פרופ' יואב דותן, מהפקולטה המשפטית באוניברסיטה העברית, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לרפורמה במערכת המשפט והשינויים שהממשלה מנסה לבצע.

סער: "את הממשלה לא מעניין כלום חוץ מלרסק את מוסדות השלטון"
מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית: "ביום שני נשבית את כל המשק"

"הביקורת שלי על המערכת המשפטית נבעה לאורך כל השנים, והייתה לי לא מעט, מהתפיסה שלי שהמערכת מספקת מסגרת יציבה לקבלת ההחלטות על ידי המערכות האחרות, ולא לקבל את ההחלטות במקומן", אמר פרופ' דותן בפתח דבריו, "הבעיה שהיא שמה שאנחנו רואים עכשיו בצעדים של הממשלה הנוכחית, זה סוג של מתקפה כוללת על כלל מערכות קבלת ההחלטות בישראל".

"אנחנו רואים את זה במשטרה, במה שמנסים לעשות בצבא, במינוי המנכ"לים", הוסיף, "מבחינה טכנית אפשר להגיד 'מה הקשר?' אבל כשהדברים נעשים בבת אחת וכאשר המערכת המשפטית היא למעשה המערכת שאמורה לספק את החציצה בין המערכת הפוליטית לבירוקרטית, ההתקפה על המערכת המשפטית זה צעד ראשון בשינויים מרחיקי לכת הרבה יותר".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני מתנגד נחרצות להצעת החוק לבחירת שופטים והסיבה לכך היא שינוי הניסיון לפוליטיזציה במערכת המינויים. חשבתי תמיד שהמערכת המשפטית צריכה להישאר מחוץ לפוליטיקה, לעשות פוליטיזציה של המערכת הזו זה לא פתרון של הבעיה. אני שמעתי לאורך החודש וחצי האחרון אינספור השוואות שאנשים מנסים לעשות בנינו לשיטות ממשליות בחו"ל. כל ההשוואות האלה בעיני מניפולטיביות וחסרות טעם. באנגליה לדוגמה הם גם כפופים לאמנה האירופית לזכויות האדם. אם הפרלמנט האנגלי לא ימלא אחרי פסיקת בית המשפט אז מיד תהיה עתירה לבית המשפט בשטרסבורג ושם בית המשפט האירופי יבטל את החוק", ציין פרופ' דותן.

לאחר מכן אמר כי "אני תומך בחקיקה שתצמצם את עילת הסבירות. אני חושב שעילת הסבירות כפי שהיא מופעלת בישראל, גם התוכן של עילת הסבירות הוא רחב יותר מאשר בשיטות משפט דומות לנו. אני חושבת שבעיקר היקף ההתפרסות של עילתה סבירות רחב מדי. 

בנוסף, התייחס לסוגיה שהועלתה על חוסר היכולת של בג"ץ לפסול חוק יסוד, והשיב: "זה סיפור מרוכב משום שאנחנו הולכים לרמות הגבוהות ביותר של הדיון המשפט קונסטיטוציוני. המאבק הזה יוכרע פוליטית, לא ברמה הטכנית של הסמכות. השאלה כאן היא מערכת היחסים הכוללת בין הרשויות הפוליטיות לבית המשפט. יצטרכו להגיע באיזו דרך לסוג של פשרה והסכמה, כי אחרת אנחנו נלך למשבר חוקתי. נניח הכנסת יכולה לחוקק חוק יסוד שהופך את תושבי באר שבע לעבדים של שאר מדינת ישראל".

לסיום אמר פרופ' דותן: "אני עקרונית תמכתי לאורך כל השנים במודל של פסקת התגברות, בתנאים שנמצאת מדינת ישראל זו הדרך הטובה ביותר לאזן בין המרכיב הרובני לאנטי רובני ההכרחי בדמוקרטיה. הרוב צריך לקבוע אבל יש החלטות מסוימות שהרוב לא יכול לקבוע. צריך למצוא הגיוון. אני רואה עכשיו את המהלכים שעושה הממשלה הנוכחית. אם עכשיו יעשו מה שהם מנסים לעשות במערכת המשפטית לא יהיה שום דבר שיעצור את כל השאר, על זה אני מדבר. כרגע אין לנו ברירה - אנחנו צריכים לצאת לרחובות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM