף מיוחד בהסכם מדבר על מינוי רב ראשי דתי־לאומי, תיקוני חוק השבות "לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד שבחוק", לפי לשון ההסכמים, יחוקק חוק כשרות חדש הכולל מנגנון הפרדת משגיח־מושגח, סטנדרטים אחידים בכשרות, תיקון חוק איסור הונאה בכשרות ועוד. סוכם גם על חקיקת חוק יסוד ההגירה, רפורמת הגיור הממלכתי, הרחבת והנגשת מערך הגיור, חיזוק גופים הפועלים בהסברה ובירור יהדות, תוכנית להעמקת הזהות היהודית, מרכזי מורשת, רוח וזהות והקצאת מאות מיליוני שקלים לחיזוק הזהות היהודית, חוק יסוד לימוד תורה הקובע שלימוד תורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי.

לפי ההסכם, יחוקק חוק חיזוק מעמד הרב הצבאי הראשי, הקובע את מעמדו דרך מינוי ועצמאותו ההלכתית של הרבצ"ר. תוכנית אזרחות שווה שתעביר את סמכויות אזרחי ישראל ביו"ש מהמינהל האזרחי למשרדי הממשלה. לדרישת סמוטריץ' ואנשיו, תתקבל החלטת ממשלה תוך 60 יום על הסדרת ההתיישבות הצעירה, הסדרת הישיבה בחומש על ידי תיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון ומימוש מיידי של "מתווה אביתר".

לצורך הקלה על חיי היומיום ביו"ש הוסכם על הסדרת המעברים, וכן על פיתוח כבישים ותשתיות ופתרון לסוגיית הקליטה הסלולרית ביו"ש. הוסכם על תוכנית חומש לפיתוח יו"ש, האצה של הקמת העיר כסיף, ביטול חוק החשמל שקודם לדרישת רע"ם בממשלה הקודמת, חוק לפיתוח הגליל, החלטת ממשלה על ניהול המערכה לשמירה על השטחים הפתוחים. 400 מיליון שקל לחיזוק יישובי גבול הצפון, תוכנית לייהוד הגליל, הקמת אוניברסיטה בגליל ותוכנית לייהוד הנגב.

איתמר בן גביר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
איתמר בן גביר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יחוקק חוק לחיזוק החינוך הממלכתי־דתי, חיזוק המדרשות לבנות והמכינות הקדם־צבאיות. עוצמה יהודית ניהלה גם היא מערכה נוקשה במשך שבועות של משא ומתן. רשימת ההישגים ארוכה, והיא כוללת חוק עונש מינימום של שלוש שנות מאסר על פשיעה חקלאית ושלוש שנות מאסר על גביית דמי חסות. יחוקק חוק עונש מוות למחבלים וחוק חסינות לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. כמו כן, סוכם על חידוש מהלכים להרחקת מסתננים ומהגרים לא חוקיים.

הוחלט כי תוקם יחידה מיוחדת בשב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, ויחוקק חוק שקובע שהסתה נגד הציבור החרדי תיחשב גזענות. הממשלה תקדם איסור הנפה או הצגה של דגלי אש"ף במוסדות הנתמכים על ידי המדינה או רשויות מקומיות. הממשלה תכיר בבאר שבע כמטרופולין, ותושביה ייהנו משלל שירותים עקב כך. חוק נוסף שזכה לסערה ולסיקור נרחב הוא חוק היועמ"שים, שלפיו מנכ"לי משרדי הממשלה ימנו בעצמם את היועצים המשפטיים.

יתוקן סעיף 7א, שעל בסיסו פסלו עד היום מועמדים מהימין החשודים בהסתה לגזענות. עוד מופיע בהסכמים עם עוצמה יהודית שהמדינה תשתול עצי זית בשטחי C במטרה למנוע השתלטות פלסטינית, ועוד שורה ארוכה של סעיפים - כאשר מאחורי כמעט כל אחד מהם עומד הליך המשא ומתן הקשה והארוך, שכאמור הסתיים אתמול בחתימות החגיגיות.

סעיפי ההסכמים העיקריים:

1. תחוקק פסקת התגברות

2. תשונה השיטה לבחירת שופטים

3. יינתנו סמכויות לבן גביר על המשטרה ומג"ב

4. ישונה חוק השבות (סעיף הנכד)

5. ישונה חוק היועמ"שים במשרדי הממשלה

6. ישונו חוקי גיור והגירה

7. סגן השר מעוז ישלוט בתוכני חינוך שמחוץ לחומר הלימודים

8. יתוקן חוק ההתנתקות ותוסדר הישיבה בחומש