מו"מ אינטנסיבי בנוגע לסמכויות על המינהל האזרחי מתנהל בימים אלה בין שר האוצר והשר במשרד הביטחון - בצלאל סמוטריץ', לבין שר הביטחון יואב גלנט. המו"מ לא מתנהל בצורה ישירה בין שני השרים, הנאבקים על הסמכויות במשרד הביטחון, אלא דרך ראש הממשלה בנימין נתניהו ובהשתתפות מזכיר הממשלה עו"ד יוסי פוקס. המגעים מתנהלים קרוב לחודש ימים, אך ההסכמות בין השרים טרם הושגו.

סמוטריץ' תוקף את גלנט: "אם יש לו בעיה שישים את המפתחות"
נתניהו לסמוטריץ': "הסמכויות במשרד הביטחון יועברו אליך בהקדם"

ההעברה של חלק מהסמכויות בתוך משרד הביטחון, הקשורות למינהל האזרחי ביהודה ושומרון, הייתה בין הדרישות הקואליציוניות העיקריות של יו"ר הציונות הדתית, וכך גם סוכם בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד לציונות הדתית. העימות נוצר עקב סירובו של גלנט להעביר בפועל את הסמכויות לידי סמוטריץ', בטענה כי זה יפגע בתפקוד התקין של הצבא ובביטחון המדינה באופן כללי.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

שלשום, בשל סערת פינוי הכרם בבנימין, תקף סמוטריץ' בחריפות את גלנט, על כך שהסמכויות שהובטחו לו טרם הועברו לידיו. "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמיים, שאפשר וצריך היה למנוע", ציין. "עוול ארוך שנים של המינהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים, דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המינהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".

כוחות מג"ב מתעמתים עם מתיישבים בכרם בבנימין. (צילום: ארגון חוננו)

בעקבות פינוי הכרם התקיימה שיחה קשה בין סמוטריץ' לנתניהו, שבה דרש סמוטריץ' לסיים את המו"מ בנושא, כדי שכבר ביום ראשון תעלה הצעת המחליטים על העברת הסמכויות במשרד הביטחון לאישור הממשלה. נתניהו נפגש עם גלנט, ולאחר שיחה ארוכה, שבה השניים לא הגיעו לסיכומים, הם קבעו להמשיך בשיח.

גורמים בליכוד אומרים בעקבות העימות המתמשך בין השרים כי “גם אם רבים בליכוד מסכימים עקרונית ואידיאולוגית עם סמוטריץ', באותה מידה הם מבינים את עמדת גלנט. כשר ביטחון הוא חייב לתת ביטוי לעמדת מערכת הביטחון. מהמקום שבו הוא נמצא, תגובתו היא לגיטימית. לא מסכימים איתו, אך לא כועסים עליו. בסופו של דבר, נתניהו יוביל לפתרון שיהיה באמצע הדרך“.

בדרג המדיני מעריכים שיושג פתרון בימים הקרובים, וההערכה היא כי ההסכמות בנושא יהיו שונות ממה שנקבע בהסכמים הקואליציוניים.