בג"ץ בראשות נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות התכנס אתמול לדיון בעתירה לפינוי הישיבה בחומש, מאחז המצוי על קרקע פלסטינית פרטית בצפון השומרון שישראל פינתה במהלך ההתנתקות בשנת 2005. 

עמדת המדינה בדיונים שנערכו עד כה, לפני הקמת הממשלה החדשה, הייתה שיש לפנות את המתנחלים, אולם הפעם הודיעו נציגי הפרקליטות לבית המשפט כי המדיניות צפויה להשתנות וחוק ההתנתקות, שאוסר על ישראלים לשהות באזורים שפונו - היישובים חומש, כדים ושא־נור - ישתנה גם הוא.

שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) ושר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ׳ (הציונות הדתית) פרסמו אתמול הודעה משותפת שבה הודיעו על שינוי הכיוון וציינו: הממשלה בעד חומש. השרים הבהירו כי בהמשך לסיכום הקואליציוני של הליכוד והציונות הדתית גיבשו השרים גלנט, סמוטריץ' ויריב לוין (הליכוד) את עמדת המדינה, שהוצגה בדיון בבג"ץ בעניין הישיבה בחומש. 

הדיון בבג''צ  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הדיון בבג''צ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השרים הבהירו כי בכוונת הממשלה לבצע תיקוני חקיקה ולגבש מתווה שיאפשר את המשך לימוד התורה במקום, בהתאם לחוק. בתשובת המדינה נמסר כי השינויים והתיקונים צפויים להשפיע ישירות על העתירה הדורשת לפנות את הישיבה הפועלת בחומש, ועל כן היא מבקשת זמן נוסף לקדם את החקיקה, שבמהלכו יעדכנו נציגיה על התקדמות ההליכים.

הישיבה בחומש הוקמה באופן ארעי ולא מוסדר במתחם היישוב, שפונה מתושבים ישראלים במסגרת יישום תוכנית ההתנתקות. בשנים האחרונות, בשל הרגישות הפוליטית, נמנעו הממשלות השונות מלפנות את הישיבה, כך שתשובת השרים לבג"ץ מבקשת למעשה לשמור על המצב הקיים. בשלב הזה ההתייחסות היא למעמד הישיבה ולימוד התורה במקום, ולא למעמד היישוב, שכאמור פונה מתוקף חוק ההתנתקות. ראשי מועצת יש"ע בירכו על הודעת השרים.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ממובילי המאבק על יישובי צפון השומרון, הגיב ואמר: "אני מברך את ממשלת ישראל על החלטה הנכונה והאמיצה. זה הדבר הנכון והמתחייב לעשות לתיקון עוול ההתנתקות. יישובי צפון השומרון, אשר נעקרו ביד זדונית, נשארו בשטח של מדינת ישראל, שטח C, בשל החשיבות הביטחונית והאסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל, אשר גם מחוללי הגירוש הבינו. הדבר מעצים את העוול והאבסורד. מאז הגירוש הנורא המועצה האזורית שומרון, יחד עם חברי כנסת יקרים, הגישו את הצעת החוק לביטול ההתנתקות. כעת מתחילים לראות את התחלת התיקון".

יו״ר מועצת יש״ע שלמה נאמן בירך ואמר: "ההודעה מבטאת את השינוי שמביאה עמה הממשלה החדשה. אומנם את פשע הגירוש קשה לתקן לאחור, אך אנחנו רואים חשיבות עליונה לעשות תיקון לעתיד. אנו תקווה שמעתה הודעת המדינה בכלל העתירות הפוליטיות כנגד ההתיישבות ייענו ברוח זו".

מנגד, מארגון שלום עכשיו נמסר: "תשובת המדינה בבג"ץ המאחז העברייני חומש אומרת הכל - לנגד עינינו מתבצעת הפיכה משיחית מסוכנת. במקום לפנות את המאחז ויפה שעה אחת קודם, ממשלת הסיפוח מעדיפה לרמוס את החוק, המוסר והאינטרס הישראלי עבור גחמותיהם של הזויי הימין הקיצוני. אם לא נתעורר ונעצור את פרויקט העליונות היהודית על הגבעות, הממשלה החדשה תדאג שהשטחים יכבשו את ישראל".

ראש האופוזיציה ויש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה במליאת הכנסת: "סמוטריץ' לא דרש שליטה במינהל האזרחי כי זה התחביב שלו. הוא רוצה סיפוח, הוא רוצה לחזור לחומש ולאביתר ולהכשיר את המאחזים הלא חוקיים. אם בשביל זה צריך לדרוס את הצבא, הוא ידרוס את הצבא". 

שר הביטחון היוצא בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, התייחס לעניין בישיבת הסיעה אתמול ואמר: "השתדלתי, לנוכח הרצח של יהודה (דיאנטמן) זכרונו לברכה, לא לפנות את המקום הזה בשביל לא לתת פרס לטרור - אבל מצד שני לא להגדיל את המקום כפי שהיה. בגלל שהנושא הגיע ונחת על התפר שבין שני הצדדים, החלטתי שאני, בעצה אחת עם הגורמים המשפטיים, אשאיר את זה לממשלה הנכנסת, וזה מה שהיא בחרה לעשות. אני חושב שישיבה על קרקע פרטית היא בניגוד לכל אמות משפט שקיימות וצריך לסדר את העניין הזה".