ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (רביעי) לאזהרות שעלו מפני גורמים בכירים בכלכלה הישראלית מפני השלכות הרפורמה המשפטית וטען כי "האמת היא בדיוק הפוכה. המהלכים שלנו הם לחיזוק הדמוקרטיה בישראל, יחזקו את כלכלת ישראל. יחזירו את ישראל למצב המשפטי של רוב המדינות בעולם, למצב שבו הייתה בעבר".

נתניהו וסמוטריץ' הודיעו: סוכמו עקרונות תקציב המדינה לשנים 2023-2024
נגיד בנק ישראל הזהיר את נתניהו: הרפורמה המשפטית תפגע בדירוג האשראי

"צמצמנו את הוצאות הממשלה הורדנו מיסים, הגדלנו את התחרות, שחררנו את המטבע וכתוצאה מכך קיבלנו את אחת הכלכלות החזקות בעולם וחיזקנו את כלכלת ישראל. לאורך השנים אנשים רבים טעו לכל אורך הדרך, אבל גם אז לפני 20 שנה בתחילת הרפורמות הכלכליות שהובלנו, אמרתי וצפיתי שיהיה לנו מאבק קשה מאוד מול חסמים של עודף רגולציה ועודף משפטיזציה. הוצאת הגז מהמים, שזכה לביקורות רבות ולמחאות ממונות, הצעד הזה כבר מכניס עשרות מיליארדי שקלים בשנה", הוסיף.

עוד אמר ראש הממשלה כי "בזכות הוצאת הגז מחיר החשמל בישראל הוא מהנמוכים בעולם. היום כולם מתברכים בו כולל אלו שהתנגדו לו. הצעד הזה התעכב במשך שנים בגלל עודף משפטיזציה. תהליכים משפטיים מיותרים עיכבו במשך שנים פרוייקטים חשובים, כמו כביש 6 והרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים. פרוייקטים שהקלו על חייהם של מיליוני אזרחים נעצרו ועוכבו במשך שנים. עודף המשפטיזציה הוא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית".

בהמשך, תקף את האופוזיציה ואמר כי "עצמאות בית המשפט תישאר כמו ברוב מדינות העולם. איש לא יפגע בזכות הקניין, לכן אין שום סיבה להפחדות. אין שום מקום לחוסר האחריות של האופוזיציה. האופוזיציה מוציאים את דיבת ישראל בעולם. כשהיא תעבור כולם יראו ששלטון החוק נשאר על כנו ואף יתחזק, כמו גם הדמוקרטיה והכלכלית החופשית. כשזכות הקניין תהיה חזקה עוד יותר. לכן כל מי שישקיע בישראל רק ירוויח. בעשור הקודם יריבנו הפוליטיים הזהירו אותו שאם לא נעשה ויתורים לפלסטינים נקבל צונאמי מדיני שיובל לצונאמי כלכלי. בפועל המדיניות שלנו הביא לפריחה מדינית וכלכלית, הסכמי אברהם". 

"גם בזמן הקורונה. הבאנו תוכנית כלכלית של מענקים וסיוע למדינת ישראל. הוצאנו את ישראל ראשונה בעולם מהקורונה, גם בריאותית וגם כלכלית. וגם במקרה הזה עשינו זאת למרות הפוליטיזציה. היינו צריכים להיאבק על הזכות להביא עוד חיסונים. הייתי צריך ללכת לכנסת על מנת לאכוף את הדבר הזה, וגם אז לא יכולתי להביא עוד מיליוני חיסונים שנשארו באירופה. אני אומר לאופזיציה תנהגו באחריות תפסיקו לפגוע בכלכלת ישראל. ואני אומר למשקיעים תמשיכו להשקיע בישראל, זה ישתלם לכם. ישראל הייתה מקום טוב להשקיע בו, ותהיה מקום עוד יותר טוב להשקיע בו", סיכם.

סמוטריץ: "המשפטיזציה מגבירה את העול הכלכלי על אזרחי ישראל"

בהמשך, התייחס גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, לאזהרות ואמר כי "יש קלישאה שלפיה שקר שחוזרים עליו שוב ושוב הופך לאמת. ביחס למצב הכלכלה הישראלית והשפעת חיזוק הדמוקרטיה, גם מיליארד שקרים לא יהפכו לאמת. כפי שציין ראש הממשלה נתוני המאקרו הפנטסטיים של ישראל ביחס לכל כך הרבה מדינות בעולם, וההשקעות המוצלות פה, הן תוצאה של מדיניות כלכלית טובה. הפחיתה את נטל המס על אזרחי ישראל. נכון להיום הרכב ההוצאה הציבורית הרבה יותר נכון ומוטה צמיחה ממה שהיה לפני 20 שנה, וגם ביחס למדינות בעולם".

"הפחתנו את החוב הלאומי ביחס למדינות אחרות בעולם. כפי שאמרתי במסיבת העיתונאים הקודמת, נמשיך את אותה מדיניות אחראית של תקציב טוב. אנחנו עובדים קשה בימים אלו ומגבשים חבילה של רפורמות ענקיות, כאלה שיפחיתו רגולציה בירוקרטיה ויחזקו את התחרות. ישראל היא אומת סטרטאפ, ודווקא על רקע חוסר הוודאות בשווקים בעולם, מדינת ישראל תהיה אי של יציבות ודאות ואחריות, וזה יהיה המקום הנכון ביותר לשים בו את הכסף".

בהמשך, פנה סמוטריץ' לאופוזיציה ואמר כי "יש לנו ויכוח פוליטי. ויכוח על הכוח. יש מי שהתרגלו לקבל הרבה כוח דרך שליטה במוקדי כוח מסוימים, ועכשיו הכוח הזה חוזר לעם. אל תפגעו במדינה בכוונת מכוון. זה שיש היום מתוכנו אנשים שהולכים בכל מקום ומנסים לייצר תהליך שתדרדר את המשק, זה חוסר אמון כלפי מדינת ישראל. מי שבאמת אוהב את ישראל יודע לנהל ויכוח, ולא הולך לשרוף רק כי הפסיד בבחירות".

בצלאל סמוטריץ' (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

גנץ: "נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל"

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לדבריו ומסר: ״במפגינים הוא מזלזל, על היועמ"שית הוא מאיים ואת הנגיד הוא מבטל - אבל הסיבה לעצור את ההפיכה המשטרית היא לא רק ירידה בדירוג האשראי ולא רק ההגנה על מפקדי צה"ל בחו"ל שתפגע - אלא קודם כל ומעל הכל משום שהיא תהרוס את הערכים הבסיסיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל. נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל והקרע שאתה יוצר בעם. עוד לא מאוחר לעצור״.

ח״כ אביגדור ליברמן: "מסיבת העיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה ושלושת השרים מוכיחה שהם מ-פ-ח-ד-י-ם, כי הם יודעים את האמת ומבינים שאף גורם בעולם לא מוכן לבלוע את השקרים והבדיות שלהם. ‏מדינת ישראל בדרך למשבר כלכלי שכמותו לא ידענו עשרות שנים והכל באחריות בנימין נתניהו".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הוסיף: "מסיבת העיתונאים ההיסטרית והמזיעה של נתניהו לא משאירה שום מקום לספק. ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר".

ח"כ גלעד קריב: ״מסיבת העיתונאים הבהולה מלמדת כי המחאה הציבורית והאזהרות של הקהילה העסקית והכלכלית מטרידות את נתניהו, אלא שכדרכם של מנהיגים פופוליסטים ולאומנים הוא בוחר להסית נגד האופוזיציה שממלאת את חובתה הציבורית, ומבטל במחי יד את האזהרות של ראשי המשק והכלכלה. מן הראוי שבמקום לכנס מסיבות עיתונאים ראש הממשלה ירסן את שותפיו הקיצוניים ויודיע על עצירת המהלכים נגד מערכת המשפט".

ח"כ נעמה לזימי: "ההתקפות חסרות הרסן מצד הממשלה על מי שמתריעים מפני ההפיכה המשטרית, מעידות על פחדנות ושחיתות שמנחות את המדיניות הזו. למהפכה המשפטית יהיו השלכות מרחיקות לכת על החברה והכלכלה הישראלית. חבל שבמקום להוציא את האנרגיות במאבק על יוקר המחיה, הם נאבקים בקולות חשובים, בריסוק הדמוקרטיה הישראלית, והפיכתה לכר פורה להעצמת טייקונים ושחיתויות על חשבון האזרחים שנושאים בנטל".

מטה מאבק עובדי ההיי טק מסר בתגובה לדברי נתניהו: "אם אין דמוקרטיה- אין היי טק, ואין כלכלה. קרנות הון סיכון וחברות גלובליות לא מתרשמות ממסיבות עיתונאים. הן חרדות מביטול של חופש הקניין, וחירויות הפרט. הן נבהלות ממדינה שאין בה מערכת משפט עצמאית- המבצר האחרון של חירות האדם. בכירי הכלכלנים, המשקיעים, היזמים, אומרים לך עצור- אז תעצור, לפני שתרסק את והדמוקרטיה. אנחנו לא נפסיק את המאבק עד שהחרב תוסר מעל ראשה של הדמוקרטיה".

כזכור, נתניהו נפגש אתמול עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בלשכת ראש הממשלה בכנסת. על פי דיווח ב"וואלה!", בפגישה הזהיר הנגיד את נתניהו מפני פגיעה בדירוג האשראי של ישראל כתוצאה מהחלת הרפורמה המשפטית. "בעולם עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות שעלולות להרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות במדינה", אמר.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: מרק ישראל סלם)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: מרק ישראל סלם)

אמש מסרו נתניהו וסמוטריץ', כי הם סיכמו את עקרונות תקציב המדינה לשנים 2024-2023. עוד נמסר בהודעה, כי "ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על גידור ההסכמים הקואליציוניים ועל הכוונה לשמור על מדיניות פיסקלית אחראית ומרוסנת, ועל התאמתה למדיניות המוניטרית של בנק ישראל למען שימור וייצוב כלכלת ישראל לארבע השנים הקרובות".

"בקרוב מאד, נביא לאזרחי ישראל תקציב וחוק הסדרים אחראיים, מוטי צמיחה ותשתיות, שיגעו בכל שכבות האוכלוסייה, יסייעו במאבק ביוקר המחיה ויצעידו את המשק הישראלי ומדינת ישראל קדימה", הוסיפו ותקפו את חברי האופוזיציה: "אל מול ההפחדות של האופוזיציה ופועלה חסר האחריות שנועדו לפגוע בעוצמתה הכלכלית של מדינת ישראל, הקואליציה מגובשת ואחראית ותעבוד יחד למען אזרחי ישראל. עוצמתה של מדינת ישראל נמדדת גם בעוצמת כלכלתה האיתנה ואנחנו נדאג בעזרת השם שתישאר כזאת".