שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע היום (שני) לישראל, כחלק מביקור רשמי במזרח התיכון ונפגש עם רה"מ בנימין נתניהו. בהצהרה לתקשורת של השניים, הצהיר נתניהו כי "הביקור שלך הוא עדות נוספת ליחסים בין המדינות. ביידן הוא חבר אמיתי של ישראל. אנחנו חולקים את אותם עקרונות של שתי דמוקרטיות". בלינקן מצדו התייחס לרפורמה המשפטית ולהמשך תהליך השלום עם הפלסטינים. כמו כן, שר החוץ האמריקאי נפגש גם עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בבית הנשאי בירושלים.

"דיפלומטיה - הדרך הטובה ביותר": בלינקן במסר לאיראן לפני ביקורו בישראל

בפתח דבריו, אמר נתניהו: "ביקורך כאן הוא ביטוי נוסף, ביטוי מתמשך, לקשר האיתן בין ישראל לארה"ב. מדובר באחת מהבריתות הגדולות של ההיסטוריה המודרנית. יש לנו אינטרסים משותפים שהולכים וגדלים מיום ליום. יש לנו ערכים משותפים. אנו שתי דמוקרטיות חזקות, שאני מבטיח לך שתישארנה שתי דמוקרטיות חזקות. הנשיא ביידן מחויב לברית בינינו. אני מכיר אותו כבר 40 שנה. הוא ידיד אמת של ישראל, ותומך, כמוך, בברית הזו".

"איני בטוח שכל הישראלים מכירים את תרומתך בסיוע לנו בהגנת טילים בזמני סכנה. סייעת לנו בזמן שיא באחד מהמשברים, ואז עשית זאת שוב. ועכשיו סייעת לנו בהתנגדות לניסיונות הדה-לגיטימציה לישראל באו"ם, ואנו אסירי תודה על כך ועל ידידותך".

נתניהו הוסיף: "ביקורך מתרחש בתקופה חשובה. זו עת שבה רבים בקהילה הבין-לאומית, הייתי אומר אפילו רוב הקהילה הבין-לאומית, ראו את פניה האמיתיות של איראן. הם ראו את הברבריות של המשטר נגד אזרחיו. הם ראו כיצד איראן מייצאת תוקפנות אל מחוץ לגבולותיה ומחוץ למזרח התיכון. אני חושב שיש קונצנזוס שאסור שהמשטר הזה ישיג נשק גרעיני. היו לנו שיחות טובות על עיצוב מדיניות משותפת, בניסיון לעבוד בשיתוף כדי להדוף את הסכנה".

עוד ציין ראש הממשלה: "אחזור שוב על דבר ששמעתם אותי אומר פעמים רבות: המדיניות שלנו, והמדיניות שלי, הן לעשות את כל מה שביכולתה של ישראל על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואת האמצעים לשגר אותם, והיא תישאר כזו. העובדה שאנחנו וארה"ב עובדים יחד היא חשובה גם למען מטרה משותפת זו".

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

"בנוסף להדיפת הסכנה, אנו גם רואים הזדמנות לנצל את ההזדמנויות להרחיב את מעגל השלום. בכוונתנו להעמיק עוד יותר את השלום, שעשינו בהסכמי אברהם. שוחחנו על כמה מהיוזמות שאנו שוקלים לבצע יחד - אך אולי נגיע גם לפריצות דרך דרמטיות שיכולות להיות לדעתי היסטוריות ובעלות משמעות רבה במאמצינו המשותפים להביא שגשוג, ביטחון ושלום לאזור זה של העולם, והלאה. בהקשר הזה, אני מוכרח לומר שאני מאמין שהרחבת מעגל השלום והניסיון לסתום את הגולל אחת ולתמיד על נושא הסכסוך הערבי-ישראלי, יסייעו לנו גם להגיע לפתרון ישים עם שכנינו הפלסטינים".

שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, נאם גם הוא והתייחס גם לפיגועים הרצחניים שאירעו בירושלים: "בדיוק כפי שעשיתי עם הגעתי לישראל, הייתה לי הזדמנות להביע ישירות לראש הממשלה את תנחומיי על שבעת הישראלים שנהרגו במתקפת הטרור הנוראית בתחילת השבוע מחוץ לבית הכנסת. הנשיא ביידן התקשר לראש הממשלה מיד לאחר הפיגוע כדי להדגיש את תמיכתה האיתנה של ארצות הברית בישראל ובאנשיה, מסר שאישרשתי בפגישה שקיימנו זה עתה".

"בהקשר של המתקפה הזו וההסלמה של האלימות, חשוב שהממשלה ועם ישראל יידעו שהמחויבות של אמריקה לביטחונם נותרה צמודה. המחויבות הזו מגובה על ידי כמעט 75 שנות תמיכה של ארצות הברית. המחויבות של אמריקה מעולם לא התערערה. והיום אני וראש הממשלה דנו בדרכים שבהן נוכל להמשיך לחזק את השותפות שלנו ואת האינטרסים הביטחוניים המשותפים שלנו".

"אנו מסכימים שאסור לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, ודנו בהעמקת שיתוף הפעולה כדי להתעמת עם הפעילות מערערת היציבות של איראן באזור ומחוצה לה. בדיוק כפי שאיראן תמכה זה מכבר בטרוריסטים שתוקפים ישראלים ואחרים, המשטר מספק כעת רחפנים שרוסיה משתמשת בהם כדי להרוג אזרחים אוקראינים חפים מפשע".

"בתורה, רוסיה מספקת נשק מתוחכם לאיראן. זה רחוב דו-סטרי. הזוועות המתמשכות של רוסיה רק מדגישות את החשיבות של מתן תמיכה לכל צרכיה של אוקראינה - הומניטריים, כלכליים וביטחוניים - שכן היא מגנה באומץ על תושביה ועל עצם זכותה להתקיים, נושא שדנו בו גם היום".

בלינקן הוסיף: "כעת, אחת הדרכים היעילות ביותר להפוך את ישראל לבטוחה יותר היא להמשיך ולבנות גשרים באזור ואף הרבה מעבר לאזור. לכן פעלנו ללא הפוגה להעמקה והרחבה של הסכמי אברהם והסכמי נורמליזציה אחרים בין ישראל למדינות ערב. מוקדם יותר החודש, משלחת גדולה של הממשל האמריקאי הצטרפה לנציגים מישראל, מבחריין, ממצרים, ממרוקו, מאיחוד האמירויות הערביות באבו דאבי לפגישה הראשונה של קבוצות העבודה של פורום הנגב. זו הייתה המפגש הגדול ביותר של פקידים ישראלים וערבים מאז ועידת מדריד ב-1991".

"ראש הממשלה דיבר על היכולת שלנו לעשות דברים גדולים ביחד. ובכן, ההשתלבות הגדולה יותר של ישראל באזור היא אחת מהן. לפני כמה שנים שיתוף פעולה כזה היה בלתי נתפס. כיום היא באמת מטפחת הזדמנויות חדשות לאנשים ברחבי המדינות המשתתפות להתחבר, לשתף פעולה, ללמוד, החל משיתוף פעולה בחקר הסרטן, דרך השקת סטארט-אפים חדשים באנרגיה ירוקה וחקלאות עמידה לבצורת".

"כל אחת מהאינטראקציות הללו מסייעת לשבש הטיות וחוסר אמון מתמשכות, וזה לעולם לא היה קורה ללא הנהגתו של ראש הממשלה. אנו נחושים להמשיך לבנות על ההתקדמות הזו, בנושאים חדשים עם מדינות חדשות, בעודנו פועלים לחיזוק מעגל השלום"

"מאמצים אלה אינם מהווים תחליף להתקדמות בין ישראלים לפלסטינים, אך ככל שאנו מקדמים את האינטגרציה של ישראל, אנו יכולים לעשות זאת בדרכים שישפרו את חיי היומיום של הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה. וזה חיוני להתקדם לעבר המטרה המתמשכת שלנו, שפלסטינים וישראלים ייהנו מאמצעים שווים של חופש, ביטחון, הזדמנויות, צדק וכבוד. הנשיא ביידן נותר מחויב במלואו למטרה זו".

נשיא המדינה נפגש עם בלינקן

כמו כן, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם שר החוץ האמריקאי. במהלך הפגישה, השניים נשאו דברים לתקשורת. הרצוג אמר כי "ראיתי את תגובתך לגבי המצב הפנימי בישראל, וכמובן הדיון החוקתי שנוצר בציבור הישראלי, דיון שאני פועל רבות על מנת לפתור או להוביל לדרך של דיאלוג פנימי. אמרת נכון, זהו נושא אשר דורש הסכמה רחבה, וזה נושא שהרבה מדינות דמוקרטיות דנות בו".

"אנחנו מדינה בעלת דמוקרטיה תוססת. כפי שאמרת לפני כמה ימים, דמוקרטיה תוססת, מאוד תוססת, ואני מאוד גאה בישראלים שעוסקים בוויכוח הזה, מכל מקום, ועל כך שהם מביעים את דעתם. זה חשוב לנו מאוד, אבל בסופו של יום, עלינו לפתור את הבעיות שלנו בצורה חברית ופנימית, כפי שחברות ואומות צריכות לעשות, וזהו עיקר עיסוקי בימים אלה ממש"

בלינקן והרצוג (צילום: חיים צח לע''מ)
בלינקן והרצוג (צילום: חיים צח לע''מ)

"יש הרבה סוגיות בילטראליות על הפרק. ארצות הברית היא בעלת בריתנו הקרובה ביותר. הקשרים שלנו עם ארה"ב חזקים מאוד, הייתי אומר שהם מתעלים מעל לכל מחלוקת פוליטית. זהו עניין פסיכולוגי ורגשי. היה לנו הכבוד לארח את הנשיא ג׳ו ביידן רק לפני כמה חודשים והתכבדתי גם לבקר אותו, ואני מקווה שנוכל להמשיך ולפתח את הקשר בכל כך הרבה תחומים אחרים ביחד. תודה רבה שבאת לירושלים".

בלינקן אמר: "ברצוני לחזור שוב על הסולידריות שלנו ברגע הקשה הזה לאחר פיגוע הטרור הנוראי שהתרחש לפני מספר ימים, ומה שהופך אותו לעוד יותר נוראי, אם יש כזה דבר, זוהי העובדה שזה התרחש מחוץ לבית כנסת וכוון לאנשים שיצאו ממקום תפילה.אתה מכיר את הסולידריות האיתנה שלנו עם ישראל, עם כל העם בישראל, בכל הנוגע להתמודדות עם הטרור ואנחנו עומדים עמכם כתמיד בעניין הזה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)

הקוביה שהציג הנשיא הרצוג לשר החוץ האמריקאי (צילום: חיים צח לע''מ)
הקוביה שהציג הנשיא הרצוג לשר החוץ האמריקאי (צילום: חיים צח לע''מ)

"היו לי שיחות טובות מאוד עם ראש הממשלה ועם שר החוץ, וזהו תענוג מיוחד לשוחח איתך, ואני אציין כמה אנחנו מעריכים את מנהיגותך אדוני הנשיא, בהירות קולך בכל הנוגע להורדת המתחים כאן בין הקהילות ובין המגזרים ובהירות קולך בכל הנוגע למציאת דרך טובה לבניית הסכמות בשאלת הרפורמה השיפוטית, וכמובן גם קולך והחזון שלך בנושאים שונים עימם אנו מתמודדים כבעלות ברית איתנות וכשותפות איתנות. אז אני באמת מברך על ההזדמנות להיות כאן איתך, ויש לנו הרבה על מה לשוחח".

במהלך פגישת הנשיא עם בלינקן, הציג בפניו הנשיא הרצוג קוביית זכוכית מיוחדת עליה חרוטה התפילה לשלום המדינה שחיבר סבו יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ״ל, אותה לקח לחלל האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה. סטיבה, שהגיע היום לביקור בבית הנשיא יחד עם צוות האסטרונאוטים ממשימת AX-1, השיב לנשיא את קוביית הזכוכית.

שר החוץ אלי כהן נפגש עם מקבילו האמריקאי

מוקדם יותר, נפגש שר החוץ אלי כהן, עם מקבילו האמריקאי. השר כהן אמר: "ברוכים הבאים לישראל, אני מאוד שמח לארח ידיד אמת של מדינת ישראל. זה שבוע קשה לנו בישראל, הנוכחות שלך כאן במהלך השבוע העצוב משמעותית ביותר. כל ביקור של שר חוץ אמריקאי הוא היסטורי וחשוב. זה משמעותי ויחזק את הקשר בין המדינות שלנו. הברית שלנו משמשת כאחת מעמודי התווך העיקריים של הביטחון הלאומי, ההגנה ויחסי החוץ שלנו".

כמו כן, השר כהן תיאר את ההתקדמות המשמעותית ביחסים בין ישראל לבין מדינות הסכמי אברהם וההשפעה החיובית של הסכמים אלו על היחסים בין ישראל למצרים וירדן. שר כהן ביקש את סיועו של מזכיר המדינה בהרחבת מעגל השלום ובהבאת מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות להסכמי אברהם. השר כהן התייחס גם לחשיבות שרואה ישראל באישור של עומאן למעבר טיסות של חברות התעופה הישראליות מעל שטחה, אשר יאפשר קיצור משמעותי של זמני הטיסה מישראל להודו ולמדינות נוספות באסיה. בנוסף, השר כהן הודה לשר החוץ על סיועו בקידום הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מאשרות לארה"ב.

אלי כהן, אנתוני בלינקן (צילום: מירי שמעונוביץ משרד החוץ)
אלי כהן, אנתוני בלינקן (צילום: מירי שמעונוביץ משרד החוץ)

"לקחת חיים של חפים מפשע בפעולת טרור זה פשע מתועב"

מוקדם יותר, עם נחיתתו בנתב"ג, אמר בלינקן: "צהריים טובים, כולם. כפי שאתם יכול לראות, זה עתה נחתתי בישראל ברגע מכריע. אני מאוד מצפה להיכנס לדיונים שלי, אבל רק רציתי להגיד כמה מילים מיד עם הנחיתה". 

"בשבת, יהודים ברחבי העולם מדקלמים את מה טובו. חלק מאותה תפילה נכתב: "אהבתך הגדולה מעוררת בי השראה להיכנס לביתך, לעבוד במקדש הקדוש שלך, מלא יראת כבוד כלפיך. אני אוהב את הבית שלך." שבעה בני אדם נהרגו בפיגוע ביום שישי בנווה יעקב; רבים נוספים נפצעו. רובם יצאו מבית הכנסת לאחר התפילה. למשפחות הקורבנות, אנו מביעים את תנחומינו מכל הלב בידיעה שלעולם לא נוכל לדעת את עומק האובדן שלכם. יהי רצון שזכרם של יקיריכם יהיה ברוך.

"לקחת חיים חפים מפשע בפעולת טרור זה תמיד פשע מתועב, אבל לכוון אנשים מחוץ למקום הפולחן שלהם זה מזעזע במיוחד. לכל אמונה בית התפילה מקודש. זה מקום של התאחדות, של יראה, וכפי שמא טובו מזכיר לנו, של אהבה. אז המתקפה של יום שישי הייתה יותר מתקפה על יחידים; זו הייתה גם התקפה על המעשה האוניברסלי של תרגול אמונתו. אנחנו מגנים את זה בתוקף. כמו כן אנו מגנים את הפיגוע שלאחר מכן בירושלים בשבת בו נפצעו אב ובנו. ואנו מגנים את כל אלה שחוגגים פעולות טרור אלו וכל פעולות אחרות שגובות חיים חפים מפשע, לא משנה מי הקורבן ומה הם מאמינים. קריאות לנקמה נגד עוד קורבנות חפים מפשע אינן התשובה ומעשי אלימות תגמול נגד אזרחים לעולם אינם מוצדקים.

"באחריות כולם לנקוט בצעדים להרגעת המתחים במקום להצית אותם, לעבוד לקראת יום שבו אנשים כבר לא מרגישים פחד בקהילות שלהם, בבתיהם, במקומות הפולחן שלהם. זו הדרך היחידה לעצור את גל האלימות הגואה שגבה יותר מדי חיים - יותר מדי ישראלים, יותר מדי פלסטינים. אני אבהיר את זה לאורך כל התקופה שלי בישראל ובגדה המערבית עם כל מי שאני פוגש.

"הפיגוע ביום שישי התרחש ביום השואה הבינלאומי, יום שבו אנו מתאבלים על 6 מיליון היהודים שנהרגו בשואה ומתמסרים מחדש להכחדת השנאה והדה-הומניזציה שמאפשרים פשעים בלתי ניתנים לתיאור, כדי להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה. כולנו חייבים להתחייב מחדש לאחריות זו. לא נרתע מזה; נקום לפגוש אותו. תודה".

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

שר החוץ אלי כהן קיבל את פניו של בלינקן עם נחיתתו. השר כהן בירך את מזכיר המדינה ודיבר איתו על חשיבות המאבק המשותף בתוכנית הגרעין האיראנית וקידום ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. השרים דיברו גם על הרחבת הסכמי אברהם למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות.

לאחר מכן הודה כהן לבלינקן על הודעת הגינוי שפרסם לאחר הפיגועים בירושלים בסוף השבוע והדגיש את חשיבות הברית בין ישראל לארצות הברית. "הברית בין ישראל לארה"ב היא אחד מעמודי התווך של הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויחסי החוץ שלה. ביקורו של מזכיר המדינה בישראל הוא אירוע חשוב ומשמעותי ליחסים ביננו ואני מודה למזכיר המדינה על מחויבותה של ארה"ב ליציבות האזורית, על המסר החד משמעי נגד הטרור שהשמיע מיד עם נחיתתו לישראל, על הנכונות לפעול להרחבת הסכמי אברהם אותם הובילה ארה"ב והמשך החזית הנחושה נגד איראן", אמר השר כהן.

"הביקור הרביעי שלי לאזור כמזכיר המדינה מדגיש את המחויבות שלנו להעמיק את היחסים הבילטרליים ואת הקשרים בין אנשים, לקדם זכויות אדם ולחזק את הביטחון האזורי והעולמי", כך תיאר בלינקן את מטרת ביקורו באזור.

בקהיר הוא נפגש עם הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי, שר החוץ סמאח שוקרי ובכירים מצרים נוספים. במהלך ביקורו אמר: "אעודד את ישראל והפלסטינים להוריד את עוצמת הלהבות. פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה לפתרון של הסכסוך ישראלי-פלסטיני".

לפי הודעת מחלקת המדינה, בלינקן צפוי להתייעץ עם השותפים במצרים, בישראל וברשות הפלסטינית במגוון נושאים שנמצאים בראש סדר העדיפויות העולמי והאזורי, כולל פלישת רוסיה לאוקראינה, איראן, יחסי ישראל־פלסטינים ושמירה על פתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך. כן הודגש הסעיף המיוחד המדבר על "הגנה על זכויות אדם וערכים דמוקרטיים". גורמים בכירים המעורים בהכנת הביקור אומרים כי אחד הנושאים שבלינקן צפוי להעלות בשיחותיו בירושלים יהיה נושא הרפורמה המשפטית של הממשלה המכהנת.

בביקורו צפוי בלינקן למסור לראש הממשלה הזמנה לפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוושינגטון שתתקיים בשבועות הקרובים. לפני ביקורו בישראל התייחס מזכיר המדינה האמריקאי בשיחה עם מנהיגים יהודים בארה"ב, להפגנות בישראל נגד מהלכי הממשלה בסוגיית הרפורמה במערכת המשפט, ואמר כי הן מבטאות את האופי הדמוקרטי של המדינה.