חבר הכנסת ממרצ לשעבר, דדי צוקר, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM, והתייחס לרפורמה במערכת המשפט שהשר לוין מעוניין להעביר.

ח"כ בליכוד מודה: "פסקת ההתגברות עלולה לפעול לרעת המחנה הלאומי"
מתווה הפשרה של המשנה לשעבר ליועמ"ש רז נזרי לרפורמה במערכת המשפט

"יש היום פסקת התגברות בחוק יסוד חופש העיסוק. אני הייתי זה שהביא את זה למליאה בשנת 1994 ויש פסקת התגברות, ראשית", אמר צוקר בפתח דבריו, "יש כל כך הרבה בדיות וקשקושים סביב כל הדיון הזה, שאפילו לי מסוכן היה להגיד באיזה ריאיון שאני בעד פסקת התגברות, כי לך תגיד עכשיו לכל חבריי ויריבי שיש כבר פסקת התגברות, רק היא לא טובה, אפילו לא כתוב שם 61. בתוך המבנה הזה יש את הסיפור של פסקת התגברות שתכליתה לאפשר לקיים דיאלוג מתמיד בין הכנסת לבין בג"ץ. כלומר אלה יפסלו, אלה ישנו, זה לוקח שנים כמובן. אבל לאפשר זרימה של השקפות, של דעות, של עמדות. הרעיון של פסקת ההתגברות יהיה ברוב מיוחס, כלומר לפי דעתי בפחות מ-70 זה קשקוש די גדול".

"צריך לקבל את העובדה שאנחנו רוצים לחיות במשטר שבו בדמוקרטיה יש גם מרכיב של רוב נגד מיעוט", הוסיף, "נכון שזה מרכיב אחד בהגדרה של דמוקרטיה, וההגדרה המרכזית והעיקרית שלה היא שמירה על הזכויות שהאדם נולד איתן. ישנה מהות לדמוקרטיה, וחלק מהפרוצדורות הן רוב נגד מיעוט. אבל אני לא יכול להתעלם מהעובדה שגם המרכיב של רוב בכנסת יש לו משקל בסיפור הזה, במערכת הזו שיש בה מספר רב של מרכיבים. אני חושב שגם העניין של רוב מול מיעוט יש לו תפקיד".

לאחר מכן אמר חבר הכנסת לשעבר ממרצ כי "ב-1992 הביאו בפעם הראשונה את הנוסח הראשון של שני חוקי היסוד. כבר אז היו קולות אבל מעטים, בעיקר מתוך הליכוד, מיקי איתן הצטיין בזה, ואמר 'חברים, אתם לא מבינים על מה אתם מצביעים, כי תהיה פה התגברות של הבג"ץ על פני הכנסת', ולמרות זאת החוק עבר ברוב גדול. אחר כך עוברים שני חוקי היסוד, הנוסח הנוכחי שלהם, אני הבאתי אותם לאישור במליאה, הייתי יו"ר וועדת החוקה, ושם שני החוקים האלה עברו ברוב גדול. אז לכולם היה ברור שיש פסקת התגברות, היא הייתה בחוק יסוד חופש העיסוק".

לסיום טען צוקר כי "בזמנו לא היה איש שמאל אחד שהתנגד לפסקת התגברות ברוב של 70 בשעה שזה נידון והיה על סדר יומה של הכנסת, ושל וועדת המליאה, ושל וועדת החוקה, ושל הסיעות, ושל מרצ, ושל העבודה. לא היה אחד שהתנגד לזה, לא היה".

עריכה: ירדן חדד 103FM