שינוי ברפורמה? יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת שמחה רוטמן, הציג הבוקר (רביעי) שינויים ותיקונים במסגרת "הצעת חוק-יסוד: השפיטה" והרפורמה המשפטית, אותה הציג שר המשפטים יריב לוין. במסגרת ההצעה, יבוצעו תיקונים בסעיפים העוסקים בפסילת חוקים על ידי בית המשפט, הרכב הוועדה למינוי שופטים ועילת הסבירות.

לפי התיקונים שאותם הציג חבר הכנסת רוטמן, חוק יוכל להפיסל על ידי בית המשפט רק ברוב מוחלט של כל הרכב השופטים. זאת, לעומת ההצעה שאותה הציג השר לוין, בה החוק יכול להיפסל ברוב של 80% מהרכב השופטים בבית המשפט העליון. בהצעה נכתב כי "בית המשפט העליון לא יוכל ליתן פסק דין או החלטה כאמור בסעיף קטן (א) אלא בהרכב הכולל את כל שופטי בית המשפט העליון, ובלבד שכל שפטי ההרכב הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק-יסוד".

יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

כמו כן, על פי ההצעה לא יהיה ניתן לפסול חוק ברוב של 61 חברי הכנסת, והוחלט שהוא יהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית. בנוסח ההצעה נכתב כי "בית המשפט העליון לא יוכל ליתן החלטה החלטה בעניין תוקפו של חוק בהתאם כל אלה: החוק הכולל את הוראת ההתגברות התקבל ברוב של חברי כנסת בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית".

עוד נכתב, כי בית המשפט לא יוכל לקבוע שהחלטה של ראש הממשלה או נבחר ציבור אחר - לא סבירה. זאת הקלה אל מול הנוסח של השר לוין, שביטל באופן גורף את עילת הסבירות, ולמעשה עילת הסבירות נשארת בידי השופטים בפסקי דין של "האזרח הקטן".

בנוסף, על פי ההצעה של רוטמן, יהיה גם שינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים, כאשר יתקיים רוב של 5 מתוך 9, במקום 7 מתוך 11, כפי שהציע שר המשפטים. למעשה, הוועדה תהיה מורכבת משלושה שופטים, חמישה נציגים לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה. בתוך כך,הוועדה תורכב מנשיאת העליון, נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס ונשיא בית משפט השלום בדימוס, שייבחרו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא העליון. כמו כן, בוועדה גם ינכחו שר המשפטים ושני שרים נוספים שתקבע הממשלה. בנוסף, הוועדה גם תורכב משלושה נציגי הכנסת שהם יושבי ראש ועדות הכנסת, החוקה וביקורת המדינה. 

אסתר חיות  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, מגיש ההצעה, חבר הכנסת רוטמן, שוחח הבוקר עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM. רוטמן אמר כי "המסמך שלוין הציג לא מונח על שולחן של אף אחד. מגיע לציבור דיון מהותי באשר לרפורמה. הצגתי נוסח מטעמי לקראת הדיונים שאמורים להיפתח בשבוע הבא. חלק טענו שאני מחמיר וחלק טענו שאני מקל. מצד אחד מתקיים דיון רציני, מעמיק, ומהצד השני, שהוא הצד המקצועי כביכול, יש התבטאויות מתלהמות".

בהמשך, תקף: "אני חושב שמי שביקר בחריפות רבה כל בדל של מילה שנאמרה על ידי חברי האופוזיציה, חברי המפלגות משתמשים במילים מרי אזרחי. רבותיי, איבדתם פרופורציות. יש מחלוקת, יש ציבור שהצביע בצורה מסוימת, למה לדבר על פוגרום וכיתת יורים? למה לדבר על טנקים?".

בסיום השיחה, התייחס חבר הכנסת רוטמן להכרעה באשר לבג"ץ דרעי, והדגיש: "יצאתי מתוך נקודת הנחה, לצערי, שכאשר שופטים מצהירים אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, זה רק בכאילו, זה לא באמת. בפעם אחרונה שבדקתי, גם שופטי בג"ץ נותנים את אותה הכרעת אמונים. אם בית משפט לא מכבד את החוק, אני לא יודע למה הוא בית משפט. זו שאלה באזרחות, לא במשפטים ולא בפוליטיקה". 

שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

כאמור, הרפורמה המשפטית אותה הציג שר המשפטים גרמה לסערה במערכת הפוליטית ובמערכת המשפט. בשבוע שעבר, תקפה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בחריפות את התוכנית המשפטית שמקדם השר והזהירה כי היא משנה את זהותה הדמוקרטית של ישראל ומרוקנת את בית המשפט מכל הכלים שבעזרתם הוא יכול להגן על אזרחי ישראל. "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית "לתיקון" מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת", אמרה.

בתגובה, תקף השר לוין ואמר כי "מפל דבר. מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים. ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם. שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".