הפגנת המטריות והדגלים: גשם הזלעפות שהחל לרדת היום (שבת) כבר בשעה 18:00 לסירוגין, לא הרתיע רבבות מפגינים שהגיעו לכיכר הבימה בתל אביב, גם ממקומות מרוחקים, כאשר הם מצויידים במטריות, בדגלים ובשלטים. תקלה במערכת החשמל, גרמה כשעה לפני תחילת העצרת לכיבוי התאורה בבימת הנואמים, ותחילה, גם מערכת ההגברה לא עבדה. סמוך לשעה 20:00, הגשם נחלש בהדרגה עד שנעלם ומערכת הכריזה חזרה לפעול.

הסתיימה הפגנת הענק בתל אביב; מאות מפגינים מנסים כעת לחסום את איילון

כוחות גדולים של משטרה ומג"ב נראו בדרכים המובילות לכיכר הבימה והכבישים באזור נסגרו לתנועת כלי רכב. בצירי תנועה המובילים למרכז תל אביב נוצרו עומסי תנועה כבדים ורבים נאלצו ללכת קילומטרים ארוכים ברגל, עם מטריות, לנוכח הגשם שירד ללא הפוגה. "הייתי שעה בפקקים, הצלחתי למצוא מקום חנייה בחניון ליד בית החולים איכילוב ומשם באתי ברגל. החניון יקר, אבל העיקר שהיתה חניה", סיפרה צעירה שהגיעה מרעננה.

הפגנת הענק בכיכר הבימה. צילום: אבשלום ששוני

"עוד לא שמעתי על מישהו שנמס מהגשם, אבל שמעתי על דמוקרטיות שנמסו. אנחנו בתקופת חירום, במאבק על הבית, על דמותה של מדינת ישראל", סיפר אסף, שהגיע מאבן יהודה, כאשר הוא נושא על כתפיו את בנו.

אם ובתה שהגיעו מקיבוץ חצרים בדרום, סיפרו שיצאו כבר בשעה 16:30 לתל אביב, כדי להספיק ולהגיע להפגנה. "אנחנו בתקופה היסטורית של מאבק על הדמוקרטיה ועצמאות בית המשפט", הן הסבירו כאשר הם מצטופפות מתחת למטריה.

80 אלף מפגינים נגד הממשלה בתל אביב (צילום: אמיר גולדשטיין)
80 אלף מפגינים נגד הממשלה בתל אביב (צילום: אמיר גולדשטיין)

הצפיפות בכיכר הייתה רבה והיא הייתה צרה מלהכיל את ההמונים. בעבר כבר היו בתל אביב הפגנות ועצרות גדולות יותר, עם מאות אלפי משתתפים, אבל הן התקיימו בכיכר רבין, שסגורה בשל עבודות התשתית להקמת "הקו הירוק" של הרכבת הקלה, ואף בכיכר המדינה, שהפכה לאתר בנייה.

בני גנץ במהלך ההפגנה  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ במהלך ההפגנה (צילום: אלעד מלכה)

מאחר וכיכר הבימה הייתה צרה מלהכיל את ההמונים, רבים הצטופפו על גגות וחצרות הבניינים המשקיפים על הכיכר וגם הרחובות הסמוכים היו צפופים באלפי מפגינים שלא הצליחו לפלס את דרכם לכיכר העמוסה. היו מפגינים שהקדימו והגיעו כשעתיים לפני תחילת ההפגנה, כדי לתפוס מקום טוב סמוך לבימה. "רציתי להיות קרוב לבימה והמתנתי הרבה זמן בגשם, אבל זה היה שווה", סיפר אלי, שהגיע מראשון לציון.

"אני עובד בהיי-טק ומה שקורה במדינה עלול לפגוע בכולם. חשוב לשמור על הדמוקרטיה והערכים", הסביר רמי, צעיר מתל אביב, שהניף שלט מחאה מאיר עיניים. אברהם וחנה, תושבים ותיקים מתל אביב, לא נרתעו ממזג האוויר הגשום: "אנחנו כאן למען המדינה שלנו. נצא בכל שבוע לרחובות, אם צריך, כדי לשמור על בית המשפט והדמוקרטיה", הם הסבירו כאשר הם מצטופפים בין המפגינים הרבים.

הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בין המפגינים היו גם צעירות וצעירים רבים והכיכר הפכה לשעה קלה למפגש בין דורי. "זה העתיד של המדינה שלנו. לא ניתן לפגוע בבית המשפט, כי זה יפגע בעתיד של כולנו", הסביר חיים, כאשר הוא עומד בסמיכות לחבריו. המפגינים הרבים היו טעונים ודרשו להקדים את תחילת העצרת, לנוכח הגשם והצפיפות. במהלך הנאומים, הגיבו רבים בקריאות בוז כאשר הוזכר שמו של נשיא המדינה יצחק הרצוג. "הנשיא צריך להיות 'המבוגר האחראי' ולהתערב. אסור לו לעמוד מהצד", הסבירה אחת מהמפגינות.

הפגנת ענק בכיכר הבימה, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת ענק בכיכר הבימה, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

הנואמים התקבלו בזה אחר זה בתשואות. כאשר הזמר עברי לידר עלה לשיר, הצטרפו אליו אלפים בשירה, וכאשר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא ביקש מ"בני האור" להדליק את הפנסים בטלפונים הסלולאריים, אלפים נענו והניפו טלפונים סלולאריים מוארים.

בין המפגינים הייתה קבוצת צעירים, הפעילים ביש עתיד וגם פעילי שמאל, בהם פעיל שהניף שלט עליו נכתב "שלום עכשיו" על רקע ציורי דגלי ישראל ופלסטין. עוד לפני תום הנאומים, החלו חלק מהמפגינים לצאת באיטיות בין ההמון המצטופף בכיכר ולהתחיל בצעדות לכיוונים שונים, כאשר חלקם מניפים את דגלי המדינה.

על רקע הכוחות הגדולים של המשטרה, החלו תהלוכות לכיוון רחוב הירקון וצומת עזריאלי, שם הייתה היערכות מיוחדת, מחשש לחסימת הצומת ונתיבי איילון. עומסי התנועה הכבדים באזורים נרחבים בתל אביב נמשכו עד לשעות הערב המאוחרות ולעיתים נראה היה שמערך התנועה קורס.

צעדת הלפידים נגד הממשלה בתל אביב (צילום: קריים מיניסטר)

"זו שעת חירום, חייבים להתגייס, חייבים לצרת לרחובות, מתחילה מתקפת הנגד שלנו", הכריז עו"ד שרגא, שהבטיח שזו רק ההתחלה, תוך שהוא והמארגנים הנוספים מהתנועה לאיכות השלטון מקפידים שלא לאפשר לפוליטיקאים לנאום. אולם, לכיכר הבימה גם הגיעו פוליטיקאים רבים ממפלגות המרכז והשמאל, מהעבר ומהווה, כדי להביע תמיכה פומבית והזדהות, אבל הפעם זו הייתה הפגנת המונים, ללא נאומים של פוליטיקאים.