על רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית והדאגה ההולכת וגוברת במערכת המשפטית ובקרב אנשי המערכת הפוליטית בשמאל־מרכז, מתקיימים לאחרונה מגעים שקטים, ובשלב זה לא רשמיים, בין מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נציגי החוגים המתנגדים למהפכה - במטרה להגיע לפתרון.

בדרך להסכמה בנושא הרפורמה? הרצוג נפגש עם לפיד, גנץ ורוטמן
הרצוג ספקן בנוגע למאמצי הפשרה: "אינני יודע אם אשיג תוצאות"  

לפי גורמים המעורים בפרטים, על הפרק גם בדיקת האפשרויות להגעה להסדר הטיעון עם נתניהו ולסיום משפטו בדרך הזאת. ל"מעריב" נודע כי בשיחות סגורות אלה נאמר כי קיימת הבנה, שלפיה הגורם היחיד שמסוגל למתן או לעצור את המהפכה הוא נתניהו. אולם לאור משפטו ונוכח הסדר ניגוד העניינים שעליו חתם, הוא מנוע לחלוטין מלעסוק בענייני הרפורמה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה אף השיבה לאחרונה בשלילה לבקשה של פרקליטיו לאפשר לו להתבטא בנוגע למתווה הנשיא, כדי להוביל לפשרה. פניית הפרקליטים באה בעקבות אחת ההצעות שעלתה במהלך המגעים.

ההצעה הייתה לנסות ליצור לחץ על היועמ"שית לאפשר לנתניהו לעסוק ברפורמה ובכך לנסות לסיים את המשבר. לפי המקורות המעורים בנושא, הגורמים בסביבת בהרב מיארה סברו כי הפנייה להתיר לנתניהו להתבטא בנוגע למתווה הנשיא היא מלכודת, וכי במקרה שתשיב בחיוב, אישורה ייתפס כהחלטה מגמתית בעלת אופי פוליטי מובהק.

גלי בהרב מיארה (צילום: שיר טורם, פלאש 90)
גלי בהרב מיארה (צילום: שיר טורם, פלאש 90)


כאמור, רעיון נוסף אשר נדון במגעים האלה הוא החזרה להסדר הטיעון ברוח הצעת נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק מלפני שנה. לקראת סיום הקדנציה של היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט, היו מגעים מתקדמים להגיע לעסקת טיעון, שבמסגרתה יודה נתניהו בהפרת אמונים ויסכים לסיים את הקריירה הפוליטית שלו כעבור תקופה מסוימת ומוגדרת בהסכם.

כמו כן, דובר על היעדר קלון.לפי הפרסומים דאז, מנדלבליט סירב לעסקה שלא כוללת קלון, המגעים פורסמו, וההסדר לא יצא לפועל. כעת הרעיון חזר ועלה באותם מגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים.

במקביל, נמשך השיח הגלוי במערכת הפוליטית על האפשרות להידברות. לאחר שיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד העלה הצעה להקפאת החקיקה לחודשיים, אמר אתמול יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בראיון לגל"צ: "אני בעד עצירה כוללת ומקיפה. לפיד ואני לא דיברנו על ה־60 יום, אבל אנחנו לא מתאמים כל משפט. אנחנו משוחחים מעת לעת ומסכימים שאנחנו לא יכולים לאפשר את שינוי המשטר בישראל". ואילו חבר מפלגתו גדעון סער אמר בראיון לערוץ 13: "אנחנו מוכנים להידברות אמיתית. אני לא מחויב למה שביקש יו"ר האופוזיציה, איני מציב לוחות זמנים".

על רקע הסתייגותם של גנץ וסער מדרישת לפיד, בקואליציה אומרים כי "זהו סימן חיובי לכך שבאופוזיציה יש גורמים שבאמת מתכוונים להידברות". מנגד, במערכת הפוליטית קיימות טענות כלפי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שלפיהן המטרה האמיתית בדרישה שלו להקפאה של 60 יום היא המשך ההפגנות, וזאת כדי להצטייר כמנהיג המחאה ובכך לצבור כוח פוליטי.

גורמים במערכת הפוליטית אומרים כי "בעקבות הקריאות המתגברות בקרב הציבור, בימין ובשמאל גם יחד, להגיע להידברות ולפשרה ולמנוע קרע בעם, אנשי המערכת הפוליטית לא רוצים להיראות נוקשים מדי ולהצטייר בתור הצד המסרב להידבר ולוותר למען המדינה. לכן בימים האחרונים ניכרים סממני הנכונות להידברות. הצדדים עדיין מתעקשים על תנאי הפתיחה במו"מ, אך כפי הנראה, הנכונות לפשרה קיימת בשני הצדדים".

בינתיים בקואליציה נמשכים מאמצי ההסברה של הרפורמה. שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס נשא אתמול דברים בכנס השנתי לשגרירים הזרים והסגל הדיפלומטי של משרדו ואמר להם: ״אני קורא לכם היום להעביר מסר למנהיגים שלכם ולקהילות העסקים, החדשנות והמדע במולדתכם: תמשיכו להשקיע בישראל, תמשיכו להיות פעילים בה, אל תיתנו לאף אחד להפחיד אתכם״.

בתוך כך, לראשונה מאז פורסמו עיקרי הרפורמה המשפטית, מתאגדים אנשי ימין ויוצאים להפגנה הקוראת לכל הצדדים להגיע להידברות ולקבל את מתווה הנשיא יצחק הרצוג, כדי למנוע קרע בין חלקי העם. ההפגנה תיערך במוצאי שבת ב־19:30 בגן הפעמון בירושלים. את האירוע מוביל שר התקשורת לשעבר ד"ר יועז הנדל, ויישאו בו דברים ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, פנחס ולרשטיין, מראשי גוש אמונים, הרב ירמי סטביסקי, הרב אהד טהרלב, אשת התקשורת אמילי עמרוסי וחבר הכנסת לשעבר ניר אורבך.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "הקשקושים על עסקת טיעון הם ספין פוליטי שקרי. הנושא אינו עומד כלל על הפרק. ראש הממשלה נתניהו מדגיש שוב- לא תהיה עסקת טיעון".

בהכנת הידיעה השתתף מתן וסרמן