על רקע הסערה סביב תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין לרפורמה במערכת המשפט, התכנסו היום (שני) סיעות הכנסת לישיבותיהן השבועיות. בשל כך, תקף יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי ממשלתו עושה "טרור מול המערכת המשפטית". מנגד, ענה נתניהו כי "קיבלנו מנדט מהציבור לבצע את מה שהבטחנו בבחירות".

שר המשפטים לשעבר מסביר: מה דרוש תיקון ברפורמה של לוין?
מומחה מזהיר: "ישראל תוציא את עצמה ממעגל המדינות הדמוקרטיות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בישיבת סיעתו, ואמר: "בשבוע האחרון התחלנו בביצוע המדיניות אותה הבטחנו לציבור - ולשמה נבחרנו. אנחנו לא ממתינים. ואני חושב שכבר מרגישים זאת היטב, הקמנו ממשלה אחרת, עם מדיניות אחרת ויש לנו כוונה להתנהל אחרת: בכלכלה, ביחסי החוץ, בביטחון, בבלימת איראן, בתחבורה, בתחום המשפטי ובחינוך".

"קיבלנו מנדט ברור מהציבור כדי לבצע את מה שהבטחנו בבחירות - וכך נעשה", הוסיף, "זאת מהות הדמוקרטיה – זה מימוש רצון הבוחר. אנחנו לא נבהלים מהקמפיין התקשורתי החד-צדדי נגדנו, ואנחנו לא נרתעים אל מול ההסתה שמשתוללת נגדנו. אנחנו מגנים בתקיפות את החרפה שבשתיקת האופוזיציה ומערכת אכיפת החוק - אל מול מפגן השנאה שמציג את שר המשפטים כקצין ss, ומשווה את ממשלת ישראל לרייך השלישי".

בנימין נתניהו על הרפורמה במערכת המשפט: "זה לא הורס את הדמוקרטיה". צילום: ערוץ הכנסת

גנץ: "הממשלה עושה טרור מול המערכת המשפטית"

בנוסף, נאם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ: "בימים האחרונים זה ברור שרה"מ נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת, הוא רוצה אותה במצב מאוזן. זה ברור שהוא רוצה לנצל רוב רגעי ולהצית מאבק בין השבטים בחברה הישראלית, זה ברור שהם החליטו לסחוט את דוושת הגז בדהרה, טרור מול המערכת המשפטית והדמוקרטית. אני מבקש לומר, אנחנו שמייצגים רוב שמתנגד להפיכה המשטרית, לא נגיע לוועדות הכנסת כעניים המחזרים בפתחים, אם לא נגיע להסכמות נתניהו ושותפיו יאבדו מהלגיטימציה שלהם ברוב חלקי החברה הישראלית, וגם בקרב שותפיו. אם לא יהיו הסכמות, הציבור ואנחנו נהיה ברחובות.

"אני מבקש לפנות למפלגות הקואליציה, רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית, רובכם מתנגדים לכך שפוליטיקאים ימנו שופטים באופן בלעדי, רובכם מתנגדים לכך שרוב של 61 יוכל לדרוס כל מיעוט ללא הגנה וללא מעצורים, ... אתם, אנשי הימין ליברלי, אוהבי המדינה, הראשונים שצריכים לצאת ולמחות. תצאו להיאבק למען מה שאתם מאמינים בו, נגד פירוק הדמוקרטיה והמהלך הדורסני וחסר המעצורים. זה הזמן לצאת בהמונים ולהפגין, הגיע העת להרעיד את המדינה, ננהג לפני החוק, אבל נמקד את המחאה".

בסיום דבריו פנה גנץ ישירות לנתניהו: "מדינת ישראל בלי מערכת משפט חזקה ועצמאית –תהיה חלשה מול אויבינו ובמאבק על הלגיטימציה שלנו. מדינת ישראל נכה דמוקרטית – תהיה גם נכה ביכולת לגייס את החברה הישראלית למען הביטחון והכלכלה. אם אתה סבור שנעשה לך עוול משפטי – אל תתקן אותו בעוול למדינת ישראל ולחברה הישראלית. זהו מעשה אנטי פטריוטי ואנטי ציוני. אם תמשיך בדרך שבה אתה הולך– האחריות למלחמת האחים המחרחרת בחברה הישראלית יהיה עליך. אני אומר לך היום באופן הברור ביותר - אתה בחרת בחרפה – ואנחנו נבחר במאבק צודק".

מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "גנץ שלא מגנה השוואה של שר המשפטים לנאצי ואת ממשלת ישראל לרייך השלישי הוא זה שזורע את זרעי הפורענות". בהמשך פרסם נתניהו עצמו תגובה נוספת: "אני שמעתי את הדברים של חבר הכנסת גנץ ואני חייב להגיד לכם שאני מזועזע, זו קריאה ברורה להמרדה מעל בימת הכנסת. מי שלא מגנה את ההשוואה של שר המשפטים לנאצי, ואת ממשלת ישראל לרייך השלישי, הוא זה שזורע את זרעי הפורענות. ואני קורא לבני גנץ - חזור בך מיד".

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפיד: "זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני"

אחריו נאם יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד: "זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני, זה ביטול של מגילת העצמאות, זה ינתק את ישראל ממשפחת המדינות הליברליות. זה לא תיקון הדמוקרטיה, זה חיסול הדמוקרטיה. מדינה שבה לממשלה מותר הכל, היא לא דמוקרטיה. מדינה שמבטלת בוקר אחד את כל האיזונים והבלמים שיש על השלטון, היא לא דמוקרטיה. פוליטיקאים ימנו שופטים כנועים שיעשו מה שאומרים להם. השופטים יהיו שפוטים של הממשלה. כל שופט שיסכים להתבזות בכך שזה תהליך המינוי שלו, הוא מראש משרת השלטון.

"ה״דמוקרטיה״ של יריב לוין היא משטר של רשות אחת, שבו לרוב מותר לעשות כל מה שמתחשק לו. זה מה שיריב תמיד רצה, הוא רק חיכה שנתניהו יהיה מספיק חלש כדי להכנע לתוכנית שלו. אם השלטון ירצה להתעמר במיעוטים, לפגוע בכבוד האדם, לבטל את חופש הביטוי, למנוע מאתנו להתמודד בבחירות הבאות – זה מה שיקרה. היועצים המשפטיים לא יעצרו אותם. הם יהיו חותמת גומי. מדינה שבה לממשלה מותר הכל, היא לא דמוקרטיה. מדינה שמבטלת בוקר אחד את כל האיזונים והבלמים שיש על השלטון, היא לא דמוקרטיה. אם שינוי המשטר שמציע יריב לוין יעבור, לא נהיה דמוקרטיה. המחירים שנאלץ לשלם על כך הם מזעזעים. בכלכלה, בבטחון, ביחסי החוץ. הממשלה יודעת את זה, רק לא אכפת לה. כמו כל ממשלה לא דמוקרטית בעולם, כל מה שמעניין אותם זה להחזיק בשלטון, לא מה יקרה לאזרחים".

יאיר לפיד על הרפורמה במערכת המשפט: "השופטים יהיו שפוטים של הממשלה, שינוי משטר קיצוני". צילום: ערוץ הכנסת

מיכאלי: "הממשלה הזאת אלה לא נבחרי ציבור - זו חבורה של קבלני הריסות"

בהמשך, סיעת העבודה התכנסה לישיבתה השבועית, במהלכה אמרה יושבת הראש, השרה לשעבר, מרב מיכאלי "ברכות לממשלה החדשה. עוד לא בת חודש וכבר הצליחה לקחת אותנו לפחות חמישים שנה אחורנית. רק דמיינו לכם מה היא תספיק לעשות בשנה ומשהו בקושי שהיא תחזיק, אם בכלל. אין ספק שלהרוס זאת מומחיות. ואין ספק שיש לנו פה מומחים בהרס וחורבן".

"החבורה הפירומנית הזאת עוברת משרד אחרי משרד ופשוט מחרבת והורסת. שר החינוך הורס את החינוך, שר המשפטים הורס את מערכת המשפט ואת הדמוקרטיה של מדינת ישראל, שרת התחבורה הורסת את התחבורה. וכך ממשרד למשרד, יוזמה אחרי יוזמה, אלה לא נבחרי ציבור – זו חבורה של קבלני הריסות. דורסים ורומסים אותנו, דורסים את משלמות ומשלמי המיסים, דורסים את המשרתות והמשרתים בצבא, דורסות ודורסים את מי שמחזיקים את המדינה הזאת על הכתפיים שלהם. הם דורסים אותנו הרוב החילוני וחושבים שנעבור על זה בשתיקה". הוסיפה.

היא המשיכה ותקפה את הממשלה: "ראיתם את ההפגנות בשבת? זאת רק ההתחלה. אל תטעו, אנחנו נצא החוצה לרחובות, שבוע אחר שבוע, יותר ויותר בכל שבוע עד שנחליף אתכם. הממשלה הזאת ממשלת נתניהו היא ממשלת החורבן. ואנחנו לא ניתן לה להמשיך לחרב, נאבק בכל יוזמה ובכל הרס שכזה בכל מקום, בכנסת, מחוץ לכנסת, עד שננצח".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

סמוטריץ': "המחנה הלאומי אמר מאז ומתמיד - לא למלחמת אחים" 

לאחר מכן, נאם יו״ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בישיבת הסיעה, ואמר: "אני רוצה לפתוח בגיבוי וחיזוק לידידי שר המשפטים יריב לוין. הוא האיש הנכון במקום הנכון להביל את הרפורמה במערכת המשפט, יחד עם יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט חבר הכנסת שמחה רוטמן שעסוק כולו בשנים האחרונות בתיקון הפגמים של המערכת המשפט הישראלית".

"כבר במערכת הבחירות זיהינו את הדרישה הציבורית לתיקון והצגנו את תוכנית חוק וצדק לציבור", הוסיף, "גם חבריי בליכוד ובמפלגות החרדיות שמו את התיקון הנצרך הזה על השולחן לפני הבחירות והעם אמר את דברו. קיום הבטחות בחירות אינם פריווילגיה או זכות, אלא חובה דמוקרטית ומוסרית שלנו לציבור".

לאחר מכן אמר יו"ר הציונות הדתית: "אנחנו עדים למתקפה פרועה, של אישים שונים נגד השר לוין וזה עצוב כפליים כשמילים קשות ואיומים במלחמת אחים מגיע מהדרגים הרמים ביותר. מאז ומעולם, אז והיום המחנה הלאומי אמר: לא למלחמת אחים. אני מציע לכולם לחדול באחת את השיח המתלהם והמסית. תיקון המערכת המשפטית והדמוקרטית, לאחר המהפכה השיפוטית שהובלה על ידי מספר אנשים מצומצם שבחוכמה רבה שכפלו את עצמם, ויצרו מוקד כוח בלתי מוגבל שהשמיט את כוחו של הציבור אינו קץ הדמוקרטיה, הוא מהות הדמוקרטיה".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

"לא אחיה יום אחד במדינה בלי מערכת משפטית חזקה ועצמאית. מערכת שתדאג לזכויות הפרט ופחות תקדם אג'נדת שמאל רדיקלית. התיקון מתחיל. בית המשפט אין לו חרב ואין לו ארנק - יש לו את אמון הציבור. בית משפט מגוון וחזק שנותן סעד לחלש ומגן על זכויות האזרח הקטן. לשם אנחנו חותרים ולשם בע"ה הממשלה הלאומית תגיע", ציין.

כמו כן, התייחס לעניינים הקשורים לתפקידו כשר האוצר, ואמר: "הבטחת בחירות נוספת עיקרית של כולנו הייתה טיפול מהיר ביוקר המחייה שמורגש בכל כיס ישראלי. אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ. בשבוע האחרון אני יושב עם גורמי המקצוע במשרד האוצר עד השעות הקטנות של הלילה, התחלנו לעבוד על תקציב אחראי וחשוב לטובת אזרחי ישראל. בקרוב מאד נציג בפני אזרחי ישראל צעדים מיידים שישפיעו על כל בית בישראל". 

גפני: "לא נסכים להעדפת אוכלוסיה אחת על אחרת"

כמו כן, נאם יו"ר דגל התורה משה גפני שאמר: "לא נסכים להעדפת אוכלוסיה אחת על אחרת, זה דבר חמור שאין כדוגמתו, התקצוב של החינוך החרדי הוא הרבה פחות מבמקומת אחרים. בין החתומים על המכתב אלו ראשי הרשויות הערביות. בכל יישוב יש ילדים שלומדים בחינוך חרדי כזה או אחר אבל הם תושבי היישוב. ובמכתב הזה כותבים ראשי הרשויות שילד חרדי, לא יקבל מהחינוך הכולל". 

משה גפני בישיבת סיעת דגל התורה (צילום: מרק ישראל סלם)
משה גפני בישיבת סיעת דגל התורה (צילום: מרק ישראל סלם)

בן גביר: "ראינו בהפגנות הסתה נגד השר לוין"

לבסוף, נאם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית: "הבוקר קיימתי ישיבה ראשונה עם סגל הפיקוד של המשטרה, פגישה טובה, אנשים רציניים ברוך השם וכוח אדם מאוד מאוד איכותי ומוסר נפש למען מדינת ישראל. אמרתי להם שאנחנו ניתן להם את הגיבוי, גם בחקיקה, גם בתקציבים, אבל בד בבד אמרתי, שעם הסמכות באה אחריות".

"לדעתי האירוע שהתרחש סביב שחרורו של המחבל כרים יונס, זה אירוע שהוא תקלה של המשטרה שאסור לה לחזור על עצמה", הוסיף, "לא יכול להיות שפורעי חוק יסיתו נגד מדינת ישראל, לא יכול להיות שבמדינת ישראל שלנו יהיו דברי שבח למחבלים, לטרוריסטים, מיצג שהידים שעשו במקום הזה, וזה לא סוד שאני נתתי הנחיות למשטרה להתערב, לפעול, לעצור, להפסיק ושבוע הבא אמור להשתחרר מחבל נוסף ואני מקווה שהתקלה הזו לא תחזור על עצמה".

איתמר בן גביר בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
איתמר בן גביר בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

לאחר מכן אמר בן גביר: "ואם כבר מדברים על פורעי חוק, אני אתייחס בעוד משפט אחד למה שראינו בתל אביב, בהפגנה. אני בעד הפגנות, בעד חופש ביטוי, אבל גם ראינו פגיעה קשה בדמוקרטיה, הסתה נגד השר יריב לוין, חסימת כבישים. אני אמרתי לסגל הפיקוד של המשטרה, אני בעד הפגנות, אבל מי שחוסם כביש ומי שמתפרע, צריך להעצר ודין הפגנה בתל אביב כדין הפגנה בירושלים, דין הפגנה של השמאל כדין הפגנה של הימין".