שר החוץ הטרי אלי כהן (הליכוד) נאם היום (שני) בפני עובדי משרד החוץ ונציגי ישראל בעולם. לדברי כהן, "שירות החוץ הישראלי הוא בין המאתגרים, אם לא המאתגר ביותר ביחס למדינות אחרות בעולם. בתפקידי הקודמים פעלתי לקדם את הסכם השלום עם סודן כשר המודיעין, והסכמי סחר חופשי כשר הכלכלה. כשר החוץ, אפעל להמשך קידום מעמדה של ישראל בעולם, חיזוק היחסים הבין לאומיים, וכינון יחסים דיפלומטים עם מדינות נוספות".

בשל הפיצול המשרדי: עובדי משרד החוץ חוששים משחיקה במעמדם

"שנת 2023 היא שנה של הזדמנויות ואתגרים", אמר כהן. "מדינת ישראל מגיעה אליהם כשיש באמתחתה יכולות ביטחוניות, מודיעיניות וטכנולוגיות, עצמאות אנרגטית ומאגרי אנרגיה, וכמו כן הסכמי אברהם שהוכיחו את תרומתם למדינות שלקחו בהם חלק".

בראש סדר העדיפויות של משרד החוץ העמיד השר הטרי את היחסים עם ארצות הברית. "אין תחליף ליחסי ישראל-ארה"ב. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים. שמחתי לקבל ביום הראשון לתפקידי את שיחתו של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, ידיד ואוהב ישראל, אחר הצהריים אשוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, להבטיח המשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות".

על היחסים עם אירופה אמר השר כהן, כי האתגרים בהם ניצבת אירופה בצד הביטחוני והאנרגטי ממצבים את ישראל כשחקן מפתח. "זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר עם מדינות אירופה ולחזקו בהשוואה לשנים האחרונות". הוא ציין כי מחר הוא צפוי לשוחח עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב.

"הרחבת הסכמי אברהם - שאלה של מתי"

השר הטרי התייחס גם להסכמי אברהם עם מדינות ערב ואמר כי הם שינו באופן דרמטי את פני המזרח התיכון. "רק בשנה החולפת, היקפי המסחר בין ישראל לבין מדינות הסכמי אברהם חצו את רף העשרה מיליארד ₪. מעבר לתרומה הכלכלית, ישנה תרומה ביטחונית משמעותית מאוד למדינות המעורבות וכן לחיזוק היציבות האיזורית. בשבוע הבא מתוכננת פגישת עבודה של מנכ"לי משרדי החוץ באבו דאבי לקראת פסגה נוספת של שרי החוץ המתוכננת למרוקו בחודש מרץ הקרוב. לאור התרומה האדירה של הסכמי אברהם למדינות שלקחו חלק, הרחבת ההסכמים למדינות נוספות זה לא שאלה של אם, אלא מתי".

בנוגע למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אמר כהן כי "נעשה דבר אחד בוודאות - פומבית - נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט על מנת לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה - הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך".

בנוגע למאבק בגרעין האיראני, אמר שר החוץ כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה בקרב חברות האו"ם שחברה אחרת בארגון קוראת להשמדתה. "ישראל מחוייבת למניעת השגת יכולות גרעיניות צבאיות בידי איראן בכל דרך. על רקע תמימות הדעים הבינ"ל שהסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי יותר, נתרכז, לצד העצמת יכולות ביטחוניות עצמאיות לכל תרחיש, בניסיון לגבש חזית בין לאומית במניעת הגרעין האיראני. פעולות איראן אינן באות לידי ביטוי רק בשאיפתם להשיג נשק גרעיני, הן באות לידי ביטוי גם בפרויקט הטילים ארוכי הטווח, כטב"מים ומימון טרור בינ"ל. על מדינות העולם להפסיק לטמון את ראשן בחול".

"על הקהילה הבינ"ל לומר לפלסטינים - די להסתה"

כהן התייחס גם לסוגיה הפלסטינית, על רקע החלטת עצרת האו"ם לפנות לבית הדין הבינ"ל בהאג כדי לתת חוות דעת לגבי חוקיות הנוכחות הישראלית ביו"ש, ואמר כי "הצביעות הפלסטינית באה לידי ביטוי גם במהלך ההצבעה באו"ם בשבת האחרונה, שכן ב-75 השנים האחרונות הפלסטינים דחו כל הסדר לשלום שהוצע. הניסיונות הפלסטינים לפגוע בישראל בזירה הבינ"ל ייגבו מהם מחיר וירחיקו את פתרון הסכסוך. חשוב לציין שמרבית מדינות העולם התנגדו או לא השתתפו בהצבעת האו"ם, בין היתר הודות לפעילות המאומצת של משרד החוץ. מי שצריך לעמוד לדין הם ההנהגה הפלסטינית שהיא המקום היחיד בעולם שנותן תגמול לרוצחי יהודים רק בשל יהדותם. על הקהילה הבינ"ל להעביר מסר ברור להנהגה הפלסטינית - די להסתה במוסדות החינוך ומימון רוצחי יהודים".

על יהדות התפוצות אמר השר כי "למדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בשיח עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. הדיפלומטים הישראלים הם אלו שנמצאם שם ביחד עם הקהילות וממלאים תפקיד מפתח למול האנשים והארגונים היהודים, ומובילים בנוסף את המלחמה בתופעת האנטישמיות הגוברת".

"לא ימונה אף אחד שלא מכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

בסיום דבריו התייחס כהן למעמדם של עובדי משרד החוץ. "אין אף גורם אחר במדינת ישראל שיש לו את היכולות שיש למשרד החוץ", אמר. "אתם, עובדי משרד החוץ, נמצאים ב-108 מוצבי הפיקוד הקידמיים של מדינת ישראל ברחבי העולם. הידע, הניסיון והמקצועיות שקיימים בקרב עובדי משרד הזה, אשר נבנו לאורח עשרות שנות שירות, הם נכס לאומי עבור מדינת ישראל". 

"במהלך השנה האחרונה סבל המשרד מסיכסוך עבודה חריף שפגע בתפקודו. אני מתכוון ללמוד את הסוגיה ולסייע בגיבוש פתרון ראוי וצודק. אפעל שמה שהיה בשנים האחרונות- לא יהיה. משרד החוץ יחזור ליזום ולהוביל, כפי שנהגתי לעשות גם במקומות אחרים בהם הייתי בעבר. לאחר פגישותיי הראשונות עם עובדי המשרד ויכולותיהם- אין לי ספק שאכן כך יהיה".

כהן הבטיח: "כמו בכל שנה, גם הקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים ברחבי העולם. דבר אחד בטוח - לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".