עו"ד פיני פישלר, יו"ר משותף של ועדת המשטרה של לשכת עורכי הדין, התייחס הבוקר (שלישי) לעדותו של תנ"צ יואב תלם, עדות תנ"צ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאל"כ בתקופת חקירות רה"מ נתניהו בתיקי האלפים. בשיחה עם יואב מינץ בתכניתו ברדיו צפון אמר: "העדויות עשויות להוביל את השופטים לביטול כתב האישום בתיק 4000 ולזיכוי".

הדיונים במשפט נתניהו התחדשו: כתב אישום הוגש נגד תושב טבריה בגין הטרדת הדס קליין

פישלר נשאל בפתח הראיון עם הציטוט שיוחס לתלם, לפיו במסגרת פרשת NSO הוא נשלח לאולפנים לשוחח על אמצעים טכנולוגיים שרק אחר כך הבין אותם. "הדברים מדברים בעד עצמם, לא הופתעתי. יואב תלם, יש לו הרבה מאד זכויות, אני מכיר אותו היטב. הוא היה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. היום סגן ראש אגף חקירות מודיעין של משטרת ישראל ובעצם החוקר מספר 2. הוא עבד בלהב 433 ונשלח אז לתקשורת כדי לדבר על אותה סערה של תומר גונן ב'כלכליסט' על פגסוס. אני מזכיר לכם שבהתחלה הם בכלל הכחישו את הענין של פגסוס, אח"כ זה הפך למובן. אח"כ שוחחנו על עוד אמירה שנחרתה אצלי בזיכרון: 'אנומליה טכנולוגית אוטומטית'". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תנ''צ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאל''כ בתקופת החקירות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
תנ''צ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאל''כ בתקופת החקירות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


"אז מה יואב תלם משדר?" המשיך פישלר, "רואים שהוא נשלח לחזית בטרם הכיר את הפונקציות הנוראיות של פגסוס, רק כדי להשקיט את הציבור. לימים היתה שם ועדת בדיקה ובשורה התחתונה הכתובת היתה על הקיר. הוקם אז צוות בדיקה שלטעמי היה בניגוד עניינים: בראשותה היתה המשנה ליועהמ"ש עמית מררי ושני בכירי שב"כ בדימוס והמפכ"ל רוני אלשייך היה סגן ראש שב"כ אז הם בוודאי הכירו בצומת כזה או אחר. היו כמה מימצאים חמורים אבל באופן כללי הוועדה "החליקה" את הענין. אז מה האדם הסביר למד מעדותו של יואב תלם? אני למד שהגולם קם על יוצרו. המערכת הטכנולוגית הזאת "האנומליה הטכנולוגית האוטומטית", זאת שבאים בפני שופט ואומרים לו: "הנה צו בוא תחתום", ספק אם השופט עצמו יודע היום על מה הוא חתם, כי יואב תלם עצמו מודה שהוא לא ידע הכל. מה קורה בין צו האזנת סתר ובין ה'אנומליה הטכנולוגית האוטומטית".



מה באמת מתכוון יואב תלם כשהוא אומר בעדותו: "מוניתי לסייע לצוות ורק בהמשך עודכנתי שיש כוונה להאזנת סתר, גם אם לא הייתי מודע לאמצעים"?
"אני לא מבין את המשפט "לא הייתי מודע". אתן לך באופן ציורי: לא הייתי מודע לשים נהג על ההגה ולהגיד לו: "תתחיל לנסוע איך שבא לך כי אתה לא מודע לחוקי התעבורה ולתמרורים ולרמזורים ולנהגים שאתה מסכן". הנגזרת של "הלא מודע" הזה הוא ספק אם בהיותך בלתי מודע, היית גם בלתי מודע שאתם עוברים החוק".

בהתייחס למשמעות העדות של תלם, אמר: "קודם כל, זאת הייתה יריית פתיחה. העדות שלו תימשך משהו כמו 14 יום. תהיה חקירה נגדית של עמית חדד (מצוות ראש הממשלה) וגם בועז בן צור. קודם כל זה הוביל למשפט חשוב שחייבים לומר: יואב תלם סגן ראש חקירות מודיעין, אומר לז'ק חן: "תודה שאתה מאיר את עיני על נהלים על נהלים במשטרה שהוא לא מכיר. כמה זמן צריך לחקור ברצף את איריס אלוביץ? רואים שקציני משטרה עדיין לא מכירים את הנוהל ואתה לא יכול לטעות כשיש זכויות של חשודים. לאן זה יוביל? הוא עצמו ייחקר חקירה נגדית קרוב לשבועיים. אתמול היה רק הפתיח ותהיה הצגה הכי טובה בעיר. כמה פשלות וכמה דברים לא חוקיים בחקירת אלוביץ' ואשתו, הילד של אלוביץ' והחייל הבן שלא שחררו אותו בבית ולמרות שהוא חף מכל רבב".

על ההשפעה של העדות על תיק 4,000 הוסיף: "אני לא נביא. אבל זה יכול להשפיע ולשכנע את השופטים בבקשות שכבר הוגשו בשלב קודם, לבטל את כתב האישום בגלל הגנה מן הצדק וכמובן כמובן לזיכוי בתיק 4000. אבל הכי חשוב שזה מוביל לדבר אחד: רואים ש'יחידת הדגל' 433 - צריך לפרק אותה. אתה תשתכנע בזה ועוד נדבר על זה".