ברחבי העולם הערבי גינו היום (שלישי) בחריפות את עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית וכן גם ארה"ב וצרפת. מדינות רבות מסרו כי מדובר בצעדים פרובוקטיביים.

פרשן בכיר מעריך: עלייתו של בן גביר להר הבית תוביל להסלמה?
בכיר לשעבר במשטרה מסביר: אלו התנאים שבהם יש לעלות להר הבית

בין ראשוני המגנים היה ארגון הטרור חמאס שמסר: "עליית בן גביר להר הבית היא המשך התוקפנות של הכיבוש". כמו כן, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה האשים את ישראל ב"תוכנית להפוך את מסגד אל-אקצא למקדש יהודי". גם ירדן גינתה ופרסמה הודעה חריפה בה נאמר: "משרד החוץ הירדני מגנה בחריפות את עליית השר בן גביר להר הבית וישראל נושאת בהשלכות מסוכנות. נאמר כי מדובר בצעד פרובוקטיבי שראוי לגינוי".

שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני. במהלך הפגישה, מחו בפניו הנציגים הירדנים על הביקור. הוא מצידו השיב כי מדינת ישראל מחוייבת לסטטוס קוו בהר הבית, ולחופש הפולחן בירושלים. הוא הבהיר כי לא מתקיימת אף הפרה של הסטטוס קוו, וששרים בממשלת ישראל כבר ביקרו בעבר במקום. 

גורם בסביבת נתניהו השיב לביקורות: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס. במסגרת הסטטוס קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות, ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. לכן הטענה שיש שינוי בסטטוס קוו היא חסרת שחר".

בין המדינות הערביות הנוספות שגינו נמצאת מצרים השכנה שמסרה כי "אנו מביעים צער על העלייה של בן גביר להר הבית ומתנגדים לחלוטין לצעדים חד צדדיים שנוגדים את הסטטוס קוו בירושלים". גם איחוד האמירויות גינו ומסרו שמדובר ב"הסתערות" של בן גביר למתחם מסגד אל-אקצא. ערב הסעודית כינתה את פעולתו של השר לביטחון לאומי כ"פעולה פרובוקטיבית".

ח''כ איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)
ח''כ איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)

טורקיה גינתה גם היא את עלייתו של בן גביר, ומסרה כי "אנו מודאגים ומגנים את הפעולה הפרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במסגד אל אקצא, בחסות משטרת ישראל. אנו קוראים לישראל לפעול באחריות למניעת פרובוקציות כאלו שיפגעו במעמדם ובקדושם של האתרים הדתיים בירושלים ויגרמו להסלמה באיזור".

בתוך כך, גם מספר מדינות מערביות גינו ובראשם ארצות הברית, כאשר השגריר בישראל טום ניידס מסר: "מה שאמרתי לממשלה היה ברור, המעשה הזה לא מקובל". כמו כן, משרד החוץ הצפרתי פרסם הודעה ובה נאמר: "אנו מזכירים את זיקתנו המוחלטת לשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. כל פעולה שמטרתה הטלת ספק בו כרוכה בסכנת הסלמה ויש להימנע ממנה".

כאמור, הבוקר עלה השר לביטחון לאומי בן גביר להר הבית וכוחות משטרה גדולים ליוו אותו. השר סיים את ביקורו ללא אירועים חריגים. בן גביר אמר בהר כי "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס. הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל".