בימים אלה ממשיך הנשיא יצחק הרצוג לקיים שיחות חשאיות עם בכירים בממשלה, בכנסת ובמערכת המשפטית, במטרה לייצר ערוץ הידברות ושיח בין הרשויות ובין מקדמי הרפורמה המשפטית למתנגדיה.

עד כה נפגש הנשיא לשיחות מעמיקות עם שורה ארוכה של בכירי המערכת הפוליטית, וכן עם בכירי המערכת המשפטית, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית משפט העליון השופטת אסתר חיות.

אתמול קיים הנשיא פגישה נוספת, עם ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד. השניים נפגשו בתל אביב ושוחחו ארוכות. יצוין כי מדובר בחלק קטן משלל השיחות והפגישות שקיים הנשיא הרצוג במעגלים שונים במסגרת מאמציו לשמוע את כל הצדדים, להשמיע את עמדתו ולייצר דו־שיח שיוביל להסכמות ויפחית את המתח.

גורמים ששוחחו עם הרצוג בימים האחרונים שמעו ממנו, בין היתר, תגובה על הביקורת שנמתחת עליו מצד מתנגדי הרפורמה, לרבות יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא, שטוענים כי לנשיא יש סמכות להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה.

בפועל, אין לנשיא המדינה סמכות זאת, והכלים שעומדים לרשותו מוגבלים יחסית. עם זאת, הנשיא נחוש להפעיל את כוחו ואת השפעתו בכמה מובנים, כאשר מטרתו המרכזית היא לא רק להדגיש את הצורך בדו־שיח בין הצדדים, אלא למצוא את מנגנון ההידברות שיוביל להשגת ההסכמות בין הבכירים בשלוש הרשויות.

בשיחותיו עם הבכירים הפוליטיים ועם בכירי מערכת המשפט הנשיא הביע דאגה עמוקה נוכח התרשמותו כי בקרב שני הצדדים מתרחשת הקשחת עמדות. ההתנגדות לרפורמה, שתחילה לא הייתה כה נחרצת, עלתה מדרגה כתגובה על התנהלות הממשלה ועל האמירות הבוטות של חלק מחבריה ושל חברי הקואליציה המכהנת. הנשיא מזהיר בשיחותיו כי המתח הרב שנוצר עלול להתפתח למשבר משמעותי ביותר, ואף להביא לקרע מסוכן בחברה הישראלית.

מחד, בכירי הממשלה חוזרים ומדגישים כי הגיעו לשלטון על מנת לקיים הבטחות, ובין היתר להעביר את הרפורמה במערכת המשפט שמופיעה בסעיף 49 של ההסכמים הקואליציוניים כאחד הנושאים הנמצאים בעדיפות עליונה. מאידך, רוב אנשי המשפט בטוחים כי אין לשנות דבר במערכת המשפטית, אף שקיימים משפטנים בעלי עמדות גמישות יותר.

עוד עלה בשיחות שקיים הנשיא כי הקשחת העמדות היא התוצאה של החשדנות שנוצרה נוכח התנהלות הממשלה בקידום הרפורמה.

מדובר בהתנהלות שבעיני רבים במערכת המשפט נתפסת כאגרסיבית ובלתי מתפשרת, ומורידה את נכונותם לפתוח במשא ומתן ולהיכנס להידברות עם הממשלה. בשיחות החשאיות הנשיא הביע את דאגתו נוכח עוצמת ההתנגדות העולה והגוברת לרפורמה המשפטית.

הרצוג מעביר מסר לבני שיחו כי על כולם לראות את רמת האחריות המוטלת על כל אחת ואחת מהרשויות, כולל מערכת המשפט. הוא התייחס לטלטלה הציבורית ולכך שהמתקפות ההדדיות משפיעות על שלל תחומים, ובין היתר על עולם הכלכלה על שלל היבטיו, כולל ריביות של אגרות החוב של ישראל. לדעתו של הרצוג, יש לקחת את זה בחשבון בהתנהלות הכוללת סביב הרפורמה.

ההערכה היא כי ראש הממשלה נתניהו, שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) תמימי דעים בנחישותם להעביר את חלקי הרפורמה כבר במהלך כנס החורף של הכנסת. השאלה היא רק בהיקפי השלב הראשון שלה.