בקואליציה מנסים להאיץ את ההפיכה, אך בינתיים באופוזיציה מצליחים לשבש את לוח הזמנים: ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת המשיכה בדיונים בנושא הצעת חוק היועצים המשפטיים.

הדיון בוועדה התעכב לאחר פיליבסטר ארוך במליאת הכנסת, שהסתיים בבוקר לאחר שעות של דיונים. במהלך זה ביקשה האופוזיציה למעשה להתיש את חברי הקואליציה, שנשארו ערים לאורך הלילה, בהם גם שרים. בכך הם הביאו לדחיית דיוני ועדות הכנסת השונות שנקבעו לאתמול, בהן ועדת החוקה העוסקת בהרחבת החוק הנורווגי וברפורמה המשפטית.

באופוזיציה הודיעו כי כך ייראו דיוני מליאת הכנסת בימי שני, וכי בכוונתם למשוך זמן כל עוד זה בשליטתם. המטרה היא לדחות את דיוני הרפורמה המשפטית ולייצר "פקק חקיקה", מה שעשוי לגרום לסכסוך בתוך חלקי הקואליציה. זאת לאחר ההבטחה שניתנה על ידי הליכוד לשותפות בהסכמים הקואליציוניים להעביר חוקים עוד בטרם העברת תקציב המדינה, שצפוי לעבור בסוף חודש מרץ.

בינתיים, ההפיכה של לוין מממשיכה להתקדם. פרופ' יצחק זמיר, שהיה היועץ המשפטי לממשלה ושופט בית משפט העליון, הזהיר כי "זה לא תיקון המצב הקיים. זה לא שינוי, אלא מהפך ב־180 מעלות". "אני רוצה לתאר מקרה תיאורטי, שלא יכול לקרות", הוסיף. "נניח שממשלה כלשהי בעתיד מחליטה לעצור יריב פוליטי משום שמתח ביקורת. בא היועמ"ש ואומר שזה לא חוקי. הממשלה יכולה לעצור זאת? אני כמשפטן חושב שההצעה המונחת על השולחן מאפשרת לממשלה לעשות בדיוק את המקרה הזה".

יו״ר סיעת המחנה הממלכתי ח״כ זאב אלקין אמר: "אנחנו משתמשים בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים ברשותנו על מנת לעכב ככל האפשר ולשבש את החקיקה הדורסנית של הקואליציה לשינוי שיטת המשטר בישראל. פעלנו בנחישות וכך נמשיך לפעול".

לפי לוח הזמנים שמשרטטים בקואליציה לצד העברת התקציב, הכוונה היא להעביר בקריאה ראשונה את סעיפי החוק השונים במסגרת ההפיכה של לוין, ובכנס הבא, שייערך בחודש מאי, להשלים את החקיקה. 

בתוך כך, לאחר שתקפה אותו בחריפות על רקע ההפיכה המשטרית שהוא מקדם, ולאחר שהוא הגיב בתקיפות לדבריה - נפגשו אתמול שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בפעם השנייה מאז שנכנס לוין לתפקידו. מדובר בפגישת העבודה הראשונה בין השניים. שכן הקודמת, בשבוע שעבר, הוגדרה כפגישת היכרות.

נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות (צילום: שיר טורם, פלאש 90)
נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות (צילום: שיר טורם, פלאש 90)

לקראת ההכרעה בעניינו של יו"ר מפלגתם אריה דרעי, חברי ש"ס עולים למתקפה נגד בית המשפט העליון. ח"כ אברהם בצלאל אמר על השופטים בערוץ הכנסת כי "אם יפסלו אותו, הם יורים לעצמם בראש".

אריה דרעי  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ואילו שר הרווחה יעקב מרגי מסר ל"מעריב": "הפסילה המסתמנת של השר דרעי תפגע עוד יותר באמון הציבורי בבית המשפט, שנמוך גם ככה. במשך שנים השופטים מסמסו את המהפך של 1977. אנחנו נחזיר את המהפך עם התוכנית המשפטית". בכוונת דרעי לכנס את מועצת חכמי התורה ולהכריע בפורום הזה בנושא, במטרה לקבל רוח גבית.